Permalänk
Medlem

Hjälp, VB

Jag har nyligen börjat på programmering A, och jag kan väl inte säga att jag är speciellt bra. Började lite efter alla andra i kursen p.g.a. diverse strul så jag har bara hållt på några veckor. I alla fall så behöver jag lite hjälp med en uppgift jag sitter med, kmr nog behöva mer hjälp senare:).

uppgiften är i alla fall att man ska göra 35 st textrutor(1-35) där amn ska klicka på 7 st så de färgas gröna. (Detta har jag gjort). Sedan ska man också ha 7 st textrutor där man slumpar fram 7 st tal mellan 1-35.(Gjort detta med)

Det jag behöver hjälp med är att de nummer man markerat med grönt, det är mina nummer eller hur man ska säga, de ska jämföras med de 7 slumpade numren. Om de med grön bakgrundsfärg stämmer överrens med de slumpade numren så ska den gröna bakgrundsfärgen ändras till rött.

Jag behöver också hjälp med att det ska stå hur många rätt man hade i en label elelr msgbox. En sak till är att jag undrar hur jag ska göra så att inte samma nummer dyker upp bland de slumpade.

Hoppas ni förstår vad jag menar och hoppas ni kan hjälpa mig.

Ingen som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp, VB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av w00gie

Det jag behöver hjälp med är att de nummer man markerat med grönt, det är mina nummer eller hur man ska säga, de ska jämföras med de 7 slumpade numren. Om de med grön bakgrundsfärg stämmer överrens med de slumpade numren så ska den gröna bakgrundsfärgen ändras till rött.

Hur får du fram "dina nummer" slumpas de också eller skriver du in det själv??

Hur menar du med gämföras?? summan av alla tal eller talen i sig?

Visa signatur

hej då

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp, VB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegaren
Hur får du fram "dina nummer" slumpas de också eller skriver du in det själv??

Hur menar du med gämföras?? summan av alla tal eller talen i sig?

mina numer väljer jag bland 1-35. Jag klickar på de textrutor jag väljer(varje textruta innehåller ett nummer), när jag klickar på en textruta färgas den grön.

Vad jag menade med jämföra är att rätta raden. Om de slumpade numren stämmer överens med de jag valt ska de färgas röda istället. Alltså kolla hur många rätt jag får.

Jag behöver verkligen hjälp! Hjälp nu!