Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

CPU tempen har höjt sig avsevärt!

Hejsan alla söta Sweclockers :b

Jag har varit skitnöjd med min kylare på min CPU, legat på stabila 37c i idle så har de varit i ett antal veckor nu iaf.... så titta jag tempen häromdagen och såg att den idlade på 45c helt plötsligt, utan att jag ändrat runt någonting, allt är sig identiskt med va det var innan. Öppnade chassit och blåste rent fläkten från dam osv, testade igen, samma resultat???

Hur kan detta komma sig? jag kollar tempen ganska ofta så det har gått ganska fort, när jag spelar skenar tempen lätt iväg bort mot 60c om jag inte tar av chassit då håller den sig kring 50-55c.

Vad kan ha hänt?

CPU är en AMD64 3400+ med en Arctic Freezer 64 som inte har alltför många månader på nacken.

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Medlem

chassiefläkltarnas damfilter igensatt kanske

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gjorde rent alla fläktar och ligger ändå och idlar kring 42-43 grader med öppet chassi

så fort jag gör något så drar tempen iväg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

60grader är väl inte så farligt vid full load? 40-45 idle är tom lågt tycker jag..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

hampster ok, det kan ju lugna mig lite då jag inte behöver oroa mig för att den blir för varm i alla fall, fast faktumet kvarstår fortfarande, att den höjt sig avsevärt sen tidigare :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byt kylpasta!

Permalänk
Medlem

montera om kylaren och prova

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem

Har du kollat in din rumstemp?

/Martin

Permalänk
Medlem

Min Orginal 27idle 35full med Zalman

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk
Medlem

rumstempen är lägre än tidigare då, ganska kallt här infact :b

... kan det löna sig att montera ner fläkten, blåsa igenom den riktigt ordentligt och ny pasta? har väl varit påmoterat i ett antal månader nu så ... men pastan jag har på är högkvalitepasta Arctic Silver 5 så jag vet inte om den verkligen ska ha gett efter redan nu ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

40-45 är väl mkt i idle??? Tycker jag iaf...
Har en fråga:

Har du utblås samt insug? (MKT viktigt då det inte spelar nån roll hur stor fläkt du har om du blåser VARM luft på cpun)

/DirtyDan

Visa signatur

Asus G75V

Old baby:Amd 64 3000+ Winchester @ 3800+, ASUS A8N SLI, Corsair Twinx 1024 C2, Gainward 7800GT(470/1300), Tagan 420W X-eye, Samsung Syncmaster 730 BF, Samsung Spinpoint P120 250GB, Antec Plusview II, 3Dmark, 05: 8047, 06: 4045

Permalänk
Medlem

har själv Arctic Freezer 64 och i början så låg tempen 29-31 grader idle efter timmars av surfande osv. nu ligger den på 37 idle och har inte heller ändrat nå speciellt. kör as5 jag med.

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem

har också en Arctic freezer 64

idle: 30-33C load: 36C aldrig kommit över det med varken OCCT eller något spel.

tycker det är skumt att den håller så låga temperaturer även på full load? har klockat till 2300mhz också.

Permalänk
Medlem

ja har kylflänsen som man får från början + http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=450&session=fbd0be4...

den går inte över 39grader där den står nu

men testa att montera om den

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

upps hade visst pillat lite i bios:S... nu är den nere på 29-31 grader igen.. hade kommit åt nå CQ typ.. och min kommer aldrig över 38 grader i full load oavsett vad jag gör...

Edit: gissar på att du antingen har nå CQ on lr så kanske du har för mycket pasta på?

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk

Det är inte så att du hittils kört med Cool and Quiet aktiverat, sedan har något gjort att dessa avaktiverats? T.ex Energispar funktions inställningarna?

Permalänk
Medlem

har 40 ´45 C Idle, och det är normalt för en orginal kylare, efter det ska du aktivera Cool ¨N¨ Quiet

Permalänk
Medlem

kan vara ditt nätagg som börjar ge svajigare ström, det har mitt börjat göra och nu har tempen höjts 5grader. Kan inte klocka grafikkortet för då höjs tempen ännu mer på CPU´n pga av agget levererar kasst med ström.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Du har nog fått någon form av virus som ligger och kör i bakgrunden. Prova med att backa datorn några dagar. Backa den till en dag tå tempen var normal. Vela inte med kylpastan han som skrev det inlägget tro nog att det finns ett utgångsdatum på den och att när den går ut så slutar den funka totalt.

Permalänk
Medlem

grabbar, han har redan sagt att han fixat det. soft att fler med FREEZER har så låga temps, man börjar ju nästan tro att det visar helt galet..