Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Raida 2x 36gb raptordiskar eller ej?

Permalänk

Ursäkta mig för att stjäla tråden men det handlar om samma ämne som diskuteras här.

Jag har så många gånger funderat över vilket setup/partioner/stripe size osv på mina diskar som faktsikt ger den bästa prestandan gällande laddtider på spel främst och naturligtvis även windows miljön.

Mina Diskar:
2 st Sata WDC WD360GD-00FNA0 Raptor (36gb) Rev1 ?
2 st Sata WDC WD360GD-00GHA0 Raptor (36gb) Rev2 ?
1 st Sata WD Caviar 200 gb
1 st 1394 Maxtor Onetouch II 300gb

Moderkortet som i signaturen min har ju följandekontrollers:

SIL3114
Nvidia raid

Jag har tidigare provat alla raptor diskarna i raid0 på Nvidia kontrollern, och sedan gjort olika partioner istället. Jag vet att prestanda skillnaden mellan 2 diskar och 4 är väldigt marginel men jag ville prova.

Nuvarande Setup:

2* Raptor 00GHA0 @ Raid0 på SIL3114 port 1+2
Okänd stripe size/block size
Partioner
c: = 10gb (windows)
d: = 58gb (Spelinstallationer)

2* Raptor 00FNA0 @ Raid0 på Nvidia port 3+4
Partioner
e: = 68gb (Spelpatchar, Drivrutiner, Foto, Mp3, mm)

Det finns så mycket olika åsikter och skolor angånde allt detta men jag vill ju att det skall bli så effektivt som möjligt på dessa raptor diskar. Borde jag använda endast en disk för windows samt alla spel och raida dom andra tre på något effektivt sätt. och vilka cluster/stripe sizes borde jag ha?

Om du känner dig kunnig så får du gärna ge mig några tips för jag tycks inte ha hittat den mest optimala setupen trots ett flertal disk benchande och olika raider.
Då dom övriga komponenterna knappast ger någon flaskhals så vill jag optimera den största flaskhalsen jag har. Nämligen diskarna.
Min övriga hårdvara finner ni i min signatur.

Tack på förhand mvh

Malmedahl

ps. om posten borde ha en egen tråd så kan väl du vara så vänlig o flytta den Vicotnik.ds

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

raptor är fint.. vill ej byta,
'

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
Ursäkta mig för att stjäla tråden men det handlar om samma ämne som diskuteras här.

Jag har så många gånger funderat över vilket setup/partioner/stripe size osv på mina diskar som faktsikt ger den bästa prestandan gällande laddtider på spel främst och naturligtvis även windows miljön.

Mina Diskar:
2 st Sata WDC WD360GD-00FNA0 Raptor (36gb) Rev1 ?
2 st Sata WDC WD360GD-00GHA0 Raptor (36gb) Rev2 ?
1 st Sata WD Caviar 200 gb
1 st 1394 Maxtor Onetouch II 300gb

Moderkortet som i signaturen min har ju följandekontrollers:

SIL3114
Nvidia raid

Jag har tidigare provat alla raptor diskarna i raid0 på Nvidia kontrollern, och sedan gjort olika partioner istället. Jag vet att prestanda skillnaden mellan 2 diskar och 4 är väldigt marginel men jag ville prova.

Nuvarande Setup:

2* Raptor 00GHA0 @ Raid0 på SIL3114 port 1+2
Partioner
c: = 10gb (windows)
d: = 58gb (Spelinstallationer)

2* Raptor 00FNA0 @ Raid0 på Nvidia port 3+4
Partioner
e: = 68gb (Spelpatchar, Drivrutiner, Foto, Mp3, mm)

Det finns så mycket olika åsikter och skolor angånde allt detta men jag vill ju att det skall bli så effektivt som möjligt på dessa raptor diskar. Borde jag använda endast en disk för windows samt alla spel och raida dom andra tre på något effektivt sätt. och vilka cluster/stripe sizes borde jag ha?

Om du känner dig kunnig så får du gärna ge mig några tips för jag tycks inte ha hittat den mest optimala setupen trots ett flertal disk benchande och olika raider.
Då dom övriga komponenterna knappast ger någon flaskhals så vill jag optimera den största flaskhalsen jag har. Nämligen diskarna.
Min övriga hårdvara finner ni i min signatur.

Tack på förhand mvh

Malmedahl

ps. om posten borde ha en egen tråd så kan väl du vara så vänlig o flytta den Vicotnik.ds

man vill ha så många fysiskt olika diskar som möjligt, helst en disk per program.

kluster/strip size skall du sätta till 64KB, lagrar du enbart filer som är mycket stora, dvs film editering mm så skall du ha större storlek, men för OS program etc så passar 64kb väl.

sedan är 2xraptor för OS och sedan 2x raptor för program lämpligast.
så att du har 2 oberoende IO system.

sedan har du en partition per array.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Film musik å sånt stora saker, då ska man ha största klusterstorlek 64k.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Söktid är viktigast på systemdisken, så alternativ 1 helt klart. Det är ungefär så jag kommer att köra fast bara en 250GB till en början, kommer troligtvis inte köra RAID0 även om jag skaffar ytterligare en 250GB, har inget direkt behov av snabb överföringshastighet och kör hellre på säkerhet.

Att köra Raid0 eller inte har nog inget med säkerhet att göra!!!!

Permalänk

Att förlora all data för att en disk krashar är sämre säkerhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Att köra Raid0 eller inte har nog inget med säkerhet att göra!!!!

Inte? Så det är inte så att all data på arrayen går förlorad ifall en disk dör?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har kollat på raptordiskar ett tag men sett på diverse ställen att de för ett j¤¤la oväsen. Hur ser man skillnad på den nya (tystare) och gamla 36:an som några av er nämner, dvs när kom den nya modellen?

Visa signatur

Abit AN8 SLI | AMD64 3500+ @ 2.5 Ghz | XFX Geforce 6600GT extr G edt optimerat | Kingston KVR400 2x512 | HIPER Type-R 580W | Maxtor 120Gb IDE |

Permalänk
Avstängd

för länge sedan .... det finns inga gamla att köpa längre ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

så bra, då var det problemet ur världen!

Visa signatur

Abit AN8 SLI | AMD64 3500+ @ 2.5 Ghz | XFX Geforce 6600GT extr G edt optimerat | Kingston KVR400 2x512 | HIPER Type-R 580W | Maxtor 120Gb IDE |