Permalänk

Kan jag bli anmäld för detta?

En annan community svensk, (nej inte lunar), har bannat mig flera ggr. Och jag har omreggat mig där eftersom jag anser att jag inte bröt mot någon regel, och att deras admins gör lite som dom vill.

Nu hotar dom iaf. med att anmäla mig till telias avd. för abuse!
Ska man ta det på allvar? Vad kan det leda till?

Jag har inte brutit mot några lagar, angripit någon etc, utan det enda jag gjort är att återregistrera mig på sidan - deras egna små regler säger ju att man inte får det. Men kan dom med lagens eller internetleverantörens hjälp anmäla mig och det gå igenom?

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

Om du inte har brutit mot några lagar så behöver du inte oroa dig för någon polisanmälan iaf. Däremot så kan Telia abuse tycka att du brutit mot deras "netikett" och helt enkelt fimpa ditt abonnemang, men så mycket mer kan dom inte göra. Risken för att telia överhuvudtaget tar upp abuseanmälan till granskning är dock minimal... men den finns.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Tror Telia inte gör så mycket, på sin höjde informerar dig att dom fått en abuse anmälan.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Ok, men kan dom verkligen stänga ner mitt abonnemang bara för att jag har omreggat mig på en sajt?

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellspawn1
Ok, men kan dom verkligen stänga ner mitt abonnemang bara för att jag har omreggat mig på en sajt?

I princip nej, men om det är som du säger att dom gör som dom vill så kan man ju inte heller vara säker på att det är det enda de skriver i sin abuseanmälan. Men jag tror som sagt inte att du behöver oroa dig om du inte gjort något fel.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Säkerligen inte. Du har ju inte använt din anslutning för något straffbelagt lagbrott. Siten har ju ingen makt över din ISP. Don't worry, be happy

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vad var det för sajt och vad är adminsas anledning? skulle vara lite lättare för oss...

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk

Ok tack! Man kan ju hoppas att telia inte bara gör som lunar och inte bryr sig om sanningen, utan endast bannar folk till höger och vänster bara för att någon har anmält. (Utan att dom ens kollar upp om anmälan har grund).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok tack! Man kan ju hoppas att telia inte bara gör som lunar och inte bryr sig om sanningen, utan endast bannar folk till höger och vänster bara för att någon har anmält. (Utan att dom ens kollar upp om anmälan har grund).

det verkar ju skumt om telia bara stänger av betalande kunder på dåliga grunder? är ju som att skjuta sig själv i foten.
det är ju trots allt en rätt stor skillnad på lunarstorm och telia.

Permalänk

Ah, man tycker det iaf! Förmodligen bara nämnda communitys tomma hot, men vi får väl se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig ett dugg. Det ska mycket till för att telia ska stänga av dig. Otroligt mycket. Så mycket att telia förlorar pengar på att ha dig som kund.
Communityts regler och dina ISP regler är helt olika saker. Du kommer inte bli avstängd. Punkt slut.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Citat:

En annan community svensk, (nej inte lunar), har bannat mig flera ggr. Och jag har omreggat mig där eftersom jag anser att jag inte bröt mot någon regel, och att deras admins gör lite som dom vill.

Du har blivit bannad flera gånger skrev du, har du blivit det med flera olika konton också? Eller har du bara skapat ett enda konto extra?
Om flera, ja då bör du väl sluta och skapa konton. Då finns ju en självklar orsak till varför de är tvungen att anmäla dig då, då du både skiter i deras regler och nätetiketten.

I vilket fall som helst så kommer telia inte att stänga av dig, om du nu inte har gjort riktigt allvarliga grejer. Och du bör sluta och söka upp den sidan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Nu är jag precis nyvaken, men om jag bjuder in dig i mitt hus och sen tröttnar på dig, oavsett anledning och sen kastar ut dig så får du inte gå in i mitt hus igen, utan mitt tillstånd, oavsett om dörren står öppen. Borde det inte vara motsvarande för datasystem? Olaga intrång respektive dataintrång?

Permalänk
Medlem

Frågan är om det räknas som ett intrång. Resurserna är ju inte direkt skyddade, det är ju inte så att han har hackat sig in utan bara registrerat sig på en sida. I vilket fall som helst tror jag telia ger blanka fan vad några forumadmins har att säga...

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Vilken community gäller det? *tjata*

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reaper
Frågan är om det räknas som ett intrång. Resurserna är ju inte direkt skyddade, det är ju inte så att han har hackat sig in utan bara registrerat sig på en sida. I vilket fall som helst tror jag telia ger blanka fan vad några forumadmins har att säga...

Den e säkerligen skyddad på det sättet att han måste godkänna deras regler för att kunna regga sig. Och har han godkänt dem har han ju även bundit sig till att följa dem, mao han bryter väll ett "avtal"?

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Troligtvis någon poker-site eller likande.

Permalänk
Medlem

Jo, avtalet bryter han ju, men det är skillnad på att bryta ett avtal eller att bryta en lag. Som sagt, telia gillar betalande kunder och har man inte gjort nåt väldigt dumt, hackat, spridit virus medvetet, reläat spam etc etc tror jag inte de bryr sig speciellt.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk

Communityn det gäller är whoa.nu , ett hiphop forum men som har allt möjligt annat oxå, datorer, sport, politik, musik. Min ursprungliga ban var för att jag uttalade mig såhär i ett diskussionsforum till en som dessutom råkade vara moderator där :"om du kunde släppa kuken nån gång innan du uttalade dig", men då hade han provocerat mig innan också upprepade ggr.

Och den tonen är inte spec. grov på den sajten, ett enda könsord räckte tydligen för ban men många andra kommer undan med värre än så. Snarare var det så att jag hade haft en del klagomål på de som skötte sidan's jobb (att dom höll varandra och sina vänner om ryggen, medans andra blev anmälda för småsaker) Och är ganska säker på att en stor del i min ban var för att de ville ha bort mig därifrån, fastän många var på min sida. Som sagt, jag hade inte spammat, brutit nån lag, gått till personangrepp eller använt nåt annat "olämpligt språk" än det lilla exemplet jag citerade ovan.

Enligt deras regler ska man inte återregga sig vid ban, utan maila admins och diskutera saken .Vilket jag gjorde! Men dom svarade inte, fastän jag mailade igen. Med andra ord ignorerar dom sina egna regler, så då återreggade jag mig. Men då blev jag såklart bannad efter ett tag igen, och då plötsligt svarade dom jättesnabbt när man diskuterade via mail "om man återreggar sig får man inte komma tillbaka alls" var deras svar. Typ som om dom hade ignorerat mina första argument bara för att vätna tills jag återreggade mig - och med den anledningen kunna banna mig for life!

Sen dess har jag återreggat mig många ggr lite då och då, dock hållit en god ton och bara snackat med folk där inne. Fast då och då sitter nån admin och märker att det är jag och bannar igen.

Så det jag gjort är som sagt massa återreggningar. Men som någon sa, så är ju det inte nåt lagbrott. Och någon "hacking" har jag ju inte gjort heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte Telia bryr sig så mycket ifall några admins på ett community säger att du har omreggat dig ett par gånger. Abuse-anmälan görs snarare ifall du sätter upp en spamserver på ditt internet hemma.

Permalänk
Medlem

Tror att det är så att du har godkänt deras regler, och vid återregestrering kommer inte in utan att godkänna det igen.
Och då tror jag faktiskt att det kan räknas som intrång eftersom utan att ha accepterat det avtalet är du inte välkommen in. Dvs du tar dig in i deras "system" som inte är public och dessutom skiter i deras regler/vilja (vilja pga de bestämmer endå över vilka gäster de vill ha i sitt system)

Men jag tror även att telia inte kommer bry sig allt för mycket om vad ett hiphop community säger om en av deras användare så du kan nog va lugn.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

hellspawn1: Varför inte helt enkelt ta och acceptera att du inte längre är välkommen på sidan och sluta besöka den? Du gör ju knappast situationen bättre på något sätt genom att registrera om dig igen och igen.

Vad har du att vinna på att registrera om dig gång efter gång? Du ökar ju knappast chansen att någon ansvarig lyssnar på dig. Vill du kunna bryta läget så är mitt tips att du slutar att registrera om dig, låt det gå en längre tid (ett par månader minst), kontakta sen de ansvariga på passande sätt vilket verkar vara mail i det här fallet.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
hellspawn1: Varför inte helt enkelt ta och acceptera att du inte längre är välkommen på sidan och sluta besöka den? Du gör ju knappast situationen bättre på något sätt genom att registrera om dig igen och igen.

Vad har du att vinna på att registrera om dig gång efter gång? Du ökar ju knappast chansen att någon ansvarig lyssnar på dig. Vill du kunna bryta läget så är mitt tips att du slutar att registrera om dig, låt det gå en längre tid (ett par månader minst), kontakta sen de ansvariga på passande sätt vilket verkar vara mail i det här fallet.

Exakt så har jag ju gjort, vid 2 tillfällen. - dock utan resultat.

Den ursprungliga ban:en skedde för över ett år sedan...

Men dom använder mina omregg som argument för att itne få återkomma. Men dom själva säger ju i reglerna att dom gärna diskuterar saken via mail, men när jag gjorde det första (och andra) gången så ignorerade dom bara det. Klart man omreggar då, varför ska jag som itne gjort nåt fel - inte omregga mig, när dom själva inte ens håller avtalet. Acceptera och acceptera... Det är ju bara en nät-grej detta, så det tar 3 sek. att regga det är ju inget svårt. Anledningen är att jag snackar med mkt kul folk där, och att det är en bra sida i övrigt, det enda som inte är nån höjdare är dom orättvisa adminsen som hålelr sina egna vänner om ryggen och står redo med spöpinne´n för minsta lilla över såna som dom själva inte gillar personligen. Det är ganska många användare på sidan som håller med mig, så jag är nog inte helt ute o seglar.

Efter en lång tids frånvaro :Jag försöker diskutera via mail med dom. Dom svarar inte. Jag omreggar. Dom bannar. Jag väntar, och försöker ta upp det igen: Dom säger "nej du omreggade dig då kan man omöjligen få en ny chans , hejdå" typ. Anser att det är dom som gör fel inte jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd en proxy så slipper du får deletade accounts

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
Använd en proxy så slipper du får deletade accounts

Hur går det till då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker helt ärligt du ska respektera det beslut administratören fattat. Säger de att du inte är välkommen där så är du inte det punkt slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur går det till då?

http://www.google.com/search?q=proxy
Vill du känna dig riktigt elajt kan du sätta massor av proxys imellan dig och internet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Tycker helt ärligt du ska respektera det beslut administratören fattat. Säger de att du inte är välkommen där så är du inte det punkt slut.

Det är lätt för dig att säga. Om du blev utslängd från sweclockers på helt lösa grunder skulle det kanske inte kännas helt rättvist för dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är lätt för dig att säga. Om du blev utslängd från sweclockers på helt lösa grunder skulle det kanske inte kännas helt rättvist för dig?

Rättvist nej, men jag skulle heller inte göra det du försökt med. Det enda du lyckats med är ju att skapa en anledning för din avstängning.

Permalänk

Snarare så att dom lyckats skapa en, som jag ser det.

Visa signatur