Ang. S-ATA som boot, och en irriterande grej.

Permalänk

Ang. S-ATA som boot, och en irriterande grej.

Jag har nu bytt plats på min sata och ide hårddisk. Satan är nu C: och D:, och jag ska koppla in ide:n så förhoppningsvis blir den E:.

Finns det några nackdelar med att ha sata som boot device?

--

Längst ner brevid klockan har jag en ikon som säger "Säker borttagning av maskinvara". När jag klickar på den kan jag "stoppa" min SATA enhet (C:, D:). Den är väldigt irriterande... Inget vidare kul att kunna stänga av sin huvud-HD heller :/

Finns det nåt sätt att bli av med den?
(jag har WinXP SP2 Swe)

Permalänk

SATA är ju tänkt som en vanlig hårddisk, så varför skulle det vara en nackdel? Den ska vara snabbare än IDE också.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Jag har hört massa folk som har haft problem när de bytt.. själv fick jag installera om windows IGEN på min sata hårddisk när jag tog bort min IDE av någon anledning.

mysko

Permalänk
Medlem

Re: Ang. S-ATA som boot, och en irriterande grej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dreamfluid
.....Längst ner brevid klockan har jag en ikon som säger "Säker borttagning av maskinvara". När jag klickar på den kan jag "stoppa" min SATA enhet (C:, D:). Den är väldigt irriterande... Inget vidare kul att kunna stänga av sin huvud-HD heller :/

(jag har WinXP SP2 Swe)

Den ikonen är för att ditt s-ata stödjer hotswap och jag har samma sak i min maskin, skulle också gärna kunna ta bort ikonen.....ingen som vet hur?

Permalänk
Medlem

hehe, håller med, bort med den ikonen! blir alltid lika arg när jag precis kopplat in mp3spelaren och datorn säger: nu kan du koppla ut... MEn va fan! jag kopplade ju precis in den! aja, man behöver ju inte följa datorns råd, men ändå så blir jag irriterad

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk

Tänk på att dra ut IDE;n när du skall installera OS på en SATA. Annars ligger OS på satan samtidigt som IDEN snor åt sig MASTER och därmed hittar inte Win sin installation eller likande.

Visa signatur

AMD "Win" 3500+ | Asus nFORCE 4 SLI | Cosair Value 2x512MB 3200 | Leadtek WinFast GPX6800 GT 256Mb DDR3 | Hitachi Deskstar 250GB S-ATA | NEC ND-3520 | Floppy | ViewSonic E92f+SB 19" | Aspire ATX-AS520W 3 FAN | THermaltake Viking |

Permalänk
Medlem

det muppar om man har ide disk inne samtidigt som man lägger in system på sata. wintendo vill skriva filer till ide, så det blir mupp om den är ikopplad under install och du plockar ur den senare.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

jag läste nog fel på första inlägget men jag tyckte att där stod satan, djävulen...

SATA diskar gillar inte IDE diskar har jag kommit fram till, därför har jag stoppat alla IDE i en burk och alla SATA diskar i denna

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det är en del här som har haft problem med sökvägarna i boot.ini bara när de ryckt ur en PATA disk.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kåmputer
jag läste nog fel på första inlägget men jag tyckte att där stod satan, djävulen...

SATA diskar gillar inte IDE diskar har jag kommit fram till, därför har jag stoppat alla IDE i en burk och alla SATA diskar i denna

SATA är IDE och det finns inget som säger att det skulle vara problem att köra SATA- och PATA-diskar tillsammans i samma system. Har gjort det själv och det funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Ang. S-ATA som boot, och en irriterande grej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dreamfluid
Längst ner brevid klockan har jag en ikon som säger "Säker borttagning av maskinvara". När jag klickar på den kan jag "stoppa" min SATA enhet (C:, D:). Den är väldigt irriterande... Inget vidare kul att kunna stänga av sin huvud-HD heller :/

(jag har WinXP SP2 Swe)

Vill också veta! Har stört mig på detta ett bra tag nu utan att göra nåt åt det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLodebanaN
Tänk på att dra ut IDE;n när du skall installera OS på en SATA. Annars ligger OS på satan samtidigt som IDEN snor åt sig MASTER och därmed hittar inte Win sin installation eller likande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
det muppar om man har ide disk inne samtidigt som man lägger in system på sata. wintendo vill skriva filer till ide, så det blir mupp om den är ikopplad under install och du plockar ur den senare.

Saken är den att PATA-diskar alltid kommer före SATA i hårddiskordningen, så om du har 2st PATA och installerar OS till en SATA så kommer den lägga sig som tredje disk, altså som "E:"...därför så måste man koppla ur PATA-diskarna innan man installerar windows, om man nu inte klara sig med annat än "C:"..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract

precis som ovan beskrivet så skiter det sig om man försöker installera windows på en S-ATA disk samtidigt som man har IDE-diskar inkopplade, när man sen vill ta ur en IDE-disk.

Skulle tippa på att detta endast gäller om du tar ur IDE-master. Det är min uppfattning att windows av någon outgrundlig anledning fått för sig att BOOT-filerna SKA ligga på IDE-master disken, vilken vanligtvis är C: (hade samma problem, och hittade mina boot-filer på C:, vilken var IDE-master, problemet avhjälpt efter ominstallation med enbart S-ATA disken inkopplad.)

Permalänk
Medlem

Jag hade inget problem med att man måste dra ur pata disken innan installation på sata överhuvudtaget, men det kanske beror på bioset eller och dess boot ordning.

Sen kanske jag ska säga igen att BÅDE PATA OCH SATA ANVÄNDER IDE!!!
Så att ingen missförstår

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom Nallz0r bumpade denna halvgamla tråd med en fråga som det redan finns massor av trådar om..

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |