Permalänk
Medlem

Mbm / Sandra

Halloj!
Har läst lite om att folk tycker MBM ger konstiga värden ibland...

Har tänkt ställa upp speeden i min AMD XP2500 lite så jag testar vad jag ligger på för temperaturer i ordinarie fart först.

Det blir skumt! Med Prime Torture test blir det så här:

MBM rapporterar:
CPU 49C
Case 44C

Sisoft Sandra rapporterar:
CPU 44C
Power/AUX 49C
PÅ Case eller Mainboard hittar jag inga tempar här...

Kan det vara så att MBM tar cpu-tempen från nätagget och Casetempen från cpu:n??

DiLeva har helt rätt när han säger: Vem ska man tro på, tro på, tro på när......?

En annan grej:
Jag har bara stockkylaren på cpu:n och en 80:s Papst i caset som blåser ut. Ska det räcka tror ni? Kanske skulle hjälpa med en som blåser in också framifrån? Stor skillnad...?

Permalänk
Medlem

Pröva med speedfan och se vad du får för temp där, tempen där brukar stämma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILLLY
Pröva med speedfan och se vad du får för temp där, tempen där brukar stämma

rättelse dom brukar _INTE_ stämma speed fan är ett skit program visar för de mäste fel men biosen!! brukar oftast visa rätt

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Hedersmedlem

I MBM har man en lista med alla tillgängliga sensorer ('board sensors') sen får man välja vilken 'MBM sensor' som ska visa vilken 'board sensor'. Förslagsvis döper man då t.ex. sensor1 till MB och väljer att den ska visa den 'board sensor' som på just ditt moderkort är moderkortsensorn. Visas något fel är det ett inställningsproblem och inget direkt fel i MBM. Gör om, gör rätt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft igång MBM, SpeedFan, HMonitor och Winbond HWDoctor samtidigt och testat lite, haha!!

De verkar indikera samma tempar, skiljer max 2 grader, så det verkar OK.
Sen tar de väl sina temperaturer från nånstans som i sin tur kan vara felaktig, men ....

Hur som helst, när jag höjde fsb:n till 200 Mhz och gasade på med Prime så hamnade jag på närmare 60C i cpu:n. Kändes inte så där jättestabilt.
Så jag gjorde hål i chassit och la in en 90mm inblås. Direkt fick jag ner tempen 10 grader, det måste vara godkänt? Tidigare hade jag bara en 80mm ut...
Nu har jag hur som helst blivit less på min högljudda låda så nu beställer jag en Antec Sonata 2, den verkar helt OK...?
Den ska jag köra på en 120mm utblås bak + en 120 mm insug fram... Visst ska det väl räcka till bra även om jag sänker varven på de fläktarna? Dessutom måste jag ju få ner decibelen rejält antar jag... Nån som har en sådan låda???