1 Pixelstor vertikal linje över skärmarna (dual screen)? [CRT]

Permalänk

1 Pixelstor vertikal linje över skärmarna (dual screen)? [CRT]

Har 2st 17" CRT skärmar kopplade till VGA och DVI (med VGA adapter) på ett 6800LE och ända sedan jag riggade upp dem för någon månad sen så syns en vertikal linje i gråton över båda skärmarna, i samma höjd. Förmodligen inte mjukvaru orsakat då strecken ändast syns på skärmarna och inte vid "printscreen".

Någon som stött på liknande problem förut?

Har även problem på ena skärmen med att det i ena kanten ser ut som när skärmen är blöt, altså "alla regnbågensfärger" pixlar som när det ligger vattenpartiklar på glaset. Dock så är min skärm torr och inget går att torka bort.

Skärmarna är båda utav modellen T57S av tillverkaren EiZO (TCO 99 & TCO 95).

Tacksam för tips

/

BTW; strecken uppenbarar sig oavsätt bakrundsfärg, upplösning.

Permalänk

Trinitronskärmar har sådanan streck.

Från Kjellfakta:

Trinitron

I trinitronbildröret är skuggmasken ersatt av en tension-mask som består av horisontellt parallella linjer. Fosforpunkterna är också grupperade som vertikala linjer. Tittar man nära en trinitronmonitor kan man se två smala horisontella streck (15" monitor har bara en), ett ca 1dm från ovankanten och ett från underkanten. Detta är inget fel på monitorn utan bara upphägningen till tention-masken.

Permalänk
Hedersmedlem

Regnbågen kallas moiré och går ofta att fixa med inställningarna till skärmen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Mina linjer ligger en halv dm från bildens över och under kant. Går det att ordna tention masken?

Malo: Moire-reduktionen i min skärms inställningar gjorde endast att bilden vibrerade

*kliar mig i skägget *

Permalänk
Hedersmedlem

Linjerna är är metalltrådar så dom är där dom är.

Har du lagt i drivrutinen för dina skärmar? det kan hjäpla med moirén.

Man brukar ha problem med moiré i lägre upplösningar och frekvenser så testa med en anna frekvens.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

ok.

tack för visad effort.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att växla skärmarna så det inte är grafikkortet som ger grafikfelet i hörnet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Flyttat dem har jag inte gjort, hur som helst så skulle jag väl få samma fel på där, eller bara flytta felet?

Ser verkligen ut som om något kladd ligger på glaset typ framför bilden om man tittar från sidan, men det vill itne gå bort med varken fönsterputs eller aceton :(.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag menar att du växlar uttag från grafikkortet.

Annars låter det som om det kan vara antireflex hinnan som blivit grumlig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
Trinitronskärmar har sådanan streck.

Från Kjellfakta:

Trinitron

I trinitronbildröret är skuggmasken ersatt av en tension-mask som består av horisontellt parallella linjer. Fosforpunkterna är också grupperade som vertikala linjer. Tittar man nära en trinitronmonitor kan man se två smala horisontella streck (15" monitor har bara en), ett ca 1dm från ovankanten och ett från underkanten. Detta är inget fel på monitorn utan bara upphägningen till tention-masken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars-didrik
Flyttat dem har jag inte gjort, hur som helst så skulle jag väl få samma fel på där, eller bara flytta felet?

Ser verkligen ut som om något kladd ligger på glaset typ framför bilden om man tittar från sidan, men det vill itne gå bort med varken fönsterputs eller aceton :(.

Du har ju redan fått svaret av Interceptor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jo men vi pratar inte om de vertikala linjerna.

Malo: heh, tänkte inte på det

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade en EIZO skärm och det blev lite gråaktiga fläckar på antireflexhinnan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

En sån som jag har möjligtvis? (se sign) Där har jag i vilket fall som helst två fina vertikala linjer i gråton

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Jo som någon redan skrivit så uppstår det första problemet pga en metalltråd som löper genom hela skärmen på trinitron skärmarna, har för mig att det har med upphängningen att göra *reserverar mig för fel*. Så det är inte så mycket att göra åt, vanesak...

Edit: Läste hela Interceptors inlägg, haha, det var upphägningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars-didrik
Flyttat dem har jag inte gjort, hur som helst så skulle jag väl få samma fel på där, eller bara flytta felet?

Ser verkligen ut som om något kladd ligger på glaset typ framför bilden om man tittar från sidan, men det vill itne gå bort med varken fönsterputs eller aceton :(.

Aceton låter ju inte så snällt att vräka på, brukar ju vara relativt känsliga lager på skärmen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kanske ska reda ut om det är vertikala eller horisontella linjer först.

| Vertikal

-- Horisontell

Maskupphängningen på trinitronskärmar har horisontella linjer. Är det vertikala skarpa linjer så är det troligtvis något fel med grafikkortet eller anslutningen. Är den vertikala linjen suddig så är det nog något fel på skärmen.

Fast av tråden att döma så gissar jag på att linjerna är horisontella och det är upphängningen.

Låter även som om skärmarna står för nära varandra, då får man regnbågsliknande mönster. Testa att flytta dem längre ifrån varandra.

Permalänk
Medlem

har likadant på min 21"skräm.. var drygt i början, men nu (5månader senare) så lägger jag inte märke till dom mer.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Kanske ska reda ut om det är vertikala eller horisontella linjer först.

| Vertikal

-- Horisontell

Hoppsan, Självklart har jag horisontella linjer på min skärm och tydligen ett tveksamt språkbruk "after hours". Konstigt att ingen la märke till det före dig.

On topic: Jag får vänja mig med strecken, alternativt gnälla i tysthet tills jag köper TFT.

Tack för alla svar.