Permalänk
Medlem

line-out vs. hörlurs uttaget?

Hej, jag vill koppla en eventuell bärbar till stereon eftersom högtalarna ju ofta brukar vara ett skämt på bärbara.
Då ska datorn helst ha line-out vad jag har förstått. Nu är det bara det att de flesta bärbara verkar sakna det, har oftast bara hörlursuttag.
Så, hur stor är egentligen ljudskillnaden mellan hörlursuttsaget och en riktig line-out?

Om det nu sedan är någon som vet en bärbar med BRA högtalare får den gärna berätta det!

Tacksam för svar!

Permalänk

Re: line-out vs. hörlurs uttaget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goethe
Hej, jag vill koppla en eventuell bärbar till stereon eftersom högtalarna ju ofta brukar vara ett skämt på bärbara.
Då ska datorn helst ha line-out vad jag har förstått. Nu är det bara det att de flesta bärbara verkar sakna det, har oftast bara hörlursuttag.
Så, hur stor är egentligen ljudskillnaden mellan hörlursuttsaget och en riktig line-out?

Om det nu sedan är någon som vet en bärbar med BRA högtalare får den gärna berätta det!

Tacksam för svar!

En del bärbara har spdif-ut, då det är digitalt är det ju till och med bättre än den traditionella line-out (om man har en stärkare som har spdif-in).

Permalänk
Medlem

ok. jag har spdif ut uttag på min bärbara dvdspelare. jag undrar alltså om jag kan använda datorns högtalare för att lyssna på ljudet. förutsätter inte det att högtalaren måste stödja spdif-in. och hur ser en sådan kabel ut? är det samma som den vanliga ljudkabeln (den som går till ljudkortet?)

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***