Permalänk
Medlem

Sätta ihop egen dator

Jag tänkte sätta ihop en dator bestående av delar utvalda av mig själv. Så jag satt och funderade på vad som behövs. Följande har jag räknat ut själv behövs:
- Case
- Nätagg
- Moderkort
- Processor
- RAM
- Hårddisk
- Optisk enhet
- Ljudkort
- Grafikkort
- NIC

Är det nåt mer? Hur är det med kablar och sånt? Det behövs ju en IDE-kabel till hårddisken och samma används väl till DVD:n. Sen behövs ju strömkablar till dessa båda också.

Kablage mellan ljudkort resp. grafikkort och moderkort, detta ingår när man köper grafik/ljudkort antar jag?

Förslag mottages öppenhjärtat

Permalänk

kan du säga alla dealar du bestämde dig för så blir det genast lättare

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

sphere, han vill nog bara lägga upp sin lista för att kolla så han inte glömt ngt.. han kanske inte ens har bestämt sig för vilka specifika grejer han sätter i.. annars verkar du ha fått med allt skulle jag säga
//Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Vilken budget ligger du på ?

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk

Dom flesta kablar brukar följa med Moderkortet såsom IDE-kablar och strömkablarna kommer ifrån Nätaggrigatet.

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk
Medlem

Okej, nätagg är det enda jag har (preliminärt) bestämt mig för, och det blir en TAGAN ATX 480W Black TG480-U01, Dual Fan, A-PFC, 20/24pin, http://www.butik.it/?artnr=TAGAN-480&top=true .
Sen ram, hdd, dvd, ljudkort, grafikkort och nic är ju "universella" så det har ju inte så stor betydelse i denna frågan (rätta mig om jag har fel).
Tack för svaren!

EDIT: Ang. min budget, min far betalar runt 10 000 sedan får jag lägga till resten själv. Han bryr sig nämligen inte om grafikkort och annat, så det får jag stå för.