Permalänk

Fastlimmad grafikkylare. Hur få lös???

Jag undrar om nån vet ett idiotsäkert sätt att få lös en fastlimmad kylfläns utan att paja grafikkortet?

Det är ett Sapphire Radeon 9200se PCI 128Mb ddr.
Som vanligt är originalkylaren en aning klen å inge snygg.

Visa signatur

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups. (Titta bara på riksdagen!)
It Could Be that the Purpose of Your Life Is Only to Serve as a Warning to Others.

Permalänk
Medlem

Värm upp limmet med hårtork eller nåt, gjorde jag när jag bytte CPU kylare.

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk

Men borde inte limmet vara tämligen värmetåligt?
Det finns 2 monteringshål på kortet men de används inte nu. Har ingen större lust att värma sönder nåt eller slita lös vpu:n från kortet....

Visa signatur

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups. (Titta bara på riksdagen!)
It Could Be that the Purpose of Your Life Is Only to Serve as a Warning to Others.

Permalänk
Medlem

försök att vrida på flänsen efter du har värmt upp den med hårtork lr liknande...

Permalänk
Medlem

nån som tipsa förut att man skulle lägga kortet i en påse och lägga in i frysen, sen är det bara att dra loss flänsen

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
nån som tipsa förut att man skulle lägga kortet i en påse och lägga in i frysen, sen är det bara att dra loss flänsen

Har hört samma sak också, men kom ihåg att det skall vara en antistatpåse.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad det är för lim också, men prova kör med hårtork på varmaste ett tag, sedan som någon sa, vrider du (!) loss den.

Permalänk
Medlem

hårtork ... sätt igång ett fetebra spel och spela några timmar ist ^_^

Visa signatur

X800XT 550/550 | P4 3.4 @ 3.7 | Abit Ag8 | 1024 Ram | 200 + 250 GB hårddiskar

Permalänk
Medlem

Det med hårtork visste jag inte om. Men det är nog ett bättre sätt än mitt, ta i allt du kan och slita loss den, ingenting paja iofs för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis

Precis, gjorde så med mitt moderkort, sen vare bara bända lite så lossna flänsen från nordbryggan

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Medlem

Viktigt är ju iallafall att vrida loss den, inte dra..

Permalänk
Medlem

Hur länge ska den då ligga i frysen eller hur länge ska man värma den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
försök att vrida på flänsen efter du har värmt upp den med hårtork lr liknande...

Jag tror inte han skulle vilja försöka vrida på metallen efter hårtorken. 70grader
Aj.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Jag tror inte han skulle vilja försöka vrida på metallen efter hårtorken. 70grader
Aj.

han får väll ta en tång eller en handske eller liknande.

man är väll inte så dum å tar i en metallbit som man har värmt på i ca 10m

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

Finns det nån här som har provat något av detta på ett sapphire kort??
Att värma eller frysa lös kylningen alltså??

Visa signatur