Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Hur avancerat kan PHP bli?

Tjenare!

Har länge funderat på att hyra in en PHP kodare för att göra min hemsida.
Men jag vet inte om det är lönt pga min okunskap om vad PHP kan göra.

Dessa features vill jag att sidan ska ha:

1. Man ska kunna ändra hela sidan från hemsidan, alltså precis som ett forum, man har en edit knapp (som bara jag ser som inloggad "admin") och gör dom ändringar man vill, tex skriver lite mer och lägger in lite mer bilder på just den sidan. Alla sidor på hemsidan ska ha denna funktionen.

2. Som exempel: Jag har en menylänk som heter "garage", och istället för att gå in i någon php editor så skulle jag kunna ha möjligheten att lägga till sidor på hemsidan.

3. Om jag håller på med ett projektbygge och stöter på något problem så skulle jag vilja kunna skriva en fråga (direkt i texten) som man kan trycka på, då kommer ett litet fönster upp där vänliga personer ska kunna svara på frågan, eftersom det kommer att bli endel frågor efter ett tag så måste alla svarsformulär vara oberoende av varandra, svarsformulären måste skapas automatiskt när jag skriver en fråga, kanske man kan skriva frågan inom någon speciell tag osv.

Har några mer exempel men kommer inte på dom nu.
Men dom jag har hittils skulle väll inte vara helt omöjligt för en erfaren PHP kodare att fixa?

Detta skulle ju vara grymmt soft ju, om man sitter mitt ute i buschen så kan man uppdatera sidan även om man inte har tillgång till varken kodarprogg eller FTP program.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Det du beskriver ovan är inget speciellt anvancerade problem det går enkelt att fixa i både PHP och ASP

Visa signatur

Phenylpropanolamine och jag var ute och gick när vi träffade Benzedrine en riktigt jobbig jävel!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Det går, titta bara på diverse CMS.

Tror jag kommer bygga min nya blogg på det sättet men inte riktigt bestämt mig än.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Jag skulle använda en Wiki-mjukvara då de har lioknande funktionalitet. MediaWiki som wikipedia använder är bra på att hantera mallar och bilder och sånt. Men det går antagligen lättare och fortare(därmed billigare) att modda en mindre enklare wiki, så det kan vara värt att leta runt lite.

Frågeproblemet skulla jag lösa genom att koppla formuläret till ett vanligt forum, PunBB är lättmoddat.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Det finns massor av fria CMS-verktyg, svårigheten kan vara att hitta ett som passar just dig. Oftast har de massor med funtioner man inte behöver. Här är en sajt som har länkar till olika CMS-verktyg och de flesta har demoinloggning så man kan testa hur de funkar:

http://opensourcecms.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Det finns massor av fria CMS-verktyg, svårigheten kan vara att hitta ett som passar just dig. Oftast har de massor med funtioner man inte behöver. Här är en sajt som har länkar till olika CMS-verktyg och de flesta har demoinloggning så man kan testa hur de funkar:

http://opensourcecms.com/

på den tiden det tar att bedömma och prova igenom alla CMS så hinner man skriva et klart bättre själv som är anpassat precis efter ens behov.

Jag har spenderat en jälva massa tid på att försöka hitta bra CMS. Men jag har fortfarande inte hittat nåt som duger.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Det är redigt svårt att hitta något cms som passar just en själv, har man kunskap brukar det bli att man gör ett eget!

Men annan är det bara att söka på för att hitta det rätta, själv har jag fin kodat en sån lösning som du nästan själv säger! Men det är inte redigt klart :/

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att ladda ner en wiki! Så slipper du de monstruösa kostnader som en php-kodare kan uppbrigna. Här har du en site med ganska många olika Wiki mjukvaror: http://c2.com/cgi/wiki?WikiEngines

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta som vill ha något liknande tar som sagt en Wikimjukvara, den vanligaste är nog MediaWiki.

http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.