Permalänk

Riktigt skönt fel

Jaha, om någon kan hjälpa mig lösa detta ska jag sannerligen bjuda på en öl eller två;

Köpte ett nytt datorsystem för kanske en månad sen innehållandes:

Asrock 939A8X-M
AMD64 3000+
2 x 512mb PC3200
ATI Radeon 9800 PRO AIW

Först funkade allting skitbra men sen började det festa loss efter jag pillat lite på vad jag tror var minnestimingsen.

Först var jag tvungen att resetta BIOS, inget konstigt med det tänkte jag, eftersom jag pillat i just bios. Men sen började allt krångla, den kunde dö lite när som helst och VARJE gång man ska starta om var man tvungen att resetta bios.

Men om jag flashar om bios till det senaste så fixar det sig nog, och det kändes ett tag som att det fixades sig men så var inte fallet.

Sen har den förmågan att dra random lockups lite då och då.
Har installerat om Windows XP många gånger och testat Windows Xp 64Bitars versionen också.

Jag har mailat Asrock men dom har inte svarat, och jag har inte sett något bra svar någonstanns på detta.
Ska jag försöka lämna tillbaka kortet till Webbhallen eller går detta att lösa på något oförklarligt sätt?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

När är det den hänger sig? I spel? i windows? Hur låser den sig? Startar den om sig eller bara dör?

Permalänk

Som alldeles nyss, winamp börjar tugga musiken och det går itne att avsluta det. Går att köra ctrl+alt+del men Taskmanager kommer inte upp. Musen funkar fortfarande men det går inte att trycka nånstanns, till slut stannar allt.

Jag blir fan galen.

Det är windows och spel, när som helst.

Böt nätagg nu och böt plats på minnena, får se vad som händer.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Nå vad händer nudå ? Uppdatera gärna

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk

Datorn har gått ett tag, Jag har inte vågat dra av strömmen ännu för jag räds att jag ska få det där cmos-felet igen. Det känns som att problemet inte är löst iaf. Väntar och ser vad som händer efter datorn stått på inatt. Lever den när jag vaknar så är det ett bra tecken iaf

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Hur gick det då?

Visa signatur

Man får vad man betalar för...

Permalänk
Medlem

Nätaggsbytet bör ha löst ditt problem eller så dog den så du inte har nån dator för ögonblicket att surfa med?

Om den fortfarande krånglar så ladda ner memtest86 och kör det för att se om det är minena som krånglar för dig.

Permalänk

Den började krångla inatt igen.
Jag har testat minnena, dom verkar schyssta.
Detta är något konstigare fel än så.
*sliter sitt hår*

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd

memtest86 i iaf en timme, prime95 minst lika länge, ta gärna hem Everest Home Edition och kolla om dina spänningar är bra från nätagget. Kör även diskdiagnostiktest. Det kan ju vara så att ett tidigare fel orsakat fel på hårddisken. Hade själv samma problem ett tag - datorn klarade sig galant i spel och vid 100% cpu- belastning men kunde dö när jag surfade, lyssnade på musik eller bara när den stod och gjorde ingenting. Körde en chkdsk för att lösa det och har inte rkaschat sedan dess iaf

Permalänk

Men det gör inte min, den dör i spel också.
Har som sagt pressat prime95 och memtest tillräckligt länge.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Gå in i taskmanager
Kolla prestandafliken
Kommer CPU användning upp på 100% när datorn hänger sig?

Permalänk

nä. allt är på 0%
Helt sjkt

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

de käns som ungefär samm problem som jag har på en annan dator just nu men de är hårdusken som gör att den helt plötsligt bara fryser är de en gammal disk? har du flera i pröva och dra ut alla utom sys disken de är vad jag skulle kunna komma på just nu

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Testat att formatera?, kan ju vara Windows installationen som har kackat ihop, eller så kan du testa att öka volten lite på minnena och se om det gör någon skillnad.

Permalänk

Kör tre diskar, Systemdisken är iofs gammal, en WDC 80 giggare.
Sen kör jag två st 160 gb:are RAID 0 (stripade).
Jag kör två st installationer av Windows, vanliga xp och x64 edition och båda krånglar på EXAKT samma sätt.

Som inatt, Två filmer går runt runt i MPC hela natten, inga problem. När jag vaknar drar jag av MPC och tänkte surfa lite. Startar Firefox, Tänkarpekaren kommer fram och inget händer. Går att röra musen, går nästan att öppna startmenyn, får inte att få fram taskmanager. Jag blir snart galen.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Kör tre diskar, Systemdisken är iofs gammal, en WDC 80 giggare.
Sen kör jag två st 160 gb:are RAID 0 (stripade).
Jag kör två st installationer av Windows, vanliga xp och x64 edition och båda krånglar på EXAKT samma sätt.

Som inatt, Två filmer går runt runt i MPC hela natten, inga problem. När jag vaknar drar jag av MPC och tänkte surfa lite. Startar Firefox, Tänkarpekaren kommer fram och inget händer. Går att röra musen, går nästan att öppna startmenyn, får inte att få fram taskmanager. Jag blir snart galen.

Låter ju som någon form av mjukvaru problem, testa att köra en disk åt gången, om du har ork ;).
Eller kassa minnen som någon annan sa, men det låter onekligen skumt, Säker på att processorn går i den hastigheten den ska gå i, så den inte har halverats sen du resettade c-mos?.

Permalänk

Ja, Men om det är ett mjukvarufel, varför fuckar då BIOS ut VARJE gång jag startar datorn? Hur kan det göra så att jag måste resetta skiten?

Kanske om det är två fel, ett windows fel (som drabbat 3 installationer av windows helt plötsligt) och ett bios-fel.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Ja, Men om det är ett mjukvarufel, varför fuckar då BIOS ut VARJE gång jag startar datorn? Hur kan det göra så att jag måste resetta skiten?

Kanske om det är två fel, ett windows fel (som drabbat 3 installationer av windows helt plötsligt) och ett bios-fel.

Är nog så att felet ligger i bioset då, har du testat någon annan verision på bioset?.

Permalänk

Ja, precis som det står däruppe i första posten så har jag lagt in senaste (1.50).
Det som är konstigt är att dom nu inte har kvar det bioset på sin sida ens. Utan nu är nyaste 1.4. Jag fattar inte vad fan det där skojarföretaget håller på med.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

kanske en dum fråga men ASROCK? Är du helt från vettet människa? Får ju skaffa ett riktigt moderkort.

Permalänk
Medlem

ASrock är helt ok om man inte ska klocka.

Permalänk

Jo jag vet.
Ska köpa ett nytt så fort jag får pengar igen. Tror det kommer lösa mina problem rätt så bra. Men kortet ifråga hade fått bra recensioner så jag trodde att det var värt att spara några hundralappar och ta det. Nu i efterhand så förstår jag vad dom där extra hundralapparna går till; Man får ett kort som funkar.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Dem som gör ASrock moderkort billiga är för att dem inte kör på intel chippet, utan Via.

Permalänk

Dom kör SIS-chippet.
Och Intel gör väl inga chipp till AMD-moderkort alls? Trodde det var SIS, VIA, och nForce som var vanligast...

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Nforce = nvidia = bäst = köp

Permalänk

Mmm, Blir en bräda med nForce chippet på sen.
nForce 3 tror jag, för 4 verkar bara finnas med PCI-E och sli?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Tror du alltså att det är MB som är fuckat? Jag har nämligen precis samma problem förutom att mitt bios inte krånglar. men jag har ett Abit AG8 det är ju inget lågpriskort...

Visa signatur

ABIT IP35, Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz, Radeon 7800GT 512Mb, Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB, WD Raptor 36Gb, WD Caviar 500Gb, Zalman CNPS770-Cu, ESI Juli@, Lian Li PC-S80

Permalänk
Medlem

Det kan vara hdd, hade samma problem typ. iaf dylikt. Betalade 2000:- i reparition fast hade samma fel, då bytte jag hdd och whips så funka det.

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Medlem

OK då ska jag testa att byta den... tycker ändå att den borde fungera eftersom att det är en ny raptor men det kan ju vara något krux iaf iofs.

Visa signatur

ABIT IP35, Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz, Radeon 7800GT 512Mb, Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB, WD Raptor 36Gb, WD Caviar 500Gb, Zalman CNPS770-Cu, ESI Juli@, Lian Li PC-S80

Permalänk
Medlem

skulle chansa på disken eller minnerna..

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)