Permalänk
Medlem

Ta bort damm i chassi

Det rekommenderas inte att man ska använda dammsugaren till att rengöra sitt chassi från damm, så jag undrar, vad ska man använda istället? Har hört att det ska gå att köpa tryckluft på burk, och på så sätt "blåsa" bort dammet, istället för att suga upp det. Är det bra, och var kan man köpa det?

God jul på er!

Permalänk
Medlem

Du kan använda dammsugaren bara du inte vidrör några komponenter.

Det går alldeles utmärkt.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Vila i frid

Ja, det är bra, Finns på biltema. Sök på tryckluft eller nåt sånt så får du upp det efter några scrollningar har jag för mig, sökte på det när jag skulle rengöra en kylfläns. Men det slutade med att jag sköljde av den iställe, för jag skulle ändå byta kylpasta...

God Jul och Gott Nytt År!

»SpH

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Du kan använda dammsugaren bara du inte vidrör några komponenter.

Det går alldeles utmärkt.

Har gjort det hittills, men det krävs inte fysisk kontakt för att det ska bli skador på komponenterna. Känns lite oroligt varje gång man gör det.

Citat:

Ursprungligen skrivet av SphiniX
Ja, det är bra, Finns på biltema. Sök på tryckluft eller nåt sånt så får du upp det efter några scrollningar har jag för mig, sökte på det när jag skulle rengöra en kylfläns. Men det slutade med att jag sköljde av den iställe, för jag skulle ändå byta kylpasta...

God Jul och Gott Nytt År!

»SpH

Ahh! Tack så mycket. Hittade den här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86824 för 89,90. Får bli att åka in på Biltema nästa gång man är i Sundsvall, vilket borde bli i sommar nån gång. God jul på dig med.

Permalänk
Medlem

Använd inte dammsugaren , farligt farligt.

Tryckluft är mycket bättre och det rengör mer.

Permalänk
Medlem

lol, jag har använt dammsugarn varenda gång nu funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem

Ja man får ju hålla lite avstånd!

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Ja man får ju hålla lite avstånd!

*host* hehe, har bara dammsugit o blåst o rört i allting

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk

statisk elektricitet kan "hoppa" upp till 30 centimeter, och dammsugaren genererar mycket statisk elektricitet. Bara för att det inte hänt något hittils betyder det inte att det inte kan hända något.

Ungefär samma resonemang som: "Jag har hittils aldrig krockat med bilen så därför behöver jag inget säkerhetsbälte"

Permalänk
Medlem

Att använda dammsugaren går aldeles utmärkt, men man ska inte använda aluminiumrören och köra in i burken. Använd plastgrejjor, men passa dej för alla former av statisk elektricitet bara!

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Det är inte värt risken att använda dammsugare, plus att det är mycket bättre och enklare på alla sätt att använda tryckluft.

Permalänk
Medlem

En kombination av dammsugare och tryckluft på burk fungerar bäst för mig.

Håll dammsugarmunstycket (bara det vanliga i metall utan något på) kanske 1-2dm ifrån objektet i datorn, sen skjuter du en kort stöt tryckluft rakt in där du vill rengöra, och sen försöker du suga upp dammet som flyger med dammsugaren. Annars finns risken att man bara pytsar runt dammet överallt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Inte ifall man gör det på ballkongen som det blåser, eller så tar man med den till skolan och tar deras interna tryckluft

Permalänk
Medlem

Märkligt att folk i det här forumet fortfarande tipsar om att dammsuga datorn. Otroligt märkligt faktiskt... "har jag alltid gjort o det har alldrig hänt något".
Snacka om noll koll, jisses.
Tryckluft är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Inte ifall man gör det på ballkongen som det blåser, eller så tar man med den till skolan och tar detas interna tryckluft

Skulle säga att 6 bar (brukar ligga runt 6 bar iaf) är för mycket för en dator... Då är luft på burk bättre.
Finns även på Clas Ohlson här

Permalänk
Medlem

en kraftig kompressor e ju aldig fel har för mig att jag läste här någon stans att man skulle tejpa på en trädgårds slang på damsugar munsytcket.. skulle tydligen inte bli å mycket statisk el då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Congo
en kraftig kompressor e ju aldig fel har för mig att jag läste här någon stans att man skulle tejpa på en trädgårds slang på damsugar munsytcket.. skulle tydligen inte bli å mycket statisk el då

jaja det är ju sant man vill ju inte blåsa sönder sina saker, men själv tycker jag att det duger fint till att rengöra dammfillter och kyllflänsar, sedan behöver man inte dra på för fullt när man kommer till komponenterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Skulle säga att 6 bar (brukar ligga runt 6 bar iaf) är för mycket för en dator... Då är luft på burk bättre.
Finns även på Clas Ohlson här

Ahh, det finns på Classe också. Det ligger ju här i Luleå så då är det bara att jag tar en sväng förbi där nästa gång jag ska rengöra datorn. Tackar.

Permalänk
Medlem

jag brukar sitta och pilla med topps.. iaf på cpukylaren..

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baztard
Märkligt att folk i det här forumet fortfarande tipsar om att dammsuga datorn. Otroligt märkligt faktiskt... "har jag alltid gjort o det har alldrig hänt något".
Snacka om noll koll, jisses.
Tryckluft är det som gäller.

nej jag har full koll på vad som kan hända, bara att jag inte åker o köper tryckluft utan drar på plaströret på dammsugarna o kör igång. varför vara så rädd, bara en datorkompenent? inte direkt att nån dör, pfft hoppas skiten pajjar vem fan bryr sig då köper man nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det enklaste är ju att använda dammfilter vid sina inblås så riskerar man inte att få in så mycket damm i burken.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

eller så gör man så att man tar och monterar ner datorn till molekyler så blir det mycket lättare. då kan man blåsa eller skölja rent flänsar när man tagit bort dom.

på vissa damsugare kan man vända så att de blåser istället. tänk bara på att ha ngt filter och om man har ngt mnstycke som förminskar hålet blir de ju högre tryck vilket gör att man kan hålla de på ett behörigt avstånd.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
statisk elektricitet kan "hoppa" upp till 30 centimeter, och dammsugaren genererar mycket statisk elektricitet. Bara för att det inte hänt något hittils betyder det inte att det inte kan hända något.

Ungefär samma resonemang som: "Jag har hittils aldrig krockat med bilen så därför behöver jag inget säkerhetsbälte"

Sen och andra sidan har jag damsugit mina datorer hela tiden sedan jag fick det som hobby, delvis 1989... är inga problem alls

Permalänk

JA använder och har alltid använt min dammsugare till att städa datorn...

Dammsuger datorn ca 1 - 2 ggr i veckan..

Har vidrört hur många komponenter som helst. Men inget har ännu hänt..

Skulle ngt pajja så skrattar ja bara å tjatar på pappa om nya delar..

Take care..

/ AdrofleXx

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

Det är en myt att datorn kan förstöras för man dammsuger den.
Jag har som många andra dammsugit min dator i flera år utan några som hällst problem.

Jag tror där emåt att tryckluft har en bättre effekt, för man kommer åt dammet lättare.

En kompination av dammsugar och tryckluft är nog det bästa att föredra.

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk

Okej, eftersom Väldigt många säger att deras datorer Inte gått sönder efter att ha dammsugit dom, så kan vi väl vända på frågan:

Har din dator eller komponent(er) gått sönder av dammsugning (svara helst inte om ni tänker säga Nej, sådana svar finns det redan massvis av)?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betaine^
Det är en myt att datorn kan förstöras för man dammsuger den.
Jag har som många andra dammsugit min dator i flera år utan några som hällst problem.

Jag tror där emåt att tryckluft har en bättre effekt, för man kommer åt dammet lättare.

En kompination av dammsugar och tryckluft är nog det bästa att föredra.

Det där var otroligt dumt sagt faktiskt! En myt? Så de människor som faktiskt har råkat ha sönder sina delar på det sättet, dom ljuger? Och att Intel asus erikssons och alla sotrföretag som håller på med finelektronik lägger ner miljoner på sina monteringshallar för att minska risken för statisk elektrisitet är också bara lögn?

Aja spela roll imorn är det Julafton så alla ska vara glada...det är det lag på!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara ett intressant ämne att ta upp på elkursen när den startar igen.

Hur går det sönder / varför ?

Vad är det som går sönder ?

Permalänk
Medlem

jag har börjat använda tryckluft nu..men jag är inte säker på att det är riktigt säkert heller. saken är den att man absolut inte får skaka flaskan för då sprutar den ut en sorts vätska.. men ibland så kommer det ändå ut några droppar..lånar tråden lite nu men, frågan är om den vätskan kan skada komponenterna?? vet nån va d den innehåller egentligen??

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Detta verkar vara ett intressant ämne att ta upp på elkursen när den startar igen.

Hur går det sönder / varför ?

Vad är det som går sönder ?

Statiskt elektrisitet har en spänning på några tusen volt och det klarar inte IC-kretsar av.
Vissa IC-kretsar har däremot dioder på varje ben som tar en sådan spänning men då är den dioden trasig och nästa gång har man sönder någe annat i den istället. Och ja dom flesta IC-krestsar är väl uppbyggda av transistorer till större delen om jag inte minns fel