Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

tft skärm för spelande

det är en bonus om filmer funkar också.funderar på 193p+ eller http://sverige.thorn.no/store/product.asp?catalog%5Fname=Thor...
elller http://www.webhallen.com/prod.php?id=43846

vad tror ni? eller skulle ni ta nån annan som kostar ungefär lika?

Permalänk
Medlem

tft skärm suger för mörka spel. Det är liksom en vit hinna på skärmen som gör allt mörkt mycke mörkare och JAA de e inte bra iallafall... Ungefär som när man ser på vissa plattskärmar från sidan så blir det helt vitt. nästan så men inte HELT vitt... CRT skärmar e bättre...

Permalänk

min farbror har den där amitech funkar bra till source.min kompis har en benq som kostade 2000 funkar bra till wow så tft går att spela me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sumake
tft skärm suger för mörka spel. Det är liksom en vit hinna på skärmen som gör allt mörkt mycke mörkare och JAA de e inte bra iallafall... Ungefär som när man ser på vissa plattskärmar från sidan så blir det helt vitt. nästan så men inte HELT vitt... CRT skärmar e bättre...

Min TFT-skärm (Dell 2405FPW) har underbara färger, spelar ingen roll om det är mörkt eller inte.

Så, dåliga skärmar må ha problem med färger, men det är INTE generellt.

Permalänk

mer svar tack

Permalänk

Har en Viewsonic VX924. Fungerar alldeles utmärkt i BF2. Inte testat något annat spel. Har inget direkt att säga om färgerna. Tycker allt verkar vara som det ska. Visst blir den inte helt svart, men det är inget jag stör mig på. Lite ljusare vid övre och undre kant. Detta är dock inget som enligt min mening ska hålla dig från att köpa en TFT.

Permalänk
Medlem

jag har en samsing 913b och har inte märkt av något av det som Sumake snackar om. ställer man bara in färgerna bra så tycker jag att det är som att sitta och spela på en CRT-skärm

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Sitter med ungefär samma problem men jag kan inte välja mellan dessa fyra: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/deta...

Hittar inga recensioner förutom på den ena... Vilken skulle ni välja?

Tacksam för lite svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har en samsung syncmaster 930BF och är helt nöjd med den. Förutsatt att man har ett grafikkort som klarar av att driva spelen i minst 1024x768 annars har det en tendens att bli FÖR pixligt. Jag är väldigt känslig mot bildsläpningar eller "ghosting" som det kallas men har inte märkt av det alls på denna skärmen och det är min första TFT har bara spelat på CRT's innan p.g.a jag inte var nöjd med responstiden fram tills nu.

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sumake

Hehe, alltid kul att se generaliseringar. Vilken typ av TFT menade du: TN-Film, MVA/PVA eller IPS?
Det skiljer rätt så mycket i respons, färgåtergivning, kontrast, ljusstyrka och genomlysning mellan de olika paneltyperna.

TN-film:
Fördelar: Snabb responstid, billigast (ofta)
Nackdelar: Sämre färgåtergivning, genomlysning, dålig svärta

MVA/PVA:
Fördelar: Bra färgåtergivning, Snabb respons med overdrive, Bra svärta, ingen genomlysning, bra allroundskärm
Nackdelar: Behöver overdrive-teknik för att få upp responstid vilket kan leda till ljusa siluetter på mörka figurer mot mörk bakgrund, ofta dyrare än TN-film

IPS:
Fördelar: Klart bäst färgåtergivning och svärta, bäst för foto och film, ingen genomlysning
Nackdelar: låg kontrast, långsam respons, dyrast

Summa summarum så tycker jag personligen att TFT-skärmar med PVA/MVA-paneler med respons på 8ms är bästa allroundalternativet just nu. Funkar bra för spel, film, bildhantering, kontorsarbete.

Letar du efter en ren spelskärm, så köp en TN-film med låg respons <=8 ms, särskilt om du har en lite tightare budget.

Har själv både TN-film och MVA-monitorer. Personligen så föredrar jag MVA (en Viewsonic VP191s), eftersom färgerna och svärtan är bättre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med färgåtergivningen på VP930, fixar även svärtan kanon.
Trots att jag är kräsen så går den bra att spela med.

Detta är efterföljaren av VP191 med nästan identisk prestanda.
Nackdelen är ju priset på dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick min 193P+ för ett tag sedan, är mycket nöjd med den, fungerar kanon med både film och spel, mycket bra färgåtergivning, extra nöjd med att ja fick den för 4100

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk

ja har en LG men ja har inte nårra problem me mörka spel de e som på min gammla ctr..

Visa signatur

Amd64 3500+ , Epox nForce4 SLI, 2Gb, 200Gb segate barracuda , Asus Nvidia GeForce 7800GT

Permalänk