Permalänk
Medlem

webserver i router

Jag såg en intresant text på nätet att man kan göra en webserver av en router. Och det råkar sig vara så att jag har en router liggandes här som inte andvänds till något speciellt. So here goes.

Den heter SMC 7004VBR och är en vanlig 4port hemma router från 2002. Firmware är standard i den.

om någon skulle kunna tala om lite hur man gör det så vorre jag jette glad. Jag har nämligen tänkt lägga upp en hemsida för min clan och har inte råd att köra flera datorer dygnet runt. Så en gammal router är både tystare billigare och snyggare

tack på förhand.

Permalänk

det är bara vissa routers som stödjer denna "funktion"

sök runt lite på google med "alternative router firmware" och liknande.....
har för mig att det i princip bara är linksys som har öppet stöd för annan mjukvara....

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

min webbserver pendlar mellan 7w och 15w så det kostar inte så mycket att ha igång dygnet runt...

(en vanlig glödlampa är på 60w)

(se sign)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
min webbserver pendlar mellan 7w och 15w så det kostar inte så mycket att ha igång dygnet runt...

För dem som inte orkar kika så har han:

Citat:

Via Epia 5000 fanless motherboard
2*256 Mb pc133 ram
60W bricktype PSU
1 CF->IDE adapter
1 1Gb Compactflash-card

Permalänk
Medlem

okej drar en server så lite?

vad tippar ni på att en
200mhz pentium 2
512mb ram
3st 40gb diskar
en cd läsare
och ett 200watt nätaggregat skulle dra?

Permalänk
Medlem

nej - en server drar inte så lite - normalt sett....

mitt system är litet och 100% tyst - därför energisnålt

med det systemet du beskriver skulle funka fint som en liten server för eget bruk

byt ut alla ev fläktar mot tystare varianter för att hålla ner ljudnivån...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

jag har en IBM NETFINITY 5100 tror jag den hette eller så var det 5500 med scsi raid och dvd brännare samt band station och lite annat. Men med 3st nätaggregat och 2st prosessorer samt 1gb ram så är jag lite rädd för vad den lär kosta per månad och driva. Det ända som fattas är hårddiskar dock.

ena prosessor flänsen saknas dock. Så jag ska fixa något som passar där när jag får lite tid över. I övrigt är den helt ny tillåmed skyddsplasten på fronten sitter kvar

vad kan en sådan kosta per månad? är en fattig arbetslös person nämligen.

http://nitroserver.serveftp.org/user/server3.JPG

Permalänk
Medlem

Devil_66: Den lär inte kosta så mycket, om du inte har en skärm igång på den 24/7 så får du ner kostnaden rejält men för och vara på den säkra sidan mät upp va den drar vid fullload med en multimeter och sen tar och räknar ut din kostnad per månad/dag. det handlar om ett par kronor bara på dag tror jag

Permalänk
Medlem

den drar väl 200 watT?

Visa signatur

fx 593 . 234954y9 gb raptor raid 32489.
tagan 328295kw. 23932 gb ram 23984 mhz. gefore 392849gtggzggt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xsoxs
den drar väl 200 watT?

Nej, Men den kan dra det som mest.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devil_66
okej drar en server så lite?

vad tippar ni på att en
200mhz pentium 2
512mb ram
3st 40gb diskar
en cd läsare
och ett 200watt nätaggregat skulle dra?

ta bort 2 diskar och cd-läsaren så drar den ännu mindre,

Nyss så skulle du ju försöka slänga in websidan i en router och den lär inte ha mkt lagringsutrymme så 40gb lär räcka låååååångt!

Permalänk
Medlem

sant det var för att jag har fullt på min nuvarande server. och inte vill lägga så stora pengar på en sida som ändå bara ska vara just för clanen.

jag får fenula vidare på det där. Jag har inte hittat något om smc7004vbr än så länge som tyder på att den kan bli webserver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devil_66
okej drar en server så lite?

vad tippar ni på att en
200mhz pentium 2
512mb ram
3st 40gb diskar
en cd läsare
och ett 200watt nätaggregat skulle dra?

Jag har en PII 333MHz med 512MB, fyra Samsung 5400 hårddiskar, två nätverkskort, ett simpelt ISA grafikkort och en 80mm fläkt. Datorn har ett 200W nätaggregat. Den datorn drar ca 58W i tomgång. Kan tillägga att datorn faktiskt drar 9W när den är avstängd.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepso
Jag har en PII 333MHz med 512MB, fyra Samsung 5400 hårddiskar, två nätverkskort, ett simpelt ISA grafikkort och en 80mm fläkt. Datorn har ett 200W nätaggregat. Den datorn drar ca 58W i tomgång. Kan tillägga att datorn faktiskt drar 9W när den är avstängd.

Vad drar den i *load då*???
min data med p4 3,4 ghz. 6800gt och 2 diskar. 2 brännare och
1024 ram.
ljudkort och några fläktar ligger på 220 *tomg¨ng*
när man spelar elr liknande kan det bli 300!!!!!

Visa signatur

fx 593 . 234954y9 gb raptor raid 32489.
tagan 328295kw. 23932 gb ram 23984 mhz. gefore 392849gtggzggt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepso
Jag har en PII 333MHz med 512MB, fyra Samsung 5400 hårddiskar, två nätverkskort, ett simpelt ISA grafikkort och en 80mm fläkt. Datorn har ett 200W nätaggregat. Den datorn drar ca 58W i tomgång. Kan tillägga att datorn faktiskt drar 9W när den är avstängd.

hur kan den dra så mycket som 7watt när den är avstängd? drar alla burkar så mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xsoxs
Vad drar den i *load då*???

Nja, eftersom den datorn står som filserver och brandvägg så kanske man inte direkt kan prata om load. Den går nog i stort sett på tomgång hela tiden . Jag provade att sätta i en PII 266MHz istället men den drog faktiskt mer ström... Jag mäter effekten med en energimätare (32-3760) från Clas Ohlson och den verkar ganska exakt. Startar man t.ex. en fil-överföring till en hårddisk på servern så går effekten upp några watt.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem

okej... undra vad min websrver lär dra med hårddiskar... stor rack server e det jag har. ibm netfinity 5100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devil_66
okej drar en server så lite?

vad tippar ni på att en
200mhz pentium 2
512mb ram
3st 40gb diskar
en cd läsare
och ett 200watt nätaggregat skulle dra?

160-180 watt!

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Avstängd

Mitt system på:

Pentium 4 Prescott 3.0 Ghz 800fsb 1 mb cache
2 * 512 pc3200 350 mhz
2 * 256 pc3200 333 mhz
2 * 120 gb 7200 rpm
1 * 200 gb 7200 rpm
1 * 80 gb 7200 rpm
2 * dvd brännare
Geforce ti4600

12 Fläktar drar 300 W på tomgång, när jag spelar kommer det upp i 360 w.
Har dock ett nätagg som klarar 700 w :D.

(köpte alla delar idag)

(detta vet jag för chassit har en inbyggd sensor)

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips