Permalänk
Medlem

terminal VS kde

Jag är rätt grön på Linux, sitter i Mandrake nu och endast gjort enklare saker i terminalen, sitter mest i kde. Tre frågor dock:

* Som jag förstår det är terminalen och kde två användargränssnitt, ett är textbaserat och ett är grafiskt, som man styr operativsystemet med - Mandrake i detta fallet? Det ena är inte beroende av det andra, korrekt?

* Om man gör en sak i terminalen, till exempel ställer in rättigheterna på en fil, och gör samma sak i kde, skiljer sig sättet som det utförs på då rent tekniskt sett? Eller är det bara två metoder att göra samma sak och som ger exakt samma resultat? Nu pratar jag tekniskt sett!

* Har man mer valmöjligheter i terminalen? Alltså finns det saker man kan göra i terminalen som man inte kan göra i kde?

Permalänk
Medlem

Re: terminal VS kde

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80

* Som jag förstår det är terminalen och kde två användargränssnitt, ett är textbaserat och ett är grafiskt, som man styr operativsystemet med - Mandrake i detta fallet? Det ena är inte beroende av det andra, korrekt?

* Om man gör en sak i terminalen, till exempel ställer in rättigheterna på en fil, och gör samma sak i kde, skiljer sig sättet som det utförs på då rent tekniskt sett? Eller är det bara två metoder att göra samma sak och som ger exakt samma resultat? Nu pratar jag tekniskt sett!

* Har man mer valmöjligheter i terminalen? Alltså finns det saker man kan göra i terminalen som man inte kan göra i kde?

ett grafiskt gränssnitt skickar samma kommandon till systemet som du kan skriva i terminalen typ. terminalen är i sin tur en del av det grafiska gränssnittet bara en genväg till den sk konsollen, alltså det textbaserade gränssnittet.

nej. same/same.

ja, förutsatt att man kan alla kommandon och så, och att det inte finns en grafisk hantering av funktionen ändå. (vilket är troligt i många fall)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ok, men konsollen och kde är skilt från varandra och ej beroende av varandra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Ok, men konsollen och kde är skilt från varandra och ej beroende av varandra?

Om du startar kommandotolken ("cmd") i Windows, och tar bort en fil. Är den borta då? Svar ja. Samma sak i Linux. Vad menar du av "ej beroende av varandra"?

Permalänk
Medlem

Icetec: http://susning.nu/Beroende

För övrigt så finns det i alla fall två sätt att slänga en fil på. När du slänger en fil så försvinner inte den på något magiskt sätt från hårddisken, läs- och skrivhuvudet raderar heller ingenting. I stället ser operativsystemet till att de sektorer varpå filen låg anses innehålla "skräp" och kan skrivas över. Skrivs inte dessa sektorer över av ny data så finns din fil kvar. Ett säkrare sätt att radera filen vore att först skriva massa jumbo mumbo till sektorerna och sen radera filen. Man skulle också som ett litet tillägg (ett ganska dumt sådant) kunna hindra alla andra processer från att få cpu-tid och hindra all i/o-verksamhet så utförandet gick så snabbt som möjligt. Så visst finns det varianter ...

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet vad ett beroende innebär, men jag förstår inte vad det är du undrar.

Om man gör en sak i terminalen, till exempel ställer in rättigheterna på en fil, och gör samma sak i kde, skiljer sig sättet som det utförs på då rent tekniskt sett? Eller är det bara två metoder att göra samma sak och som ger exakt samma resultat? Nu pratar jag tekniskt sett!

Liksom, vad menas? Ja, det ger samma resultat att ge en fil en viss rättighet oavsett om du gör det med ett kommando eller om du gör det i KDE. Ja, KDE är bara ett gränsnitt för att kunna göra saker utan att behöva skriva i terminalen. Att ta bort en fil i KDE har exakt samma konsekvens som att skriva "rm <fil>" i terminalen. Hade du tänkt dig att det skulle gå annorlunda till? KDE är bara ett gränsitt, inte ett operativsystem i sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Icetec: http://susning.nu/Beroende

För övrigt så finns det i alla fall två sätt att slänga en fil på. När du slänger en fil så försvinner inte den på något magiskt sätt från hårddisken, läs- och skrivhuvudet raderar heller ingenting. I stället ser operativsystemet till att de sektorer varpå filen låg anses innehålla "skräp" och kan skrivas över. Skrivs inte dessa sektorer över av ny data så finns din fil kvar. Ett säkrare sätt att radera filen vore att först skriva massa jumbo mumbo till sektorerna och sen radera filen. Man skulle också som ett litet tillägg (ett ganska dumt sådant) kunna hindra alla andra processer från att få cpu-tid och hindra all i/o-verksamhet så utförandet gick så snabbt som möjligt. Så visst finns det varianter ...

Detdär var nog århundradets drygaste svar

Fattar heller inte riktigt din fråga om beroendet. Jag antar att KDE är beroende av det "textbaserade" för att kommunicera med datorn, dock är ju inte det "textbaserade" på något sätt beroende av KDE.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Tyckte att jag fick ett litet drygt svar också, så självklart är det ju inte. Jag är lite förvirrad kring allting omkring Linux.

Nej, det textbaserade är inte beroende av KDE, ok.

Jag förstår att KDE inte är ett operativsystem och inte heller konsollen. Men om man drar i en spak i KDE eller skriver ett kommando i konsollen och dessa två sätt påstås göra samma sak - är det då omöjligt att det, under huven så att säga, skickas olika instruktioner till systemet? Jag vet inte, därav frågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Tyckte att jag fick ett litet drygt svar också, så självklart är det ju inte. Jag är lite förvirrad kring allting omkring Linux.

Nej, det textbaserade är inte beroende av KDE, ok.

Jag förstår att KDE inte är ett operativsystem och inte heller konsollen. Men om man drar i en spak i KDE eller skriver ett kommando i konsollen och dessa två sätt påstås göra samma sak - är det då omöjligt att det, under huven så att säga, skickas olika instruktioner till systemet? Jag vet inte, därav frågan.

Hm, om vi säger såhär. (nu är jag ute på lite djupt vatten men jag ska försöka ändå, rätta mig gärna om jag har fel på något för jag är inte så haj på detta)
Både consolen och kde (eller annan valfri fönsterhanterare) skickar ju kommandon till Linux (kerneln), eller ett program som körs. KDE eller terminalen kan skicka iväg exakt samma kommando om du antingen trycker på en knapp eller matar in ett kommando i consolen. Uppgifter kan ju även lösas på olika sätt så det är ju inte säkert KDE skickar samma kommando som kunde matas in via consolen, men teoretiskt sätt skulle den kunna skicka iväg exakt samma sak. Nu skickar väl inte direkt KDE ett consolemeddelande utan snarare ett meddelande direkt till linux (eller vad vi ska kalla det), precis som consolen gör.

Hoppas det blev lite klarare, jag vet inte om jag fattade riktigt vad jag skrev själv nu. Blev lite morgonflum känner jag men vi kan ju slutfatta det såhär:
Både consolen och kde är två olika sätt att komunisera med datorn eller ett program. En ganska dålig liknelse vore väl att Firefox och IE kommuniserar med webben.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Ibland kan man roa sig med att illustrera situationen.

Pilarna i diagrammet är anrop.

Både textgränssnittet och det grafiska gränssnittet skickar anrop rakt till systemet. En frontend är ett program som bara erbjuder ett trevligare gränssnitt till ett annat program. Allt spännande händer i det textbaserade programmet som frontändan skickar kommanon till.

Så länge systemet får samma anrop så gör det ingen skillnad på hur programmet ser ut. Samma uppgift utförs.

(Dia heter programmet man kan bygga flödescheman med.)

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Så här ligger det till (halvrörig förklaring, men den förklarar lite mer tekniskt) :

Qt/GTK (fönsterhanterare) -> X -> glibc + Linux (X är nästan som ett OS i sig och måste tala direkt med Linux-kärnan)
Terminal -> glibc -> Linux (tty/vcs/pty)
Grafisk terminal -> Qt/GTK (->X) + glibc -> Linux (tty/vcs/pty)

Med andra ord, man behöver inte en grafisk miljö för att köra en terminal, och teoretiskt behöver man inte t.ex. bash/zsh/tcsh/m.fl. för att köra det grafiska (men eftersom så många saker i Linux nästan kräver en terminal så behövs det ändå -- och nej, terminaldelen kommer aldrig att försvinna då Linux primärt är ett server-OS).