Permalänk
Medlem

Freezer 7 - Bra/dålig?

hej!
Efter att nästan blivit döv av CPU kylningen som följde med datorn har vi bestämt oss för att uppgradera. Den vi har funderat på är http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=34&disc= och jag undrar, för den mycket oväsen? Och är den effektiv?

// Brun

Permalänk

dålig. ska du ha nåt så ska du ha Thermaltake Big Typhoon. den är den bästa. min processor: venice 3800+ 2.4ghz@2744Mhz idle/load --> 32/38

det säger sig själv rätt mycket

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hmm ok. Är pro varianten bättre?

Förövrigt så har jag socket 775 om det spelar någon roll.

Permalänk

ingen utav dom är bra.

varför har du fått för dig att du ska ha en sån ?..

Big TT passar lika bra.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309233&cks=PRL

Socket 775

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag har en AC Freezer 7 på min P4 530 3.0 @ 3.4 och är inte så imponerad. Jag fick den "original" monterad på min dator, så det var iofs. en positiv överraskning. Jag kör den på 50% av max.hastighet via Bios vilket är ungefär 1300 varv/min. Då är den hyggligt tyst, men när CPU närmare sig 60 grader (vilket den gör så snart belastningen blir tung) går varvtalet upp och ljudet blir direkt störande (ett ganska starkt vinande). Freezern är det som låter mest i min dator...

Så svaret är nog att den är bättre än Intels orginalkylare men inte alls i klass med marknadens bästa vare sig avseende ljudnivå eller kylning. Jag tror precis som skauningen ovan att du gör bäst i att välja något annat, det skulle jag göra!

That´s all kids! / MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

precis Thermaltake big typhoon ska du ha den är billig på komplett. tro mig grabben du kmr inte ångra dig. och om du inte kan själv se till att nån kan sätta dit den åt dig kylpasta : AC5(artic cooling 5) ska du använda ligger mellan 60-90:- beroende på vart du köper den..

lycka till

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

precis Thermaltake big typhoon ska du ha den är billig på komplett och kyler bäst av ALLA kylare som finns av fläktkylarna.. tro mig grabben du kmr inte ångra dig. och om du inte kan själv se till att nån kan sätta dit den åt dig kylpasta : AC5(artic cooling 5) ska du använda ligger mellan 60-90:- beroende på vart du köper den..

lycka till

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Kan inget om kylning och gick därför in på en datoraffär och frågade vad som är bra (de brukar vara helt ok). Men eftersom jag alltid är lite tveksam till alla affärer säger tänkte jag kolla här först^^.

Hur mycket låter Thermaltake Big Typhoon? Ska ju köpa en ny för att jag vill ha en tystare så att köpa den om den låter som satan känns onödigt (även om den är effektiv).

Permalänk

18 db. tror knappt det finns mycket tystare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Re: Freezer 7 - Bra/dålig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brun
hej!
Efter att nästan blivit döv av CPU kylningen som följde med datorn har vi bestämt oss för att uppgradera. Den vi har funderat på är http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=34&disc= och jag undrar, för den mycket oväsen? Och är den effektiv?

// Brun

min har efter 3 mån börjat föra väldigt mycket oväsen :S vet inte vad det blivit med den... har beställt en big typhon som jag ska hämta på måndag

netonnet är förövrigt billigare än komplett på big typhoon

Permalänk

Re: Re: Freezer 7 - Bra/dålig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidde_Aberg
min har efter 3 mån börjat föra väldigt mycket oväsen :S vet inte vad det blivit med den... har beställt en big typhon som jag ska hämta på måndag

ja är dom kanske vet inte har ingen erfarenhet av netonet. men saken var iaf att Big TT är den bästa fläktkylaren iaf och bra tyst är den också. du kmr bli nöjd om du sätter ihop den rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

orginal kylflänsar från amd idle temp 17 load 23 grader.
artic silver compund som kyl pasta ljudet är nästan inget alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnB1981

Inte en chans att dom där tempsen stämmer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnB1981

du snackar ju bakom öronen på dig själv.
du är ju inte så bildad på datorer ser ja direct. för hade du vart det så hade du själv fattat att dom tempen inte stämmer....

har du satt datorn i en frys eller ? det där är vatten temp vet du vet ??

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

min 3000+ @ 2400mhz ligger idle på 31c och har aldrig fått upp den i mer än 39c om jag tabbar direkt ut från ett spel. tyst går den också min chassi fläkt (acoustifan) låter mer t.o.m mycket bra fläkt om du frågar mig

Permalänk

med freezer kylaren ? då har du haft tur för den suger fett enligt alla recensioner etc etc och jag tycker den dönar på endel efter några månader.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
med freezer kylaren ? då har du haft tur för den suger fett enligt alla recensioner etc etc och jag tycker den dönar på endel efter några månader.

jepp, kanske ska tillägga til s939 läste på AC.com att den både är tystare och kyler bättre.

Permalänk

än TT ?. då e dom dumma huvudet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

än TT ?. då e dom dumma huvudet.

nej, om man jämför kylarn till s939 och med andra sockets så kyler den bättre till 939. min verkar kyla extremt 39C full load iaf.

Permalänk

mm om du kollar min sign ska du se vad jag har full load.

2.4ghz original idle/load -->> 27/36 @@ 2.7Ghz 31/38.

har inte vart över 38 grader. 9 timmar prime95 38 grader.. det är min full load.

slå den freezer *dock ej *

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

http://www.silentpcreview.com/article223-page1.html

Här är reviewn på Freezer 4, som jag har.... har aldrig hört den.. jag har byggt ett helt tyst system.. min P4 Northwood @ 3ghz,idlar på 36 grader... snubben ovanför kör med AMD, därav de lägre temperaturerna..

Jag kör med en zalman fanmate, på lägsta inställning, dessutom med Q-Fan påslaget i bios... lirat BF hela dagarna, blir inte mer högljudd för det...

Som det står i reviewn, behöver man en fanmate för att nå dess fulla potential, och då är den tystare än zalmans cnps7000 med fanmate...

Freezer 7 borde vara en förbättrad version...

Permalänk
Medlem

Har en Freezer 7 till socket 775 3.0GHz, ligger runt 36 grader i idle.. på full speed, (2600RPM) och 40 grader på (900RPM), tycker för övrigt den är rätt OK, låg ljudnivå osv..

Visa signatur

MBP 13" i5 2011

Permalänk
Avstängd
Citat:

dålig. ska du ha nåt så ska du ha Thermaltake Big Typhoon. den är den bästa. min processor: venice 3800+ 2.4ghz@2744Mhz idle/load --> 32/38

det säger sig själv rätt mycket

Öppna ej käften förrän du testat en !!! har haft 2st funkat skitbra kyler super

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Gamo
Öppna ej käften förrän du testat en !!! har haft 2st funkat skitbra kyler super

Onödig kommentar ...

Helt klart är att uppfattningen om Freezern varierar, som med det mesta här i världen. Det är ju möjligt att det är ojämn kvalitet på dem och att vissa kyler bra och är tysta medan andra leker dammsugare... det kan också vara så att de fungerar finfint på processorer med låg värmeutveckling men inte räcker till för de med hög värmeutveckling. Jag gissar på det sistnämnda.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Re: Re: Freezer 7 - Bra/dålig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidde_Aberg

kan du länka till netonnet? Hittar inte TT där??

Permalänk

El_Gamo: här har vi en till som e stor bakom datorn.du borde ej öppna käften om du inte vetvad du skriver om.
big TT ÄR bättre och kommer ALLTID att vara bättre än Freezer 7.
och Öppna ej käften förns du testat en big tt. brorsan har en freezer 7 och jag ahr en big tt perfekt timing va ?.
så shyy plz Kapish loco ??

det var inte snack om freezern kyler dåligt eller er, det var snack om vilken utav dom som var bäst..

du får gärna Visa mig EL_Gamo lite bilder på när din freezer 7 kyler bättre än A.N,s kylare klockd till 2700MHz.

"venice 3800+ 2.4ghz@2744Mhz idle/load --> 32/38"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dom har nog tatt bort den eftersom TT har har lanserat ut en ny kylare.

in på komplett så vidare inte nån annan hittar big tt på netonet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
El_Gamo: här har vi en till som e stor bakom datorn.du borde ej öppna käften om du inte vetvad du skriver om.
big TT ÄR bättre och kommer ALLTID att vara bättre än Freezer 7.
och Öppna ej käften förns du testat en big tt. brorsan har en freezer 7 och jag ahr en big tt perfekt timing va ?.
så shyy plz Kapish loco ??

det var inte snack om freezern kyler dåligt eller er, det var snack om vilken utav dom som var bäst..

du får gärna Visa mig EL_Gamo lite bilder på när din freezer 7 kyler bättre än A.N,s kylare klockd till 2700MHz.

"venice 3800+ 2.4ghz@2744Mhz idle/load --> 32/38"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dom har nog tatt bort den eftersom TT har har lanserat ut en ny kylare.

in på komplett så vidare inte nån annan hittar big tt på netonet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

sa jag att den kyler bättre?`jag sa att den funkar prima kyler bra tyst osv... har haft den och klockat massor med aldrig gått över 42c full load...

Visst finns det bättre men blir lite sne när folk vräker ur sej DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅLIG... när personen ifråga aldrig ägt en freezer...

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en helt okej fläkt, särskilt om du inte tänkt överklocka utan endast tänker på ljudet. Priset verkar dessutom vara godtagbart.

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Freezer 7 - Bra/dålig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
kan du länka till netonnet? Hittar inte TT där??

de verkar inte ha den längre :S

Permalänk
Medlem

jag använder freezer, och den e inte så jävla bra som man kan tro...

den e helt klart värd dom 180kr jag betalade för den dock.
tystare än boxed och kyler ca 5c bättre vid samma klock/vcore..

nu funderar jag på att köpa en Zalman CNPS9500, men jag vet inte om den e bättre än Big Typhoon dock...
annars e Big Typhoon det självklara valet...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU