Permalänk
Medlem

fildelningsfilter hur fungerar det ?

efter denna artikel
http://idg.se/ArticlePages/200508/29/20050829105337_CS/200508...

så vill jag veta gärna hur ett filter skapas hur det går till och sådär.

och hur kan ett filter veta skillnad mellan upphovsrättat material och ej upphovsrättat material ?

kanske fattas lite info i detta inlägg men jag vet inte hur ska jag utrycka mig.

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

varför ryser jag till så fort jag hör/ser namnet Henrik Pontén....

jag kan tänka mig att dem antingen skulle "sniffa" all trafik efter vissa kända filnamn eller att dem skulle stänga av kända portar för dc bt osv.... men inget ut av dem exempeln är ju rimmliga tycker jag.. låt oss säga att man skulle stänga av halv port rangen på sin uppkoppling då betalar man ju på sätt o vis för en halv uppkoppling....

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Jag har mycket svårt att tro att dom har möjlighet att captura all trafik och sedan analysera den. Vi snackar om flera Gigabyte per sekund på många ställen.

Skulle dom sätta en Box, hos varje ISP, som _all_ trafik passerar?

Permalänk
Medlem

Man skulle behöva göra mönsterigenkänning mot en stor databas av filer, man kan ju inte förlita sig på filnamn. Det måste vara mycket svårt att identifiera specifika filer speciellt som dom inte ens delas upp på samma sätt i paket när dom skickas runt. Även om det gick att göra så skulle det vara extremt lätt att kringå genom att kryptera trafiken.
Och bortsett från detta skulle det bli extremt dyrt eftersom hårdvaran som skulle krävas för att göra sådan filterering på ISP nivå skulle behöva vara rätt biffig. Dessutom så är det svårt att veta vart i nätverket man skulle sätta ett sånt filter, det är ju inte som att alla trafik tar samma väg ut ur en ISPs nätverk vilket betyder att man skulle behöva ha många filter som står närmare kunderna i nätverket.

Jag fattar inte ens hur ISPerna har lyckats sätta upp filter för barnporr, om någon har information om hur det går till så posta gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbes
Jag fattar inte ens hur ISPerna har lyckats sätta upp filter för barnporr, om någon har information om hur det går till så posta gärna.

Det filtret verkar kort sagt bara vara en stor lista med sidor som spärrats, om man försöker nå dem skickas man till en annan sida.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Det filtret verkar kort sagt bara vara en stor lista med sidor som spärrats, om man försöker nå dem skickas man till en annan sida.

Ja, wow.. DNS spoofer/ompekning.. de kan min Linksys göra..

Hur hittar den barnporr, eller viss typ av filer, av hela konstanta TCP dataströmmar, de undrar jag...

Permalänk
Medlem

Nu är det ju redan så att ett antal isper redan har filter i form av så kallade packet logics.

Vår skola har en sån och de ser verkligen allt du gör...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e-cone
Nu är det ju redan så att ett antal isper redan har filter i form av så kallade packet logics.

Vår skola har en sån och de ser verkligen allt du gör...

Jo men, din skola.... Jämfört med alla användare på en ISP, rätt stor skillnad i trafik

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja, wow.. DNS spoofer/ompekning.. de kan min Linksys göra..

Hur hittar den barnporr, eller viss typ av filer, av hela konstanta TCP dataströmmar, de undrar jag...

Det görs inte alls, de (ISP:erna som deltar) får en lista av polisen med större sidor som man vet säljer/sprider barnporr. Ingen intelligens är inblandad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e-cone
Nu är det ju redan så att ett antal isper redan har filter i form av så kallade packet logics.

Vår skola har en sån och de ser verkligen allt du gör...

Det skulle krävas sjuk hårdvara för att kunna köra all trafik från en isp genom sån hårdvara, den snabbaste jag har sett klarar av en throughput på närmare 1gbit (vet inte vid vilken paketstorlek). Och i vilket fall som helst så klarar dom inte alla protokoll. Vissa protokoll som HTTP och andra klartextprotokoll är ju enkla att analysera, men att tex avgöra hur en fil ser ut i en bittorentström, eller identifiera filer i en FTP-dataström. Att inte bara identifiera protokoll utan faktiskt det riktiga innehållet, det tror jag är riktigt svårt.

Permalänk
Hedersmedlem

får man monitorera folk så? är inte det säpo varning?

Är inte det som att avlyssna telefoni?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
får man monitorera folk så? är inte det säpo varning?

Är inte det som att avlyssna telefoni?

Jovisst är det olagligt i nuläget, men ponten med efterföljare verkar ju på sikt vilja lagstadga så att isp's ska kunna göra denna övervakning eftersom polisen prioriterar bort det.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbes
Det skulle krävas sjuk hårdvara för att kunna köra all trafik från en isp genom sån hårdvara, den snabbaste jag har sett klarar av en throughput på närmare 1gbit (vet inte vid vilken paketstorlek). Och i vilket fall som helst så klarar dom inte alla protokoll. Vissa protokoll som HTTP och andra klartextprotokoll är ju enkla att analysera, men att tex avgöra hur en fil ser ut i en bittorentström, eller identifiera filer i en FTP-dataström. Att inte bara identifiera protokoll utan faktiskt det riktiga innehållet, det tror jag är riktigt svårt.

1Gbit räcker inte långt...

Välkommen att filtrera NetNod-IX's troughput, en vecka:

Peaks på över 25Gbps, ungefär 3GByte(!) per sekund. Ungefär vad dom gammla DDR333 minnena klarar att prestera i överföringshastighet. Och detta är bara en del av den utväxlade trafiken mellan ISP's. Internt och mot utland är en stor del med...

Alla som hade tänkt dom skulle på något sätt analysera eller filtrera trafik, så kan dom förvänta sej miljardbelopp i utrustning, samt en hög procentuellt avhoppande kunder..