Virus? .exe blir .doc!

Permalänk

Virus? .exe blir .doc!

Turligt nog är det inte min utan föräldrarnas dator som strular.

Problemet som jag fått det beskrivet för mig är att farsan tog bort en fil som heter msxt32.exe.
Därefter öppnas alla exe-filer med Wordpad.

Normalt sett skulle man ju bara dra igång sitt antivirus och scanna, men eftersom exe-filerna öppnas med wordpad är det kört.
Alla sätt jag känner till och själv skulle använt är ju körda!
Efter tio minuter orkade jag inte mer utan struntade i det.

Till saken hör även att jag inte vet om msxt32.exe är en bra eller dålig fil, om det är en associationsfil eller bara bogus?

Snälla hjälp mig, tips mottages mycket tacksamt!

Permalänk
Medlem

Testa att starta antivirus genom kommandotolken. Kanske funkar, bara att skriva namnet på filen. Typ notepad.exe så startas det den vägen...

Visa signatur

Winfast K7ncr 18dpro | Sempron 2400+ @ 1800mhz | Geforce 6200 | 512 PC3200 | Soundstorm | Samsung 40gb + Seagate 80gb | NEC 2500A | Benq Dvd-spelare

Permalänk

Eftersom alla exe-filer öppnas med wordpad går det inte.
Vid uppstart öppnas 7 wordpadfönster när några av bakgrundstjänsterna startar.

Har sökt på Google om filen i fråga, fattar dock inte om det är filen som är spyware eller om filen ofta blir infekterad.

Permalänk
Medlem

Felsäkert läge fungerar det utan att det blir cp ?

Permalänk
Medlem

Kommer du in i kontrollpanelen och tjänster? Kolla runt där isf och se om något som är startat verkar skumt

Visa signatur

Winfast K7ncr 18dpro | Sempron 2400+ @ 1800mhz | Geforce 6200 | 512 PC3200 | Soundstorm | Samsung 40gb + Seagate 80gb | NEC 2500A | Benq Dvd-spelare

Permalänk
Medlem

Filen finns INTE på min dator, och den är med största sannolikhet en del av ett virus eller spyware.
Med tur skulle det kunna vara så att exe-filerna fått dubbla filändelser, vilket kan upptäckas om man väljer att se att inte dölja tillägg för kända filtyper.

Eva

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creamzor
Felsäkert läge fungerar det utan att det blir cp ?

Nej, tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av angu
Kommer du in i kontrollpanelen och tjänster? Kolla runt där isf och se om något som är startat verkar skumt

Ska testas, ser dock inget suspekt i aktivitetshanteraren efter boot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eva13233
Filen finns INTE på min dator, och den är med största sannolikhet en del av ett virus eller spyware.
Med tur skulle det kunna vara så att exe-filerna fått dubbla filändelser, vilket kan upptäckas om man väljer att se att inte dölja tillägg för kända filtyper.

Eva

Filerna har kvar samma filändelse. Drog mig till minnes att jag ändrade associationer i Winfile på Windows 95 tiden.
Dock kan jag ju inte öppna programmet då exe-filerna öppnas i wordpad.