Permalänk
Medlem

Ändra klockan i terminalen

Hur ändrar jag klockan i bash?

EDIT:
Sorry för att ha postat ett så lättlöst problem.
Kommandot är "date".

EDIT:
date MMDDhhmmCCYY.ss enligt "man date".

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

'date 0102133372005.55'
Är exempelvis

2:a Januari 2005 klockan 13:37 och 55 sekunder.

Du måste vara root för att göra det.

Permalänk
Medlem

rdate -s ntp.kth.se

är enklare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
rdate -s ntp.kth.se

är enklare

Ursäkta för att dra upp en gammal tråd, men vad är det för kommando för detta i debian?

Permalänk
Medlem

ntpdate ntp.lth.se

Skulle jag tro.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

apt-get install rdate
rdate -s ntp.kth.se

Permalänk
Medlem

Finns det nåt enkelt sätt att göra detta automatiskt? Vet att man kan göra ett cronjobb med det, men har för mig att det finns nåt serverprogram till ntp som gör det. Men har aldrig fått det att funka. =/

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

OpenNTPD är din vän.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Finns det nåt enkelt sätt att göra detta automatiskt? Vet att man kan göra ett cronjobb med det, men har för mig att det finns nåt serverprogram till ntp som gör det. Men har aldrig fått det att funka. =/

jag kör på cron.. vill inte ha något igånglegandes hela tiden.

Permalänk
Citat:

jag kör på cron.. vill inte ha något igånglegandes hela tiden.

Som cron till exempel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Som cron till exempel?

Haha den var bra. Fast jag tror jag kör det som cron också. Orkar inte pilla med något nytt nu.
Fast tack för tipset om OpenNTPD Quizor. Kanske kollar in det i framtiden.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Som cron till exempel?

Vem har inte cron igång?

Gör så mycket annat i cron med.

Permalänk
Citat:

Vem har inte cron igång?

Gör så mycket annat i cron med.

Jag har inte, jag har funderat på det några gånger men aldrig kommit på vad jag skulle använda det till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inte, jag har funderat på det några gånger men aldrig kommit på vad jag skulle använda det till.

T.ex så kunde du ha ett cron som kör updatedb nån gång om dagen eller nåt.

Visa signatur

Permalänk

Iaf ubuntu (minns inte om det även gäller debian) försöker ju synca mot ntp.ubuntulinux.org varje gång systemet startar... Inte för att jag någonsin sett det fungera, på nån dator, i något nätverk, men om det gör det för er låter det lite onödigt att köra chronscript var och varannan minut. Såå lång uptime kan ni väl inte ha att klockan börjar gå fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkyChicken
Iaf ubuntu (minns inte om det även gäller debian) försöker ju synca mot ntp.ubuntulinux.org varje gång systemet startar... Inte för att jag någonsin sett det fungera, på nån dator, i något nätverk, men om det gör det för er låter det lite onödigt att köra chronscript var och varannan minut. Såå lång uptime kan ni väl inte ha att klockan börjar gå fel?

Min klocka gick 20 sekunder fel efter ~12 dagar Det är förskräckligt och måste givetvis åtgärdas!

edit: Det beror säkert inte på uptimen, i och för sig, utan på att den av någon annan anledning gick fel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkyChicken
. Såå lång uptime kan ni väl inte ha att klockan börjar gå fel?

Vid hög last får du en klockdrift på de flesta system. Och om man sysslar med nått mer än att hosta nån apache och dela semesterfilmer så kan det på sikt innebära en hel del problem när så sker.

W