Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Avstängd

Va kostar min server i månan?

Jag har precis fått upp min server.. Nu är det så att morsan e orolig att den ska höja elräkningen så hon inte kan betala den..
Så jag vill veta hur mycke den drar.
Datorn är en p2:a, har varken skärm eller övriga tillbehör inkopplade ( fjärrstyr den via den vanliga datorn ), den har 1 st hårdisk och nånting 200 watt netagg ( tror jag ).
Datorn har bara PSU-fläkten igång, eftersom cpu-fläkten inte behövs, då den kyler tillräckligt endå..

Sen så fråga 2. Jag upptäckte att den låter förmycke, jag har den nämligen under sängen, kunde höra hur den bullra, nu till frågan. Hur får jag den tystare utan att betala nåt för det... Dra olika knep för att tysta ner den.. Just nu ligger den under sängen.

Visa signatur

Jag är expert på snygga hemmabyggen

Permalänk
Medlem

1. Köp en el-energimätare, finns för 149 kr på Clas Ohlson art nr 32-3760

2. Sitter hårddisken fast i lådan? Du kan hänga upp den i snören så går inte vibrationerna från hårddisken vidare till lådan.

Edit:

http://www.silentpcreview.com/article272-page4.html
http://www.silentpcreview.com/article39-page1.html

Permalänk
Medlem

tror inte den drar kommer dra er ur us och hem, låter rätt energisnål. som sagt häng upp HDD i snören. vad är det som "bullrar" tror du?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

ligger datorn ner eller är det en desktop ??

oavsett så kan du lägga en trasmatta på den som dämpar en hel del ljud

(jag har en 2.5" HDD i ett gammalt läderfodral till en PDA - funkar kanon)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

´Den ligger just nu direkt på golvet..
Det är en miditower som ligger ner, för att få plats under sängen. Där den inte är ivägen.
Det som mest låter är PSU-fläkten. Har ibland hört ett jäkla högfrektent ljud från hårddisken dock nåra gånger.

Visa signatur

Permalänk

Tryck i en tystare fläkt i nätagget då. Sen kanske du kan ljuddämpa under sängen så osv. Kappsla in ljudet.

Energimätare
Någon som har testat en sådan på en liknande burk?
Vill kunna säga till mor att det är helt ömöjligt att datorn drar upp räkningen 600:- per månad & ha bevis för det

Finns dom på biltema?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Förslagsvis så ha inte servern på ditt rumm, och ännu mindre under sängen.
Jag har min nere i en skåp i vardagsrummet. Har även nyss satt en test-burk i ett garage tvärs över gatan.. en 30-40 meter från mitt rum..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Förslagsvis så ha inte servern på ditt rumm, och ännu mindre under sängen.
Jag har min nere i en skåp i vardagsrummet. Har även nyss satt en test-burk i ett garage tvärs över gatan.. en 30-40 meter från mitt rum..

ungefär som min lösning kommer att bli nästa vår då jag flyttar till ett nyköpt hus

servrar och annat kul kommer placeras i ett rack i garaget

det bästa är naturligtvis att bli av med datorn från sovrummet - men går inte det är det första steget att dämpa ljudet med tystare fläktar - dämpmattor o dyl

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

Jag har nästan the ultimatelösningen ( byta fläkt och rulla in servern i nåra gamla mattor )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller elkostnader har jag mätt upp lite olika datorer och när det gäller din skulle jag bedömma att den kostar max 80-90:-/mån 24/7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
ungefär som min lösning kommer att bli nästa vår då jag flyttar till ett nyköpt hus

servrar och annat kul kommer placeras i ett rack i garaget

det bästa är naturligtvis att bli av med datorn från sovrummet - men går inte det är det första steget att dämpa ljudet med tystare fläktar - dämpmattor o dyl

ahh

Problemet är att det är ute garage och det är ca. -2 - 2 grader ute på natten numera.. men uppemot 8 - 10 på dagen.. Det är en helt sluten låda med ett galler i toppen bara.. varmluften går runt & runt hela tiden för det inte ska bli för kallt och fuktigt.. Men på dagen kan det bli lite väl varmt, då skulle man haft lite cirkulation, sen stängd fläkt på natten. Kanske nån värmeväxlargrej me två peltiers..

parallelports-relä, och ett cronjob kankse.. hmm

Ännu bättre: vi betalar inte elen där

Permalänk

kan det verkligen kosta så mycket som 90 spänn per månad?
då tänker jag fn slänga ut min server, inte värt nästan hundra spänn i månaden för en sunkig liten hemsida.

Permalänk
Inaktiv

Herregud. Ingen jättekostnad att ha en dator igång.. Stänger inte av min dator och har aldig fått några klagomål på elräkningen.

Permalänk

Ni som har burken långt ute i ingenstans. Hur löser ni det där med internet osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
ahh

Problemet är att det är ute garage och det är ca. -2 - 2 grader ute på natten numera.. men uppemot 8 - 10 på dagen.. Det är en helt sluten låda med ett galler i toppen bara.. varmluften går runt & runt hela tiden för det inte ska bli för kallt och fuktigt.. Men på dagen kan det bli lite väl varmt, då skulle man haft lite cirkulation, sen stängd fläkt på natten. Kanske nån värmeväxlargrej me två peltiers..

parallelports-relä, och ett cronjob kankse.. hmm

Ännu bättre: vi betalar inte elen där

Tjena om du vill ha en fläkt som bara går på dagen är det ju enkelt ta en fläkt och kopla in dne på en dc adepter. Ta seda nen timer och kopla in den i väggutaget.

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk

tror inte en sever drar 90 kr månade.. de beräkningarna är nog räknade med några fläktar o flera hdds plus skärm mm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Re: Va kostar min server i månan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_creator
Jag har precis fått upp min server.. Nu är det så att morsan e orolig att den ska höja elräkningen så hon inte kan betala den..
Så jag vill veta hur mycke den drar.
Datorn är en p2:a, har varken skärm eller övriga tillbehör inkopplade ( fjärrstyr den via den vanliga datorn ), den har 1 st hårdisk och nånting 200 watt netagg ( tror jag ).
Datorn har bara PSU-fläkten igång, eftersom cpu-fläkten inte behövs, då den kyler tillräckligt endå..

Sen så fråga 2. Jag upptäckte att den låter förmycke, jag har den nämligen under sängen, kunde höra hur den bullra, nu till frågan. Hur får jag den tystare utan att betala nåt för det... Dra olika knep för att tysta ner den.. Just nu ligger den under sängen.

iaf, en dator som inte har en skärm igång kostar +- 3 kr per dygn, i månaden= 31 * 3 = 99 kr månaden, lika mycket som två av din morsas veckotidningar som är helt onödiga.

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Ni som har burken långt ute i ingenstans. Hur löser ni det där med internet osv?

Kabelmodemet står på nedanvåningen, servern finns på nedanvåningen, Nätverkskabel i väggen till ovanvåningen där alla andra datorer finns. Garagedatorn går på trådlöst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Funky
Tjena om du vill ha en fläkt som bara går på dagen är det ju enkelt ta en fläkt och kopla in dne på en dc adepter. Ta seda nen timer och kopla in den i väggutaget.

aah, har tänkt på det lite.. har nån gammal timer nånstans.. men hade varit mysigare o löst det via dator-styrning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
tror inte en sever drar 90 kr månade.. de beräkningarna är nog räknade med några fläktar o flera hdds plus skärm mm

Min server har räddat mig så många gånger från diskkaschar och annat så de värt det.. Dessutom använder jag den till bittorrent med istället för min egen, som troligtvis drar mer ström.

Permalänk
Medlem

Om ni har elvärme kostar den i praktiken inget nu på vinterhalvåret. Sen är en pII:a väldigt energisnål, runt 21w load. Säg att hela datorn drar max 40w. Det är inte mkt.

Permalänk
Medlem

get_skri, fyfan va onödigt, är du verkligen så korkad så du inte fattade eller?

OT: tror inte att den drar mer än MAX 50kr i månaden me dom specsen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Re: Re: Va kostar min server i månan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Get_skri
Va kostar min server i månan?

Är detta ett utrop, såsom VA!? kostar min server i månan?
Där du undrar starkt om din server kostar i månan, som om du levt i ignorans att en dator drar ström.

Är månan ett land, där du undrar vad Kw/h kostar?

eller menar du helt enkelt Vad kostar min server per månad?

iaf, en dator som inte har en skärm igång kostar +- 3 kr per dygn, i månaden= 31 * 3 = 99 kr månaden, lika mycket som två av din morsas veckotidningar som är helt onödiga.

Slutgiltigen en lektion till:

1 st hårdisk och nånting 200 watt netagg

1 st, du kan inte annvända stycken på någonting som inte är plural i den här formen utav mening.
och nånting (någonting måntro?), 200 watt netagg (är netagg en router som funkar på 200 watt?, net? nätagg, såvida det inte är engelska, men då heter det faktisk power supply unit)

+-3kr
så då kan den kosta -99kr?

innan du hackar, kolla hur du uttrycker dig själv!

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

jag hadde en sån elmätare på mina datorer en p4. 2.4 med 2 hd:ar dvdbrännare o ett nätagg på 250W o en 19" CRT skärm,
o en p2 300mhz med ett 200 agg en hd o en 17"CRT o diverse transformatorer
här har du en bild på mätaren med allt inkopplat

http://web.telia.com/~u45409556/Bjorn/elm%e4tare.jpg

så om jag minns rätt så drog den inte mycket typ några spänn bara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tror det är runt 500 om året 24/7, och då menar jag typ en p2 eller liknande. spelar ingenroll om det är ett agg på 200 så använder den inte mer än max 100 skulle jag tippa på.. jämför en p2 med att ha en glödlampa på 24/7 tror det var så

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag har också en P2 (333MHz, fast med fyra hårddiskar) som server. Med ett pris på 0,85 kr/kWh så kostar min dator ca: 1,25 kr/dag. Men du får kanske lägga till några ören för eventuella switchar och modem. Givssningsvis så kommer du dock inte över 40kr i månaden. Det kan eventuellt vara så att din vanliga dator faktiskt "kostar mer ström" än vad servern gör.

Bor ni i villa med elvärme så blir den faktiska kostnaden lite lägre eftersom elementen drar mindre.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Va kostar min server i månan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckyourZ
+-3kr
så då kan den kosta -99kr?

innan du hackar, kolla hur du uttrycker dig själv!

AHahahahahahahahahahaha
Jag annvänder varningskyllten som inläggsikon för jag vill varna andra annvändare för dig, du skämtar väll? eller är du så korkad att du inte vet vad +- står för?
+- betyder att det kostar cirka, antingen lite under eller lite över.

har du inte gått i skolan lilla vännan?

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Va kostar min server i månan?

Citat:

Och eftersom du har gått i skolan så borde du veta att +- = -

Har DU inte gått i skolan?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Va kostar min server i månan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jollen

Och eftersom du har gått i skolan så borde du veta att +- = -

Har DU inte gått i skolan?

Nej Get_skri har helt rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Citat:

AHahahahahahahahahahaha
Jag annvänder varningskyllten som inläggsikon för jag vill varna andra annvändare för dig, du skämtar väll? eller är du så korkad att du inte vet vad +- står för?

Men du har alltså gått i skolan?:rolleyes:

För övrigt brukar +- användas när man vill visa noggrannheten, tex. "brädan är (67+-2)cm lång".

OnT:
Lägg någon mjuk filt eller liknande under chassit så vibrationerna dämpas (lindar du in datorn kommer den även bli varmare). Och om det inte hjälper att hänga hårddisken i snöre eller dylikt, kanske det kan vara värt att investera i en ny?

Permalänk

Jag kom på en bra idé till det där om att ha CPU-fläkten igång på dagen och av på natten. Fjärrstyr den och installera speedfan. I programmet kan du sedan stänga av system-fläkten och CPU fläkten eller sänka hastigheten på den...

Visa signatur

//Mini_StAttE
There is nå spon - Tha Matricks

Permalänk
Medlem

Citat:

AHahahahahahahahahahaha

Det är detta tecknet du är ute efter: ±
+- ger faktiskt minus... T.ex. så blir 5+-5 0.

edit: Lucifr00, hur menar du "visa noggrannheten"?