Systemveteskap -> systemvetare lr systemarkitekt

Permalänk
Medlem

Systemveteskap -> systemvetare lr systemarkitekt

Hittade ingen annan stans att skriva detta så jag skriver här..

Jag ska plugga systemvetenskap, och jag vet hur jobb-situationen ser ut just idag, men mycket kan ändra sig på 4-5 år eller hur?

Det jag funderar på är om man kan bli systemarkitekt på en systemvetar-utbildning, eller vad man blir mer än just systemvetare. Om man t.ex. använder alla sina fria kurser till programmering blir man väl mer än programmerare osv osv??

Nån som har lite mer koll än mig?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Lägg ner systemvetenskap och gör nåt vettigt där du faktiskt lär dig nåt om datorer (ett tips i all välmening...).

Permalänk
Medlem

nån sa att systemvetare använder programmen medans ingenjörer skapar dem

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

hmm, jo funderar på o ändra men samtidigt känns det ganska bra ändå, lära sig kan man ju göra ändå, om man inte bara betar av kursen snabbt utan lär sig mer om allt man lär sig om man säger...

jag vill inte syssla med just programmering men mer uppbyggnad av system och liknande, då är vä ändå systemvetenskap rätt väg, att få jobb beror väl mest på kontakter...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

projektledare, konsult, sådana jobb har jag för mig de sa att man kunde få...

mycket går ut på analys av behov och annat förarbete - själva programmeringen ska man tydligen gärna kunna lägga ut på folk under en. dock får man ju lära sig en hel del sånt också. samt lite ekonomi. tydligen ska man kunna prata med de som bestämmer hur pengarna ska fördelas. nåja, det visar sig - jag kan nog kanske jobba inom stålindustrin istället om det skulle skita sig med jobb när jag blir klar...

Visa signatur

Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination.

Permalänk
Medlem

aha, du pluggar nu, hur är utbildningen då, roligt eller....

mycket fritt med system, komma på och utveckla system osv osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad gör en systemvetare egentligen?

Hitta på och utveckla system? Vilken typ av system? Vad läser man för ämnen och vad använder man för verktyg?

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

I allmänhet sysslar de med lögner, dupering.

Verktygen är först och främst Powerpoint, sen nån delmängd av UML som de kalkar RUP eller nåt, vilket i princip innebär att de drar ut bordsplaceringar till möten i MS Visio. Sen har de en sjukt avancerad matematisk modell för att räkna ut hur mycket tid ett projekt kommer att ta:

tid_att_sätta_i_offerten = (i_värsta_fall + vad_jag_tror + i_bästa_fall + ((i_värsta_fall + vad_jag_tror)/2)*3)/5

Eller nåt i den stilen iaf.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc

Verktygen är först och främst Powerpoint, sen nån delmängd av UML som de kalkar RUP eller nåt, vilket i princip innebär att de drar ut bordsplaceringar till möten i MS Visio. Sen har de en sjukt avancerad matematisk modell för att räkna ut hur mycket tid ett projekt kommer att ta:

tid_att_sätta_i_offerten = (i_värsta_fall + vad_jag_tror + i_bästa_fall + ((i_värsta_fall + vad_jag_tror)/2)*3)/5

hihi

Permalänk
Medlem

Om man ska arbeta som systemarkietekt eller på något sätt designa lite större system så tror jag att det kan vara lämpligt att ha arbetat som programmerare några år.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Är inte värt besväret om du vill arbeta med något inom programmering / utveckling. Då bör du absolut satsa på Datavetenskap istället. Systemvetenskap är till största delen planering och annat trök.

Permalänk
Medlem

Finns några trådar på tbg om systemvetare/vetenskap:
http://www.tbg.nu/news_show/59236/1
http://www.tbg.nu/news_show/33862/1
(sammanfattning: andra typer av utb. är rätt misstänksamma mot systemvetare, tycker mest dom flummar runt, och det är väldigt svårt o få rätt jobb sen)
Den uppfattningen jag har fått e att det e svårt o få jobb som det man e utbildad till om man är systemvetare, som sumpan skriver så är det inte många som vill anställa projektledare, systemarkitekt o liknande (dvs det man utbildar sig till) som inte har ngn erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
aha, du pluggar nu, hur är utbildningen då, roligt eller....

mycket fritt med system, komma på och utveckla system osv osv

ganska fritt antar jag att det är, vi kör ju mest på projektform i grupp, av någon lustig anledning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc

förutom att det är så att uml är en delmängd av rup, så var det du sa i stort sett sant.

Visa signatur

Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Om man ska arbeta som systemarkietekt eller på något sätt designa lite större system så tror jag att det kan vara lämpligt att ha arbetat som programmerare några år.

Instämmer till fullo!

För att kunna utforma(arkitektera? ) ett större system bör man kunna tänka sig, ur programmameringsperspektiv, hur det skulle vara möjligt att göra si eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Instämmer till fullo!

För att kunna utforma(arkitektera? ) ...

Designa.

//C

Permalänk
Glömsk

En IRC-kompis körskolelärare var systemvetare.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
En IRC-kompis körskolelärare var systemvetare.

det säger väl allt

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Avstängd

Satsa på en rejäl civ. ing utbildning inom datateknik så behöver du (troligtvis) inte oroa dig för jobb sedan.

Permalänk
Medlem

Datateknik eller Datavetanskap är det du ska satsa på som programmerare. Vill du göra förarbeten till projekt eller ha en snabbplats som projektledare är det systemvetenskap du ska plugga.

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Designa.

//C

Tack!

Permalänk

Hijackar tråden lite...
Vad tror ni om det här programmet som jag börjar läsa om 6 dagar?
http://www.student.chalmers.se/sp/programplan?program_id=187&...
http://www.it-program.chalmers.se/

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar...

Permalänk
Medlem

Synd att man bara ser första året. Program som lär ut digitalteknik är dock generellt sett bra Då får du iaf en vettig grund till att förstå varför saker och ting funkar som dom gör...