Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

aldrig mer LAN!!!

vi hade ett 3 manna lan men det funkade inge bra alls!

nätverket funkade inte alls vi körde guiden och installerade ipx protokoll, men inga konfigurationer fungerade. stängde av windows brandväggen. men inget fungerade. antingen så såg vi inte den andras dator i nätverket eller kunde inte komma in i mappen som nån delat ut, det stod bara: du har inte tillgång till den här resursen kontaka nätverks administratör eller att mappen inte är tillgänglig.
då stängde vi av branväggar o hela rubbet bara för att få det att gå på nått sätt men inget funkade. vissa spel fungerade när man tog ip'n från den som skapat spelet.
fick igång red alert 2 en gång oxå men efter en av oss startat om datorn så så blev det att nån, hur vi än ändrade i redalert2, inte kunde se den som gjort spelet och eller inte såg nån i chatten men kunde se deras skickade medelanden.
tycker att nätverket ska gå när ingen har brandvägg på. alla konfiguretat nätverket på samma sätt. 2 av oss har nästan likadana datorer förutom bildkotet när bara vi 2 är ihoppkopplade kan en av oss se och andvända den andres filer, men aldrig att båda får det att fungera som det ska.
en konstig grej är att serious sam fungerade fel fritt, med eller utan brandvägg.

switch:d-link dsg-1005d
dator1:msi k8n neo2 3200+ 1gig ram
dator2:msi k8n neo2 3200+ 512mb ram
dator3:kt3 ultra 2000+ 1gig ram
firewall: sygate personal firewall(verkade inte spela någon roll om den var på eller av)
antivirus: AVG

om någon kan lösningen på dessa problem vore det bra för det är riktigt jobbigt att sitta och skicka filer över MSN och att spel(redalert2) slutar fungera för att man startar om datorn.
om jag inte finner någon lösning på detta kommer jag nog aldrig lana igen!

kanske är fel forums del men lana handlar ju om att spela så...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag orkade bara ögna igenom någon rad, men detta är en idiotfråga.
Ni har kollat så det inte är korsade kablar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Korsade kablar brukar inte avgöra något om det är så att man har en switch som inte är allt för gammal.
Sedan förstår jag inte hur det skulle kunna resultera i att man har viss kontakt med varandra men inte fullt ut?

Du skrev om msn.
Har ni alltså kontakt med internett alla tre, men det är något mysko med det interna?

(Skitskummt fel ni har, i mina ögon.)

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Vad jag vet klarar väl en switch av alla sorters kablar? Har för mig att det inte spelar någon roll faktiskt, förutom när man kör dator-dator då det skall vara korsat.

Fick ni kontakt mellan datorerna? Kunde alla pinga alla? Kunde ni pinga varandra så skulle jag provat en FTP server på en dator och klienter på resten för filöverflyttning och till spel bordet det fungera om ni bara kopplar ihop era datorer, brandväggar kan väl hindra men brukar aldrig göra det för mig...

Btw. Stor bokstav i början av mening underlättar läsningen.

Permalänk
Medlem

Heh, korsade kablar var min första tanke också. TCP/IP-protokoll är att föredra (det framgick inte riktigt om ni bara provade på IPX). Försök med automatiskt IP i första hand.

Använda sig av ipconfig för att se att IP och nätmask stämmer. Ping för att se om signaler går fram. Kolla att windowsbrandväggen är ordentligt nedstängd, ctrl-alt-del, processer, stäng den som heter alg.exe (application layer gateway). Sen kan det väl vara nåt nätverkskort som strular. Pröva gå på enhetshanteraren och på nätverkskortet. Sätt duplexinställningarna till 10Mbps/Halv duplex.

Jah, ungefär så går min amatörfelsökning av nätverk till. Pinga, byt kablar, byt IP, prova igen och börja om. Sitter ni alla på samma operativsystem?

edit: kolla att inte nån dummerjöns sitter i uplink-porten på switchen.

Permalänk
Medlem

min switch klarar korsade och okorsade kablar så det ska inte va något problem,
klart vi kör tcp ip oxå men spel funkar det är jäkligt skumt, ska kolla igenom allt ni föreslagit, äter just nu, åter kommer om ca 30 min eller så om hur det funkat! kanske fick det hopp endå då

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör ni Dhcp eller med statiska ip adresser? Om ni kör med Dhcp vem eller vad delar ut ipadresserna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

nätmask och standard gateway stämmer, med sygate så kan vi inte pinga då gör begäran timeout, men utan så funkar det. ändrade till half duplex som du skrev men utan framgång. vi kör winxp.

kulanZ: vart kollar jag det?

sen läste jag nått om hur man får RA2 att funka genom att ändra nått i ipx inställningarna till ethernet II eller vad det va och skriva 000001 på nått ställe, för igår gick det om vi skriver sådär så kanske det funkar igen.

har alltid haft skumma problem med nätverk hemma :/

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Här kommer jag med en idiot fråga (jag kan knappt ett skit om nätverk^^)
Har alla 3 windows xp pro?. brukar gå såååå mycket lättare då. jag har vart på lan där alla hade pro (tror vi var 7 pers) inte en j-vla inställning gjorde vi, allt bara funka helt enkelt. men när jag en till skulle lana själva..han hade home edetion och jag pro, då satt vi i kanske 7-8 timmar utan att få det att funka så...

Permalänk
Avstängd

och folk påstår att windows ska vara ett bra operativ?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

alla har pro

windows verkar suga hårt, kommer inte ens åt de mappar jag delat ut som ligger under nätverks platser, står att mina mappar inte är tillgängliga eller att jag inte har behörighet, konstigt då att jag kommer in på dom när jag klickar på min hårddisk i den här datorn... var oxå på ett lan där alla bara plugga in så funkade det jätte bra...
det här är bara sjukt!!!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Se till så att alla datorer är i samma arbetsgrupp under nätverks-id.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
alla har pro

windows verkar suga hårt, kommer inte ens åt de mappar jag delat ut som ligger under nätverks platser, står att mina mappar inte är tillgängliga eller att jag inte har behörighet, konstigt då att jag kommer in på dom när jag klickar på min hårddisk i den här datorn... var oxå på ett lan där alla bara plugga in så funkade det jätte bra...
det här är bara sjukt!!!

Det är inte windows som suger hårt, det är ni som är väldigt okunniga om nätverk bara... Om du inte ens vet vad en dhcp server är för något så ska du inte sätta upp ett eget lan..

WetWilly: det är inte Windows fel att nätverket inte fungerar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Har för mig att du måste ha en "internet server dator" som har 2 nätverkskort, sen delar du ut anslutning 1 ! och i den ska internet sitta i ! sen andra ska en korsad gå till switchen! sen starta om datorn, Så har alla internet ! Vet inte för jag orka inte läsa igenom hela men verkar som det som var felet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robin_robin
Har för mig att du måste ha en "internet server dator" som har 2 nätverkskort, sen delar du ut anslutning 1 ! och i den ska internet sitta i ! sen andra ska en korsad gå till switchen! sen starta om datorn, Så har alla internet ! Vet inte för jag orka inte läsa igenom hela men verkar som det som var felet

Det där alternativet fungerar, men ska du ha en dator som bara ska användas till att Leka dhcp så kan du lika gärna slänga in M0n0wall på den, mycket stabilare, och kabeln som går till switchen behöver inte vara korsad!

Frågan är om dom ens kör med en router alla har säkert Windows bugg ip som börjar på 169.x.x.x....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

1) För att komma åt delade filer behöver ni logga in på "servern i fråga" med ett på datorn lokalt användarkonto med tillräcklig behörighet. Motsvarande konto bör då även finnas på "din" dator. Hittar ni inte en annan dator, starta om tjänsten "Computer Browser" på aktuell dator så brukar det problemet lösas.
2) Red Alert 2 går ingång nätverksmässigt genom att gå in under inställningarna i spelet och välja adresser som motsvarar varandra.

Blev väl lite luddig förklaring, men jag hoppas att något kan komma till hjälp.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Det är inte windows som suger hårt, det är ni som är väldigt okunniga om nätverk bara... Om du inte ens vet vad en dhcp server är för något så ska du inte sätta upp ett eget lan..

WetWilly: det är inte Windows fel att nätverket inte fungerar

jag frågade efter vad dhcp är och inte nån som säger du e okunnig och ska inte hålla på med datorer. kunde du bara inte förklara vad det är istället.
när du behöver hjälp ska jag bara skriva: faan va du suger lägg ned datorer, skulle du gilla

RA2 funkade inte genom att välja samma nätverks kort, det var nått man skulle göra under ipx inställningarna men jag tror vi gjort rätt men det funkar endå inte...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Vi hade samma problem på våra skoldatorer då vi hade Windows XP Home på dom.

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Medlem

hehe jag minns när jag skulle få igång lan här i min lgh, körde guiden 25 ggr sen funkade allt.. ett tag.

Visa signatur

[i5 4690k @ 4.2 GHz] [Corsair H55] [Sapphire Vega 64 Nitro+] [8 Gb 1621 Mhz) [EVGA Supernova G2 750W] [Fractal Design Define R5]
--
[AC Silentium T2] [AMD 64 3500+ 90nm Winchester] [Zalman 7000CNPS AlCu] [Asus A8N SLI Deluxe] [1 GB RAM Corsair XMS3200XL 2-2-2-5] [Ati Radeon X850XT] [250 GB Hitachi SATA] [200 GB Samsung SATA2 NCQ] [Sony DVD] [NEC 3520 DVD/CD Brännare] [SB Audigy2 ZS] [Logitech MX 518] [Func Surface] Införskaffades 03/2005

Permalänk

det är ju inte första gången windows "krånglar" med att dela ut mappar osv. Brukar få hålla på ett tag tills skiten funkar! Brukar annars sätta upp en dc server och tanka via den! Smidigare än att hålla på att "krångla" med dessa nätverkskonfigurationer

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
1) För att komma åt delade filer behöver ni logga in på "servern i fråga" med ett på datorn lokalt användarkonto med tillräcklig behörighet. Motsvarande konto bör då även finnas på "din" dator. Hittar ni inte en annan dator, starta om tjänsten "Computer Browser" på aktuell dator så brukar det problemet lösas.
2) Red Alert 2 går ingång nätverksmässigt genom att gå in under inställningarna i spelet och välja adresser som motsvarar varandra.

Blev väl lite luddig förklaring, men jag hoppas att något kan komma till hjälp.

1) Precis så här gör jag på mitt lilla lokala nätverk.

Jag måste skapa ett konto eller aktivera gästkontot(detta gör jag aldrig) på mina datorer för att kunna komma åt mappar över nätverket.

Har trådskaparen testat detta?

Exempel:
På min dator logga jag in som Hubert.
Tjejen loggar in som Berta.

Delar Berta ut något kommer Hubert inte åt det.
Berta måste skapa ett konto åt Hubert eller göra ordning gäststugan(gästkontot) så att den valda gästen eller alla gästerna kan komma på besök.

Kolla även om det funkar att aktivera/avaktivera QoS, har för mig att det av någon anledning hjälpt oss när vi kört litet LAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf
Se till så att alla datorer är i samma arbetsgrupp under nätverks-id.

Viktigt om man kör xp homo/pro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa om ni inte redan gjort att köra IPX/SPX nätverk, det kräver att man har det protokollet installerat.

Samma arbetsgrupp på alla datorerna som redan nämnts.
Installera Netbeui protokollet också.
Kolla delning av resurser på nån mapp, inget utdelat=inget syns när man browsar.
Kolla också under kontrollpanelen att "dela filer och skrivere" är ikryssat.

Om inte kör tcp/ip, sätt t.ex samma adress på alla.

Nu vet jag inte om ni ska ha internettillgång eller ej och om du har router hemma men om det inte behövs så sätt en statisk IPadress på alla maskinerna t.ex 192.168.100.1, .2 osv.

Kosntiga fel detta, detta ska fungera utan att man gör ngt särskilt normalt sett.
Det är egentligen bara att plugga in en PC till på router och köra.

nätmask 255.255.255.0
Kör sedan ftp för filövervöring i LANet och att spela t.ex quake eller RA ska gå utmärkt.
I regel behöver man inte nädra en massa i firewalls, det kommer upp när datorn hittat ett nytt nätverk osv.

Jag använder alltid FTP överföringar istället för att mappa upp sig.

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Jag skulle configat nätverket så här:
Dator1: 192.168.0.50
Dator2: 192.168.0.51
Dator3: 192.168.0.52
Alla kör på sama nätmask: 255.255.255.0
Samma nätverksgrupp på samtliga datorer, typ Alpha.

Om ni vill komma åt internet så får ni köra nätverksguiden och så måste en dator vara server och ha ett extra nätverskkort. Låt nätverksguiden bestämma att det är den datorn som de övriga datorerna ansluter mot.

Sen fixar ni en ftp server istället för windows mapp system som suger att kopiera emellan. En DC server är också ett alternativ som ni tidigare sagt.
Skaffa er lite mer kunskap till nästa LAN så ska ni se att det går bättre, bestäm i förväg hur nätverket ska vara uppbyggt så slipper ni bekymra er om det på partyt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

När jag Lanar så har vi nästanaldrig problem. Kör med en vanlig switch. Alla har samma arbetsgrupp och kör med TCP/IP. Manuellt inmatade IP-nummer. Avstängda brandväggar. Senast var det en kille som hade problem men när han bryggat sitt nätverkskort så funkade det även för honom.

Det största problemet när man lanar är som jag ser det att folk inte i förväg har installerat det som ska spelas. Tar en massa onödig tid när de ska installera och uppdatera i sittande LAN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som föregående talare säger, fasta ipnummer och FTP. Att hålla på och pilla med windows egna fildelning, arbetsgrupper och annat mög är bara onödigt krångel.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Du måste först och främst installera protokollet för IPX. Efter det så ska du ange ett IPX sista ID som till exempel 0000001 eller hur många nollor det nu är. Samma ID ska du skriva in i ditt RA2. Alla spelare måste ha unikt IPX ID annars kommer det bugga totalt.
Förvänta dig inte att spel via IPX ska vara lika stabila som via TCP/IP. Det är 2 helt olika protokoll.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom och känner att IPX/SPX och NetBEUI behövs inte. De ska bort för dessa protokoll ligger bara och stör, enligt min erfarenhet.
Jag tycker att TCP/IP räcker fint och D-Link GigaExpress DGS-1005D ( http://www.dlink.com/products/?sec=0&pid=229 ) ska klara alla kablar, om de inte är skadade förstås.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Jag skulle configat nätverket så här:
Dator1: 192.168.0.50
Dator2: 192.168.0.51
Dator3: 192.168.0.52
Alla kör på sama nätmask: 255.255.255.0
Samma nätverksgrupp på samtliga datorer, typ Alpha.

Det är en fullt fungerande konfiguration. Viktigt att tänka på är att alla tre datorer verkligen har rätt/samma nätmask (Subnet mask).
Dessutom måste de tre första delarna i IP Adressen vara lika (192.168.0.x)

Fildelning
För att man ska kunna komma åt en delad mapp har jag själv märkt att det är svårt med "Everyone" och just därför brukar jag skapa konton åt de andra på alla tre datorer och sedan dela ut mappen till Användarkonton.

Kontakt med internet - med Router
För att alla tre ska kunna få kontakt med internet samtidigt behövs att datorerna är kopplade till en Router, antingen direkt eller via en Switch (som i sin tur kopplas vidare till Routern)
Misstänker dock att ni redan har så?
Exempel: Kopplingen kan se ut som nedan
Internet <-> Router m. DHCP+NAT <-> Switch <-> 3 Datorer.

Om Routern har en inbyggd DHCP, alltså att den automatiskt delar ut adresser till era datorer, måste man ställa om till Ta emot IP Adress automatiskt (tror jag det heter på svenska) på varje dator. Routern kommer då att bestämma en 192.168.0.x-adress till varje dator när de startar om och sedan även se till att de kommer ut på internet.

Detta ska vara det enklaste sättet att bygga ett LAN där alla kommer ut på internet.

Red Alert 2 - i Nätverk
Jag är rätt övertygad om att Red Alert 2 ska stödja TCP/IP. IPX/SPX användes förr av Novell (v4), som numera också gått över till TCP/IP. NetBEUI behövs inte heller då TCP/IP även fixar den biten.
Väljer du då i menyn att spela ett nätverksspel ska det fungera att ange IP Adressen till den som står som Host.

Domän
Alternativt skulle man kunna installera en domänserver. Denna behöver inte vara alltför kraftfull (funkar i princip med en gammal 500 MHz, då ni bara är 3 personer) och det räcker med en standardinstallation. Där kan ni ha skapat kontona och sedan lägga till datorerna i domänen.
Gör ni detta kommer ni sedan att logga in mot domänen istället för lokalt.
Detta förenklar väldigt mycket då ni ska dela filer med varandra och när datorerna ska hitta varandra.

Felsökning
Skadade kablar - Testa att byta kablar för att se ifall felet kvarstår. Någon kabel kanske sitter glapp?
IP Adress - Stämmer adresserna överens? Är de på samma segment? (DHCP: Får alla datorer en adress?)
Nätmask - Har datorerna samma nätmask?
Defekt Switchport - Prova en annan port på switchen och se om det fungerar.
Nätverkskort - Sitter det i ordentligt? Har det skadats?
Enhetshanteraren - Ta bort nätverkskortet från Enhetshanteraren och installera om det.

Edit:
Loopback - Testa att pinga 127.0.0.1. Får du svar är konfigurationen i de flesta fall korrekt på den dator du sitter vid.
Otillåten Adress - En dator får inte ha adresser som slutar på 0 eller 255.
Fel Adress - När datorn ibland söker efter en DHCP Server utan att få tag i det kan det hända att den får adressen 169.x.x.x. Denna adress är felaktig. Det betyder isf att kontakten med DHCP Servern är bruten av någon anledning.

Få se om jag kommer på något mer.. Lägger till det senare isf.

Visa signatur

If you make it idiot proof, someone will find a better idiot.
----------------------------------------
Linux is like a Wigwam. No Gates, No Windows and an Apache inside.

Permalänk
Medlem

gisses va vissa är ute och cyklar...

Aka_The_Barf: har du hört talas om TCP/IP och en IP-address ?

Permalänk
Medlem

Det med att ni får upp att ni inte har tillgång till en utdelat mapp är för att ni är olika users, många skapar egna konto i windows "mitt namn" osv, så därför kommer ni inte in, hade ni loggat in som samma user på alla 3 så hade det gått utan problem, loggar in som Administratör på alla burkar hemma och aldrig haft strul med något sådant, Btw man ska inte ha brandväggar aktiverade innom ett lokalt nätverk, låt Routern,Firewallen så för det. Skapar bara problem när alla har en brandvägg.

Edit: VAD FAN ska ni med IPX/SPX och NetBEUI till ? :), räcker med TCP/IP

Sen skulle jag inte kalla det för "LAN" direkt med 3 pers, om ni nu syftar på LANparty dvs, men det är väll mer en definitions grej