Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

bränd cpu? svart skärm?

arrghh!!!!!!#"¤

efter ett par dagars festande vaknade jag upp här i lägenheten med lite folk jag knappt kände, väl öppnat ögonen och kollat mig omkring sitter en jävla idiot och pelar inne i bios på min dator och kläcker ur sig, jag kan sånt här.. tänkte bara fixa så att den blir lite snabbare och kollar vidare i manualen till moderkortet, dock inte manualen till mitt moderkort!!!!!!!!!!!!!!

antar att han pelat bland frekvensen på cpu:n och minnena..

nu startar datorn upp, men det är helt svart på skärmen.. det verkar som den börjar läsa från hdd'na och hdd-led:en lyser på fronten, den börjar även tugga om där ligger en cd i läsaren.

jag har testat rycka ut alla kort och sätta i dom igen, även testat att starta utan ram modul i, testat att starta utan grafikkort i.. den avger inget piiiiip piiiip eller något som den borde göra för att indikera att något är fel... MEN NÅGOT ÄR DOCK FEL?

(det är en AMD Athlon 2000+, ECS Elitegroup K7S6A Moderkort)

kan det vara cpu:n som bränt? Säljs det fortfarande cpu's till socket 462?

(jag har testat att rycka batteriet på moderkortet för att återställa CMOS)

Permalänk

reseta bioset, finns en jumper på moderkortet, nära batteriet oftast kolla om hur man gör i RÄTT manual:P

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Avstängd

Socket A cpu:er är svårt nu att hitta nytt, men leta upp nån efterbliven datorbutik eller kolla på blocket eller nån motsvarighet där folk försöker kränga av gamla prylar.

Visa signatur

Jag är expert på snygga hemmabyggen

Permalänk
Medlem

hahahaha måste bara få skratta...vilken dåre...skulle fan ha dängt upp han riktigt....får du ingen ny av han nu då om nåt e fel??

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

saken är att han sitter inne nu så jag får inte tag på den jävlen och jag åker inte hem till hans familj direkt för hans fader är fullvärdig medlem i något jag inte nämner här hahahaha jag blir mäktigt förbannad här...

vad kan problemet vara?!?!?! måste jumpern vara av för att cleara CMOS även om jag rycker batteriet?

(man kan inte smälla i en socket 754 cpu i en 462 socket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taggfot
saken är att han sitter inne nu så jag får inte tag på den jävlen och jag åker inte hem till hans familj direkt för hans fader är fullvärdig medlem i något jag inte nämner här hahahaha jag blir mäktigt förbannad här...

vad kan problemet vara?!?!?! måste jumpern vara av för att cleara CMOS även om jag rycker batteriet?

(man kan inte smälla i en socket 754 cpu i en 462 socket?

hahaha..vad umgås du med för björnliga egentligen....hahaha..måste bara få skratta...kan bara tänka mej han sitta där o bara vålda på..hahahaha..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

aeee fan vi väl inte gå in på min umgängeskrets nu hahaha någon som har koll på vad som kan vara fel på burkjävlen? när vi har löst den biten kan vi disskutera mina vänner hahahahhahahaha jävla kanalje hade han inte suttit bakom lås och bom nu hade han fått sig en jävla runda

Permalänk

Du måste ha grafikkortet och ramminnet i, annars funkar inget såklart. Enda sättet att testa om det är fel på nån av dom är om du har andra att testa med och köra uteslutningsmetoden.

Om du rycker batteriet så nollställs det, men du får ha det ur en stund det kan sitta nån konding där som behöver ladda ur sig. Kolla även upp ECS hemsida, om du inte har manualen så kan du tanka hem en där. Polarn kanske har satt nån jumper fel eller ryckt nån sladd eller vadsomhelst. Du kommer att lösa detta, om du går igenom allt lugnt och metodiskt.

Och som du vet kan man inte släppa folk som är i vissa sorts tillstånd alltför nära elektriska apparater. ABSOLUT inte lämna dom ensamma med prylarna.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Det kan vara processorn om du har otur..!
Testa att resetta cmos med jumpern och ta bort batteriet från moderkortet.
Testa olika minnen om du har tillgång till det och testa förstås en annan cpu om du kan.
Jag hade ett liknande problem precis när jag fått min första amd64, då var det processorn som gått åt H#%¤%/e. Hoppas du har mer tur än jag hade!

Visa signatur

Abit AN8 SLI | AMD64 3500+ @ 2.5 Ghz | XFX Geforce 6600GT extr G edt optimerat | Kingston KVR400 2x512 | HIPER Type-R 580W | Maxtor 120Gb IDE |

Permalänk
Medlem

du ska flytta jumpern antagligen, inte bara ta bort den

Visa signatur

varför planera? inget slutar ju som man tänkt sig endå!

Kamera: Pentax k10d, 18-55 3,5-5,6 da kit objektiv, 2gb sandisk ultra 2