Permalänk
Medlem

böter till musik tankare?

Fick idag höra rykten om att flera personer har fått hem böter på 3600 kr för att ha laddat ner musik på internet.

Alla dessa personer bor i Norrköping.

Är det någon som hört något om detta?
Finns det några grunder?
Ska man oroa sig?

(över sina kompisar som laddar ner musik alltså, jag gör det aldrig *ängel*)

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte bara skicka hem böter till folk hur som helst.
Så, om jag ser min granne slänga skräp på gatan så skickar jag ju inte böter till honom för nedskräpning. Eller ja, jag kan väl göra det men ... ja.

Permalänk
Medlem

måste man inte bli dömd till att böta först??

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
måste man inte bli dömd till att böta först??

Precis.

Polisen kan skriva ut böter men de går ju att bestrida.
Blir det rättegång av det hela så vinner ju polisen såklart.

Det kan ju handla om bedrägeri också. Skickar man ut ett par 1000 sådana brev så är det säkert folk som blir rädda och betalar. Chansen är stor att någon av de 1000 har laddat ner musik. Annars så kan det ju röra sig om hot.. betala eller bli polisanmäld typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas

Det kan ju handla om bedrägeri också. Skickar man ut ett par 1000 sådana brev så är det säkert folk som blir rädda och betalar. Chansen är stor att någon av de 1000 har laddat ner musik. Annars så kan det ju röra sig om hot.. betala eller bli polisanmäld typ.

det var det jag tänkte på också, får se om det kommer några artiklar om det där.
vet ju inte så mycket om bakgrunden, dom kan ju ha blivit varnade osv inan.

men polisen får väl endast lämna böter om man har blivit dömd för något eller iallafall kontaktad inan.
skulle hålla i mina pengar hårt inan jag betalde!

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem

Varifrån kommer böterna ursprungligen? Vad står det i dom osv osv. Lite mer info skulle uppskattas, blev rejält nyfiken

Permalänk
Medlem

ska försöka få reda på det. En kompis pojkväns kompisar som fått hem dom, så ska försöka luska lite i detta.

man blir ju lite fundersam, men samtidigt så hotar dom ju med att ta i med hårdhanskarna mot piratkopiering nu.

så kan ju vara rikitgt.

eller bara någon som uttnytjar läget o försöker tjäna pengar

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem

återstår o se vad straffet blir för 28 åringen som delade ut Hip Hip Hora först, det kommer få agera ledande mål, får han böter kommer det inte räcka för att polisen ska få ut vem IP nummer tillhör av oeratörer. blire fängelse kan de kräva det. lite förkortat, men i det stora hela är det så, datainspektionens tillstånd som de gett piratbyrån osv. säger även att de måste informera den person de samlar uppgift om i mån av möjlighet, vet de alltså vem som äger IP numret vet de oxå adress, o då äre inget som säger att det inte går att informera personen om att de samlar uppgifter om att de just gör detta, alltså måste de informera om det

därför är det rätt osanolikt att detta är riktiga böter i detta fall. skulle inte förvåna mig om det är bedrägeri, ganska smart att spela på folks rädsla nu näre är så mycket om detta i nyheterna.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lekpark
ska försöka få reda på det. En kompis pojkväns kompisar som fått hem dom, så ska försöka luska lite i detta.

Du ska göra följande: Låna brevet, scanna in det, lägg upp på nätet, posta länk i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lekpark

men polisen får väl endast lämna böter om man har blivit dömd för något eller iallafall kontaktad inan.
skulle hålla i mina pengar hårt inan jag betalde!

Nej, du får inbetalningskort samt böter direkt på plats av polisen om du bryter mot någon trafikregel som enbart ger böter. Tex att inte använda bälte. 600 pix tack o hej. (bättre än att betala med sitt liv dock).

Permalänk

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,719258,00....

"Dagsböter för att ha spridit film på nätet"

Bra dom för fildelarna, sämre för Antipiratbyrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keyfinder

wha wha wheee whaaa!@ !! ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph1ber
wha wha wheee whaaa!@ !! ;D

Han jublar nog inte. 16000:- i böter, rätt saftigt.

Permalänk
Medlem

Bättre än fängelse iaf.

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Han jublar nog inte. 16000:- i böter, rätt saftigt.

Men det är ju väldigt nära det han uppgivit i förhör med polisen att han är villig att betala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keyfinder

Betyder detta att rätten godkännde en skärmdump som bevis?

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan

Ja. Tyvärr. Domen är inte speciellt bra...

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan

Känns väldigt konstigt i så fall, btw, ska passa på att anmäla dig.....

Permalänk
Medlem

Innan alla skriker att nu kan inte fildelare döma till fängelse bör kanske tänka om!?

Den förste fildelaren i Sverige fick ett hårt straff, 16 000 kronor i böter. Det betyder att domstolen öppnar för framtida fängelsestraff om fler än en fil skulle delas ut.....................................................................................................- Han har delat ut en film en enda gång utan ekonomisk vinning. Han är dessutom tidigare ostraffad. Bötesbeloppet är ändå högt. Den enda slutsats man kan dra av det är att domstolen lämnar en öppning för fängelsestraff i framtiden, säger Torbjörn Persson.

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200510/25/200510251...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Innan alla skriker att nu kan inte fildelare döma till fängelse bör kanske tänka om!?

Den förste fildelaren i Sverige fick ett hårt straff, 16 000 kronor i böter. Det betyder att domstolen öppnar för framtida fängelsestraff om fler än en fil skulle delas ut.....................................................................................................- Han har delat ut en film en enda gång utan ekonomisk vinning. Han är dessutom tidigare ostraffad. Bötesbeloppet är ändå högt. Den enda slutsats man kan dra av det är att domstolen lämnar en öppning för fängelsestraff i framtiden, säger Torbjörn Persson.

Helt sant. Det är inte alls fritt fram att ladda, precis tvärtom. 1 film == 16000kr, >20 filmer == ??.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Ja, men han delade ut många fler filer men ATB företrädde enbart en upphovsrättsinnehavare så de får enbart slå ner på just Hip hip hora. Läs alla papper som kom in till polisen. Finns någon länk här i forumet har jag för mig? Annars finns det nog hos Piratbyrån. Där står det i brevet från ATB till polisen att han delar ut 17 filmer om jag inte har fel men anmälan gällde enbart 1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Helt sant. Det är inte alls fritt fram att ladda, precis tvärtom. 1 film == 16000kr, >20 filmer == ??.

Man får kanske mängdrabatt?

Skulle inte förvåna mig om Antipiratbyrån nu startar en inkassobyrå?.. så dom riktigt kan sätta alla unga fildelare på pottkanten så dom får en riktigt bra start på livet!

Skulle man bli förvånad? knappast!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Ja, men han delade ut många fler filer men ATB företrädde enbart en upphovsrättsinnehavare så de får enbart slå ner på just Hip hip hora. Läs alla papper som kom in till polisen. Finns någon länk här i forumet har jag för mig? Annars finns det nog hos Piratbyrån. Där står det i brevet från ATB till polisen att han delar ut 17 filmer om jag inte har fel men anmälan gällde enbart 1.

Anledningen till att man bara anmälde en film är ju för att man skall få ett straffvärde på denna typ av brott. Detta eftersom detta är första målet av sin typ. Enligt domen är det samma straffvärde på att ladda hem en film som att stjäla en plånbok (generalisering).

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen till att man bara anmälde en film är ju för att man skall få ett straffvärde på denna typ av brott. Detta eftersom detta är första målet av sin typ. Enligt domen är det samma straffvärde på att ladda hem en film som att stjäla en plånbok (generalisering).

Jo, men tex APB kan väl inte avgöra vilka filmer som är lagliga och inte eller vad man ska säga?
De agerar väl bara genom sina uppdragsgivare? Var det inte på banhof som de inte kammade hem så mycket eftersom just de filer som de letade efter inte fanns där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Känns väldigt konstigt i så fall, btw, ska passa på att anmäla dig.....

http://eastlake.mine.nu/dump/swec/orka.JPG

Jag har honom!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Innan ni sitter och soffspekulerar så kan ni ringa tingsrätten och få ut domen alldeles gratis, där får ni reda på domen i sin helhet. Skärmdumparna var ju en i raden av bevis och inte det avgörande. Vi får ju faktiskt inte reda på i artiklarna hur mycket varje "bevis", expert utlåtande osv vägde.

Permalänk
Medlem

Man behöver nog mer bevis än en skärmdump. Jag skulle kunna skapa textdokument i storlek av 4.22GB och döpa dem till Titanic.img, Hip.Hip.Hora.bin och liknande.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Man behöver nog mer bevis än en skärmdump. Jag skulle kunna skapa textdokument i storlek av 4.22GB och döpa dem till Titanic.img, Hip.Hip.Hora.bin och liknande.

Nej han blev ju dömd.

Permalänk
Medlem

Men läs articklarna, han erkände ju tillförst. Det är erkännandet som de baserade domen på.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

mer skrämmande aspekt:

"Tobias Andersson på Piratbyrån, som verkar för att främja rätten att kopiera material på nätet, ogillar domen. - Den ger ett konstigt budskap att det är mer okej att snatta en film än att sprida en film på internet, säger han."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=478942&previo...