SweClockers drop!

Router får ip men går ej komma ut på internet

Permalänk

Router får ip men går ej komma ut på internet

Helt plötsligt idag så slutade min router att fungera, det är en Netgear WGT624. Den funkade perfekt tidigare men nu går det inte ansluta till internet via den.

När jag kopplar in internet direkt till min dator så funkar det utan problem just nu. Min lina är SUNET 10mbit.

Jag ser att routern får en ip-adress när jag kopplar upp så jag kan inte riktigt förstå vad som är felet.

Uppkopplingen är bunden till min MAC-adress på datorn men routern agerar som den mac-adressen och det har alltid fungerat tidigare.

Någon som har nåt förslag på vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

DNS!....
jag hade samma problem med mitt Rixtelecom 10/10...
När jag kopplade nätet direkt till datorn så får den DNS men inte om jag kopplade via Routern.. så koppla den till datorn. Skriv ner DNS:erna och sedan skriver du in dom manuelt i routern.

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk

Jag skrev ner adresserna till DNS:erna men det fungerar ännu inte, det var dock 3 stycken DNS som används när man kör utan routern, men i routern kan man bara lägga in 2.

Permalänk
Medlem

Mitt problem var liknande men min dator stängdes ner efter 5min hela tiden och på samma gång den andra datorn. Men om jag sitter och surfar med bara den andra datorn så funkar de hur bra som helst även om den 'är routern. Verkar som min dator ställer till de. Ringde till D-Link och dem sa att routern är sönder så jag ska byta den imon.. ( D-link di-604) Suger fett.

Har ni tips på en bra router på under 600kr på jmedata

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk

Fungerade det när du körde utan routern?

Permalänk

Ja det fungerade när jag körde utan routern

Permalänk
Medlem

jepp fungerar bra för mig när jag kör igenom modemet..

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.