Permalänk
Medlem

HTPC tråd 347,992

Det finns ju en miljard trådar om HTPC och allt runt omkring dem

Min fråga:
Vilken prestanda måste jag ha i min HTPC för att uppnå önskat resultat? Förslag på inköp uppskattas.

Målsättning:
Jag vill använda min blivande HTPC till att...
- Se på nedladdad film (både bild och ljud är prioriterat)
- Lyssna på musik
- Läsa forum och slösurfa på nätet

Vilka komponenter är att föredra?
Jag är osäker på vad som krävs, bör jag satsa på ett vanligt ATX moderkort?
Eller kan jag få ut nog mycket av ett ITX?
Vad krävs av grafikkort, ljudkort?
Ev fjärrkontroll?

All hjälp uppstattas
//JohanR

EDIT: TVn som den kommer kopplas till har DVI som möjlighet för insignal.

Permalänk
Medlem

"Jag är osäker på vad som krävs, bör jag satsa på ett vanligt ATX moderkort?
Eller kan jag få ut nog mycket av ett ITX?"

Skulle nog rekommendera ett mindre ATX-kort som mATX då ITX är så jäkla dåligt med film och liknande, men kör du på ett kraftfullt ITX-kort så lär de funka bra..

"Vad krävs av grafikkort, ljudkort?"
Om du vill kunna kolla på nätet och ska sitta på en TV så ska ju det bästa vara att köra en VGA->Scart-adapter som det finns någon tråd om hur man gör, dock fungerar det tydligen bara med radeon.

Är inte hundra så rätta mig om jag har fel...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

jo, jag har läst om radeon till RGB scart...

Men ska inte DVI ge bra resultat också?
Ska till en modernare TV med bra upplösning.

Permalänk
Medlem

DVI till Plasma / LCD tv är att föredra alla gånger framför VGA. Dock finns ej dvi på crt tvs. Men har du en nyare tv så är det bara att köra på dvi!

Kan även tipsa om GeForce 6150 moderkort från Nvidia som stödjer AMD 64 mm. Ska nog räcka till film o dyl. Inte så dyrt om man köper billig cpu samt minne.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

geforce 6600 har hårdvarustöd för hdtv och har desutom komponent adapter för bra bild, har man plasma eller lcd med dvi ingår ger det givetvis bäst bild. Sen satsa på ett ljudkort som kan skicka ut ljudsignalen orörd till förstärkare för bästa ljud. Ett tv-kort med hårdvaruaccelerering är fint för att avlasta processorn lite.

En mobile pentium eller athlon är att föredra om du vill få datorn tyst med lite varmeutveckling, viktigt att hitta en tyst disk också (en miss jag gjorde).

Lycka till!