Permalänk
Medlem

ledteck klocking

hej
ja har ett ledteck 6800gt med orginal kylingen som är ganska stor. hade tänkt och klocka den lite, hur många mhz på minne och cpu kan ja höja innan de börja bli fel. har höjt minnet med 100mch till 1000mhz och cpu fårn 350 till 400. då är de inga större temp skilnader, ligger typ på 55-60 grader.
hoppas ni fattar
tack

Permalänk
Medlem

Ingen kan med säkerthet säga hur bra just ditt kort klockar. Prova att höja Core och Memory med 5MHz i taget och övervaka temperaturer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Ingen kan med säkerthet säga hur bra just ditt kort klockar. Prova att höja Core och Memory med 5MHz i taget och övervama temperaturer.

okej, får la börja men ska man använda ledtecks överklockings tools eller ska man använda typ RivaTuner eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0pica
okej, får la börja men ska man använda ledtecks överklockings tools eller ska man använda typ RivaTuner eller dylikt?

Jag tror ärligt talat det kvittar. Jag finner nVidias program bäst, då den hittar den optimala överklockningen automatiskt.. du kan vara säker på att det funkar bra med den klockfrekvensen. Min hittade t.ex. 399/899 som mest optimal (den här gången). Man kan trycka flera gånger och få olika resultat. Om du vill vara säker på att du inte har artifeker kan du köra artifact scanner från ATITool.

Problemet med Rivatuner är att den är känd för att säga ifrån och inte tillåta jättehöga klockningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Jag tror ärligt talat det kvittar. Jag finner nVidias program bäst, då den hittar den optimala överklockningen automatiskt.. du kan vara säker på att det funkar bra med den klockfrekvensen. Min hittade t.ex. 399/899 som mest optimal (den här gången). Man kan trycka flera gånger och få olika resultat. Om du vill vara säker på att du inte har artifeker kan du köra artifact scanner från ATITool.

Problemet med Rivatuner är att den är känd för att säga ifrån och inte tillåta jättehöga klockningar.

okej, i mitt program fins de ingen funktion som hittar den bästa klockfrekvensen :s

Permalänk
Medlem

Till att börja med kommer du åt den genom att högerklicka på skrivbordet och välja nVidia bildskärm och sen din skärms namn. Sen måste du ha tillåtit överklockning från t.ex. Rivatuner innan du ens [b]kommer åt[b] överklockningsverktygen från det programmet. Om du kommer åt det är det helt enkelt bara att trycka på "Identifiera optimala frekvenser".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
[B]Till att börja med kommer du åt den genom att högerklicka på skrivbordet och välja nVidia bildskärm och sen din skärms namn. Sen måste du ha tillåtit överklockning från t.ex. Rivatuner innan du ens [b]kommer åt överklockningsverktygen från det programmet. Om du kommer åt det är det helt enkelt bara att trycka på "Identifiera optimala frekvenser".

de osköna är att inte ja har någon nVidia bildskärm när ja höger klickar på skrivbordet :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0pica
de osköna är att inte ja har någon nVidia bildskärm när ja höger klickar på skrivbordet :S

Då har du inte samma program som mig. Jag fick min på en CD med mitt 6800LE, men jag vet inte om du får det. Det borde du nästan. Om du inte hittar den på CD:n du fick med kanske den finns på nVidias eller Leadteks hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Då har du inte samma program som mig. Jag fick min på en CD med mitt 6800LE, men jag vet inte om du får det. Det borde du nästan. Om du inte hittar den på CD:n du fick med kanske den finns på nVidias eller Leadteks hemsida.

okej, ja har ledtecks drivrutiner. men ja fick med ett program man kunde klocka i men de fans ingen atumatisk knapp

Permalänk
Medlem

Vad heter programmet då? Har du någon bild på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Vad heter programmet då? Har du någon bild på det?

de heter winfox2, fans på samma skiva som drivrutinerna. kan klocka i båda 2d och 3d, fattar inte varför man ska klocka i 2d men

Permalänk
Medlem

Nej, nej, det är inte Winfox som har optimal överklockningsalternativet, fast du kan klocka själv i den. Om du klockar 2D förbättrar du ju prestandan i 2D applikationer, så som surfning och program (t.ex Photoshop). 3D är (förstås) för spel mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Nej, nej, det är inte Winfox som har optimal överklockningsalternativet, fast du kan klocka själv i den. Om du klockar 2D förbättrar du ju prestandan i 2D applikationer, så som surfning och program (t.ex Photoshop). 3D är (förstås) för spel mm.

okej, ska ja ladda nått program som har de?

Permalänk
Medlem

Ja, som jag sa innan, kolla på nVidias hemsida bl.a.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Ja, som jag sa innan, kolla på nVidias hemsida bl.a.

okej tack, men är de någon program eller är de deras drivrutiner som gjäller?

Permalänk

optimal överklockning låser du upp med en liten registerfil som heter coolbits.

du måste också ha forceware drivrutiner.

dessutom rekommenderar jag eftersom du tänkt ersätta dina gamla drivrutiner med nya att använda drivercleaner först och ta bort de gamla ordentligt så de inte liggar kvar och skräpar

alla drivare, program m.m. finns på guru3d.com.

Permalänk
Medlem

När jag klockade så hade jag på ATiTools Artifact skanning och klockade med rivatuner tills ATiTool klagade på artifakter.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
optimal överklockning låser du upp med en liten registerfil som heter coolbits.

du måste också ha forceware drivrutiner.

dessutom rekommenderar jag eftersom du tänkt ersätta dina gamla drivrutiner med nya att använda drivercleaner först och ta bort de gamla ordentligt så de inte liggar kvar och skräpar

alla drivare, program m.m. finns på guru3d.com.

tack tack. nu e allt klart, när ja har kört detect optimal frequencies 2 ggr så kmr den på 1,06\432
tror du att ja kan höja lite mer?

Permalänk
Medlem

kör något spel någon/några timmar (eller några rundor 3D Mark) för å se att det inte blir artifakter först, om det inte blir det kan du öka lite mer

Blir de artifakter är de bara att sänka lite (kanske 5Mhz eller nått sånt) å testa igen

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av €rik
kör något spel någon/några timmar (eller några rundor 3D Mark) för å se att det inte blir artifakter först, om det inte blir det kan du öka lite mer

Blir de artifakter är de bara att sänka lite (kanske 5Mhz eller nått sånt) å testa igen

okej, ja höjde den till 1100\450 och testa den, de stog att de funkade, men ska köra lite 3d mark.
en fråga till. när ja kör 3dmark 03 och 05 så kmr ett fel medelnade, kmr inte ihåg va de står nu, men i 01 så funkar de :s

Permalänk
Medlem

Knepigt, testa kör igen å se ifall du kan se va det står, och ta en print screen på det

*PS. och bilden kan skickas upp här DS.*

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av €rik
Knepigt, testa kör igen å se ifall du kan se va det står, och ta en print screen på det

*PS. och bilden kan skickas upp här DS.*

okej, de ska ja göra. men nog blev de artifakter när ja körde den som ja ville de blev en massa skrek på skärmen o gjeror ska pröva med de som de rekomenderar en gång. måste man starta om datron för att de ska ändrars? ja såg i bios att ja kunde ändra volten till agp porten, ska ja höja den?