Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

parallellkoppla eller serie?

Jag ska koppla in 4st lysdioder i min xbox fjärr och den ger 5v

Styrka, mcd
4000 nom/5000 max

Backspänning
5,0V

Spänning
3,2V nom/3,5V max

Strömförbrukning
20mA

Vad ska jag ha för resistans och hur ska ja koppla?

Permalänk

titta i faq´´en om det du behöver bara ha med ma och V när man sätter sådant.. är ju typ som att köpa en volva .. den gör ca 200 och är röd.. gör en vit 220?.. förstår alltså hur du menar..

sen kan du sätta 2 motstånd i serie då tar du det motståndet den resiston har och gångern det andra skriver upp resultatet sen skriver du samma sak igen fast med + sen delar du gångern delat på plus sen får du ut ersättnings resistansen av 2 parralelkopplade motstånd... är lite lättare att få den exakta ohmet om man vill det.. eller så kör du som vanligt o ta motståndet ett snäpp högre upp.. om du ska ha ett 153 o det inte finns så söker du dig på 160 170.. ALLDRIG UNDER..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

thunderinternet:

Haha.. jag vet hur man gör.. Men den där beskrivningen tar fan priset.. Kan du ens själv läsa det??

Men som sakt.. Titta i FAQen eller använda google.se och sök på tex. led+calculator eller liknande..

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Var lite luddigt faktist

har sökt lite och har fått fram att det ska vara 17.5 ohms men nån som kan räkna lite och se om det stämmer för ja tycker inte att det låter rätt :/

Permalänk
Medlem

Du måste Parallellkoppla, i serie räcker de inte med 5V.
Vad jag får fram så bör du ta ett motstånd på 22.5 Ohm vilket blir 27 Ohm som är närmsta storlek uppåt.

Permalänk

håller med att de blev lite ludrigt.. har som sagt lite problem med skolan.. jag ska dra upp en tråd om hur man kopplar lite anourlunda med motstånd o räknar ut osv.. ska visa upp det för en lärare ochså och så ska det vara någon bild med så ska det int bli så luddrigt..

sen fick du fram 22.5 då går du på ~~23ohm närmaste är ju som sagt 27 tror jag det finns..annasr så parralelkopplar man 2 motstånd o få fram ett bättre Ohm om man vill dock behövs det knappt.. då du knappast märker någon skilnad.. fast brintiden ökar med några timmar ju högre Ohm tal du har..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ok det blir alltså 22.5 ohm?

Permalänk
Avstängd

Fjärr? Är det fjärr som i trådlös, batteridriven, IR-mojäng, eller är det fjärr som i "handkontroll"?

I det senare fallet så notera två saker: Dels vill du - för batterilivslängdens skull - inte koppla fyra lysdioder á 20 mA till den. Dels bör du ta strömmen direkt ur batteripacket, och då är det inte 5, utan snarare 6 volt du ska räkna med.

Är det en handkontroll behöver du inte ta samma hänsyn. Svaret är redan givet. Dock inte i denna tråd, kanske ska påpekas. Däremot i FAQ eller i föregående trådar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

xbox fjärr, fjärrkontroll? såvitt jag vet om jag tänker rätt så är det 3 volt han har att leka med

/Daniel

Permalänk
Medlem

Ok skrev lite frl menade förståss kontrollen. Hittade denna guide och här har dom väll parallelkopplat?
http://www.charliemaurice.com/modules.php?name=Project_XBOX&f...

Någon som kan göra ett schema i paint eller nått så jag vet hur man ska koppla?

Permalänk
Medlem

tycker fortfarande att du skriver fel... "kontrollen" kontroll som i fjärrkontroll eller handkontroll, jag vet att du har länkat till en bild... men som du påpekade, du skrev fel

/Daniel