Angående Lackering av slitutsatta föremål.

Permalänk
Medlem

Angående Lackering av slitutsatta föremål.

Hallå där.
Jag söker faktiskt råd! Alla jag kan få angående lackering.
jag ska lackera mitt pekdon och jag vill se till att jag köper rätt lack så att den inte börjar falla av med tiden, tänker då på att det slits nog en hel del med tanke på all användning.

Undra speciellt efter:
-Vilken form av lack ska jag ha? Spray/vanlig man penslar?
-Vad för sorts lack? Acryllack/klarlack?
-Vart finns det? Pris?

Är tacksam för all information ni har att dela med er.

Permalänk
Medlem

Spray.
Hobbysprayfärg som färg och någon klarlack ovanpå som är gjord för hårda miljöer, t.ex bilar.
Närmaste färg/järnaffär.

Spraya i så tunna lager du kan. Spraya gärna "för lite" istället för att spraya mycket så det blir droppigt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

2-komponentslack vore det bästa valet, men då får du punga upp en del. Dessutom måste du ha en kompressor och klara av att hantera lackspruta.

Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk
Medlem

Okey men 2-komponentslack går nog bort för det blir nog mer investering i det hela. kan nog hantera lackspruta och så men för första gången så är det nog inget.

Men hobbysprayfärg och sedan klarlack låter bra, frågan är bara vad priset blir. men säkert inte allt för dyrt, fick tag på ett företag i närheten som säljer sina klarlacks bukrar som finns kvar för 20kr st.

Permalänk
Medlem

liten varning med att sprya för lite med spray-burkar... (gäller färgen)
Sprayar du många "förtunna" lager så får du lätt "apelsinskals-yta" vilket ger mycket sandpapprande om du ska ha bort...
Ska vara ungefär mittemellan tunnt och gränsen till att det rinner (testa på nån provbit så hittar du balansen)...
Ja detta är egen erfarenhet efter lackering av chassi och lakering av bil...

Sen så borde ju som någon sagt t.ex. Klarlack för bil funka bra.

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _ZaZZ_
liten varning med att sprya för lite med spray-burkar... (gäller färgen)
Sprayar du många "förtunna" lager så får du lätt "apelsinskals-yta" vilket ger mycket sandpapprande om du ska ha bort...
Ska vara ungefär mittemellan tunnt och gränsen till att det rinner (testa på nån provbit så hittar du balansen)...
Ja detta är egen erfarenhet efter lackering av chassi och lakering av bil...

Sen så borde ju som någon sagt t.ex. Klarlack för bil funka bra.

så sant som d e sagt!

Permalänk
Medlem

Finns det inte primer för att det skall bita bättre i plasten ?

Kan tänka mig att möss är gjorda i typ PS/PC-ABS eller liknande.. vilket knappast kan vara optimalt lackunderlag

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.