Permalänk
Avstängd

Vilka har 100Mbit här inne?

Tja vilka har 100Mbit här inne?

Permalänk
Medlem

100Mbit, det är ju ute... Har gigabitnätverk hemma numera

Har även en server stående på en 100Mbit mot internet.
2st 10/10 linor i lokalen, så jag kan komma åt min server.

Permalänk

Jag kör 100/100 internt hemma, och tror att de flesta andra gör det också. Liksom, RS-232 är ju så ute

Permalänk
Medlem

BBBs 10/10mbit fiber in i lägenheten. så kan ju få 100mbit om jag vill men det är inte värt pengarna. Min åsikt iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killers
BBBs 10/10mbit fiber in i lägenheten. så kan ju få 100mbit om jag vill men det är inte värt pengarna. Min åsikt iaf.

Du har dessvärre vanlig cat6-kabel in i lägenheten. Fibern slutar i källaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Du har dessvärre vanlig cat6-kabel in i lägenheten. Fibern slutar i källaren.

Killen bor med högsta sannolikhet i en bostadrättsföreningen, då är alla delägare i hela fastigheten, så han äger fastigheten och fiberkablen går in i fastigheten, whats the point ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killers

Men då får du ju begränsningar på köpet. En maxgräns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Killen bor med högsta sannolikhet i en bostadrättsföreningen, då är alla delägare i hela fastigheten, så han äger fastigheten och fiberkablen går in i fastigheten, whats the point ?

Jag läste det som fiber in i lägenheten så jag vet inte vad det har med fastigheten att göra.
Jag bor i hyresrätt och har BBB's lan-tjänst. Jag har INTE fiber in i min lägenhet.

Om han bor i källaren eller där switchen sitter så är jag beredd på att hålla med om att han har fiber rakt in i "lägenheten".
Han har ju inte automatiskt fiber in i sin lägenhet bara för att han bor i bostadsrätt.

Är det något att diskutera? BBB har kallat sin tjänst för fiber felaktigt en lägre tid nu. De har dock bytt namn på tjänsterna nu. Äntligen!

Edit:
Se skillnaden på fastighet och lägenhet. Jag vill även veta hur du kan anta med största sannolikhet att det rör sig om bostadsrätt? Jag har bytt lägenhet i år. Båda var hyresrätter och hade BBB installerat. När jag drog kablar åt bredbandsbolaget så drog vi lan i enbart hyresrätter där jag var.

Edit2: Juste ... "The point" är fortfarande, han har inte fiber in i sin lägenhet. Många tror tydligen det så jag ville klargöra det.

Permalänk
Medlem

Jag har Telias 24/1 ADSL, det är grejer det

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Jag har Telias 24/1 ADSL, det är grejer det

hehe, nej

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Jag läste det som fiber in i lägenheten så jag vet inte vad det har med fastigheten att göra.
Jag bor i hyresrätt och har BBB's lan-tjänst. Jag har INTE fiber in i min lägenhet.

Om han bor i källaren eller där switchen sitter så är jag beredd på att hålla med om att han har fiber rakt in i "lägenheten".
Han har ju inte automatiskt fiber in i sin lägenhet bara för att han bor i bostadsrätt.

Är det något att diskutera? BBB har kallat sin tjänst för fiber felaktigt en lägre tid nu. De har dock bytt namn på tjänsterna nu. Äntligen!

Edit:
Se skillnaden på fastighet och lägenhet. Jag vill även veta hur du kan anta med största sannolikhet att det rör sig om bostadsrätt? Jag har bytt lägenhet i år. Båda var hyresrätter och hade BBB installerat. När jag drog kablar åt bredbandsbolaget så drog vi lan i enbart hyresrätter där jag var.

Edit2: Juste ... "The point" är fortfarande, han har inte fiber in i sin lägenhet. Många tror tydligen det så jag ville klargöra det.

Då kan ju jag klargöra en sak för dig, eftersom du verkar duktig på att göra det åt andra.

Du vet att det finns fiber ända in i lägenheten va?
Och det är många BBB kunder som har fiber ända in i lägenheten.
Det kallas FTTH (Fiber to the home).
Den tjänsten ligger också på 10/10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Då kan ju jag klargöra en sak för dig, eftersom du verkar duktig på att göra det åt andra.

Du vet att det finns fiber ända in i lägenheten va?
Och det är många BBB kunder som har fiber ända in i lägenheten.
Det kallas FTTH (Fiber to the home).
Den tjänsten ligger också på 10/10.

Nej, den har jag aldrig hört talas om.
Vet att vi dragit fiber rakt in i lägenheter förr men då hade de förstås en konverter i väggen. Det var alltså inte fiber rakt in i datorn.

Under min tid som installatör så drog vi aldrig in fiber in i lägenheterna när det var BBB som var uppdragsgivare.

Vart har de FTTH?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Nej, den har jag aldrig hört talas om.
Vet att vi dragit fiber rakt in i lägenheter förr men då hade de förstås en konverter i väggen. Det var alltså inte fiber rakt in i datorn.

Under min tid som installatör så drog vi aldrig in fiber in i lägenheterna när det var BBB som var uppdragsgivare.

Vart har de FTTH?

De har den tjänsten lite överallt.. sthlm, norrland osv osv. Överallt där det finns vanligt fiber finns det FTTH.

Och det va fiber in till lägenheten du pratade om inte till datorn

Med FTTH så har du fiberuttag i väggen, sen har du en konverter löst/i väggutaget i lägenheten. Beror lite på hur installatören har lagt upp det hela.

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt, 100mbit (fiber?) Telia full d.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

De har den tjänsten lite överallt.. sthlm, norrland osv osv. Överallt där det finns vanligt fiber finns det FTTH.

Och det va fiber in till lägenheten du pratade om inte till datorn

Med FTTH så har du fiberuttag i väggen, sen har du en konverter löst/i väggutaget i lägenheten. Beror lite på hur installatören har lagt upp det hela.

Ja, precis. Till lägenheten pratade jag om.
Jag bor i hus från 2005 så nu har de tydligen slutat med det. Här går fibern mellan husen precis som i tex upplands väsby. Sen från switcharna så går det cat6 upp till lägenheterna. Har inte stött på att någon haft fiber direkt in till lägenheten någonstans. Inte när jag installerade och jag har heller inte hört talas om någon polare som har det.

I gamla lägenheten så är dosan ovanligt stor med texten bredbandsbolaget på, även där är det många som trott att det suttit en konverter i dem fast det inte har varit så.

Vad menar du med att det finns överallt där det finns vanlig fiber?
De kan dra in fiber direkt till företag vet jag.

Men men, visste inte att det fanns till privatpersoner. Eller ja, var helt övertygat eftersom jag jobbat med det men nu vet jag bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, precis. Till lägenheten pratade jag om.
Jag bor i hus från 2005 så nu har de tydligen slutat med det. Här går fibern mellan husen precis som i tex upplands väsby. Sen från switcharna så går det cat6 upp till lägenheterna. Har inte stött på att någon haft fiber direkt in till lägenheten någonstans. Inte när jag installerade och jag har heller inte hört talas om någon polare som har det.

I gamla lägenheten så är dosan ovanligt stor med texten bredbandsbolaget på, även där är det många som trott att det suttit en konverter i dem fast det inte har varit så.

Vad menar du med att det finns överallt där det finns vanlig fiber?
De kan dra in fiber direkt till företag vet jag.

Men men, visste inte att det fanns till privatpersoner. Eller ja, var helt övertygat eftersom jag jobbat med det men nu vet jag bättre.

Dom har slutat med den lösningen, men de finns ju fortfarande kvar. Majoriteten av LAN kunderna har ju cat6 kablar. Men de finns faktiskt några få som har fiber in i lägenheten.

Sen tycker jag egentligen hela disskutionen om vad man ska kalla den är ganska irrelevant. Huvudsaken på ett forum är att man blir förstådd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan
hehe, nej

Det beror väl på dina behov? Jag klarar mig fint på min 8/1, gamla 0,5an var ocå bra, men denna uploaden är användbarare. SKulle dock inte tacka nej till 10/10 eller möjligtvis 100/100...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Angeånde trådskaparen i denna tråd känns det lite lustigt. Men han verkade skapa denna tråd för att värva folk att hosta servrar till hans site...

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte det, han gjorde en annan post om det som jag rapporterade...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Hade det ett tag tills BBB kom på sitt misstag. Nu har jag typ 15 ner o 10 upp. Så nått possitivt får man ut av att ha tv tjännsten.

Men varje gång det varit stöm av brott så har jag haft 100/100 när strömen kommit tillbaka.

F*n vad jag älskar BBB

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem

10/10, snart kommer 100/100 dock :).

Permalänk
Medlem

8/1 DSL @ telia har ett bildgalleri på den linan samtidigt som jag spelar
blir ofta kickad pga hög ping

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Snart ska ju BBB komma med en 100/10 tjänst om allt går som det är tänkt.. Och ja det är lite upload, men det e ju fortf bättre än 10/10.

Denna tjänst ska bli obegränsad, hört att det är en del BBBare i sthlm som testat just nu inför detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Snart ska ju BBB komma med en 100/10 tjänst om allt går som det är tänkt.. Och ja det är lite upload, men det e ju fortf bättre än 10/10.

Denna tjänst ska bli obegränsad, hört att det är en del BBBare i sthlm som testat just nu inför detta.

Det låter ju väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

100/100 full duplex OWNIT

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp det är sant, vissa kompisar har helt utan anledning fått 70/10Mbit och 100/100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur många som verkligen har 100/100. Jag har sett flertalet bostadsrättsföreningar här i stan som påstår sig ha 100/100, men när man granskar det lite närmare så är det 100/100 inom deras eget nät, och sen delar alla lägenheterna på 0.5 mbit ut mot världen eller nån liknande struntsumma.

Detta betyder att lägenheterna på sätt och vis har 100/100, men knappast ut mot resten av världen.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

100/100Mbit men maxar på typ 95/85Mbit med TCP-protokollet mot andra nät... dock funkar full duplex fint och peeringen är inte fy skam

Permalänk
Hedersmedlem

Pga MaxRiders motiv för tråden..

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |