Köpa DVD-skivor. Vad ska man välja? DVD- eller DVD+?

Permalänk

Köpa DVD-skivor. Vad ska man välja? DVD- eller DVD+?

Jag har hittills aldrig bränt några dvd-skivor utan fram tills nu hållit mig till gamla hederliga cd-skivor. Jag har heller aldrig förstått vad skillnaden är mellan DVD- och DVD+. Dvs. när man skall använda det ena eller andra och vilken sort som är bäst. Kan någon förklara lite kort?

Hur som helst, har jag nu tänkt att göra backup på lite grejer, bl.a. mp3. Vilket format bör man köpa och är det viktigt vilket märke det är på skivorna? Jag kan tillägga att jag har en NEC 3520.

Permalänk
Medlem

dvd+r är allmänt lite bättre kvalitet på men den största skillnaden är att - skivor stöds bättre i äldre dvd-spelare medans + skivor är bättre i nyare spelare.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Ok, tack för svaret, Blubben.

Då blir det Verbatim 16x DVD+R. De borde väl fungera bra till film också?

Permalänk
Medlem

Det skulle jag tro, jag kommer ihåg att det finns en sida med en massa info om olika dvd-skivor men sitter på jobbet och kommer inte ihåg adressen.
Jag skickar ett pm med länken till dig ikväll.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det skulle jag tro, jag kommer ihåg att det finns en sida med en massa info om olika dvd-skivor men sitter på jobbet och kommer inte ihåg adressen.
Jag skickar ett pm med länken till dig ikväll.

Det tackar jag för.

Permalänk
Medlem

Ska du bränna till en xbox så e - en klar fördel.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

DVD+R fungerar lika bra på Xbox och även på äldre DVD-spelare. Vissa modeller (som Xbox med Samsung-drive och äldre t ex Toshiba DVD-spelare) kräver dock att man bränner DVD+R med DVD-ROM book type vilket alla någorlunda kompetenta brännare klarar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det skulle jag tro, jag kommer ihåg att det finns en sida med en massa info om olika dvd-skivor men sitter på jobbet och kommer inte ihåg adressen.
Jag skickar ett pm med länken till dig ikväll.

Lägg gärna ut länken här.. Jag är också intresserad

Permalänk
Medlem

här kommer länken
http://www.videohelp.com/dvdmedia
Varsågod!

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

annars finns ju FAQen här på swec.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
här kommer länken
http://www.videohelp.com/dvdmedia
Varsågod!

Tackar, tackar.

Permalänk
Medlem

dvd-r och + r funkar helt annorlunda

har för mig att det är +r som har konstant hastighet o läses från detta medans -r ändrar hastighet beroende på var den läses från...måste ju gå snabbare långt ut på skivan

detta gör att det är mkt stabilare med + r....lättare att få konstant hastighet än att skivan ska hålla på o ändra hastighet

desvärre så stöder nästan bara nya dvd spelare +r

på datorn går det mkt snabbare dåden slipper ändra hastighet där man förlorar tid

Permalänk
Medlem

jonaktiv: Inte ett ord av vad du skrivit stämmer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
jonaktiv: Inte ett ord av vad du skrivit stämmer...

okey..

men +r kan spelas in både med CAV (Constant Angular Velocity) och CLV (Constant Linear Velocity)

det kan inte -r..

så de blev spm jag beskrev

många dvd spelar har problem med CAV