Permalänk
Medlem

Min dator startar inte längre

Då var det jag igen..

Here comes the story:

Köpte två nya Samsung-diskar för drygt en månad sen.
Installerade dem, allt funkar som det ska.

Två veckor senare så lägger den ena disken av.
Datorn startar inte om jag har den disken i.
Plockar ur den och datorn funkar igen.

Lämnar tillbaks den för kontroll och får idag tillbaka den med meddelandet:
"Den första burken vi stoppade in disken i så startade inte datorn, men med den andra så startade datorn efter ganska lång tid. Ta med disken hem och testa med andra jumper-inställningar."

Jag tar med mig disken hem, stoppar tillbaka den i burken.
Startar datorn..

"En disk måste inkonsekvenskontrolleras.
Enhet E:

kan inte läsa från.. ..1
kan inte läsa från.. ..2
kan inte läsa från.. ..3
kan inte läsa från.. ..4
kan inte läsa från.. ..5"

Avbryter, tar ur den disken. (Vill ju kolla om den disken jag fått tillbaka funkar)
Det är alltså en annan äldre disk som nu inte fungerar.

Startar om.
"DISK BOOT FALILURE. PLEASE INSERT SYSTEMDISK AND PRESS A KEY"

Datorn startar inte utan den disken.
Om jag startar dator med den disken i, och hoppar över inkonsekvenstestet, så kommer jag in till inloggningsdelen i windows. Sen blir det Bluescreen.
"Nåt allvarligt fel, datorn startas om för att det inte ska bli mer fel."

Jag testar att göra en reparation av Windows.
Stoppar i Installations-skivan och startar datorn.
När man kommer till att installationsprogrammet kontrollerar datorkonfigurationen så startar datorn om sig själv.
Längre än så kommer jag inte.

???

Dator:
Compucase nätagg: 300w
Soltek SL-75FRN2-RL
AMD Athlon XP2500+ 1,83GHz
TwinMOS-Winbound Original 2x512mb
Western Digital 120Gb (Partition: C: 20gb D:100gb)
IBM Deskstar 40gb (E: )
Samsung 2x250gb (F:, G: )

Som sagt...
???

/M

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

"Den första burken vi stoppade in disken i så startade inte datorn, men med den andra så startade datorn efter ganska lång tid. Ta med disken hem och testa med andra jumper-inställningar."

Låter inte alls bra att den startar efter lång tid och sedan när du fortfarande har problem med den så bör du reklamera den igen och för att bevisa om disken är dålig så ladda ner diagnostikprogram för din hårddisk och skriv sedan ner vad du får för felkod eller liknande i det diagnostikprogramet som du tar med dig till företaget som du köpt disken av för att få ut en ny disk av dom.

Får man fråga vilket företag du köpt disken av då jag bott i Örebro tidigare?

Om du inte hittar diagnostikprogrammet så ladda ner Ultimate Boot CD isf från Swec:s filarkiv istället då det innehåller en drös med olika program för olika märken av hd bl.a samt minnestest mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc

Låter inte alls bra att den startar efter lång tid och sedan när du fortfarande har problem med den så bör du reklamera den igen och för att bevisa om disken är dålig så ladda ner diagnostikprogram för din hårddisk och skriv sedan ner vad du får för felkod eller liknande i det diagnostikprogramet som du tar med dig till företaget som du köpt disken av för att få ut en ny disk av dom.

Får man fråga vilket företag du köpt disken av då jag bott i Örebro tidigare?

Om du inte hittar diagnostikprogrammet så ladda ner Ultimate Boot CD isf från Swec:s filarkiv istället då det innehåller en drös med olika program för olika märken av hd bl.a samt minnestest mm.

Det är inte den disken som jag har haft inlämnad som krånglar nu.
Jag får inte igång datorn pga en annan disk som inte vill vara med.
Och om jag inte har den disken i, så startar inte windows alls, trots att det INTE är systemdisken.

Jag har köpt dem 2 nya diskarna på MultitechData vid universitetet.

/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnagert
Det är inte den disken som jag har haft inlämnad som krånglar nu.
Jag får inte igång datorn pga en annan disk som inte vill vara med.
Och om jag inte har den disken i, så startar inte windows alls, trots att det INTE är systemdisken.

Jag har köpt dem 2 nya diskarna på MultitechData vid universitetet.

/M

Prova med "Clear CMOS" men om det inte funkar så dra ner Ultimate Boot CD och kör diagnostikprogrammet för den hd som det gäller för att se om den är felaktig.

Kan nämna att jag själv lämnat tillbaks hd som jag köpt på MulitechData med resultatet av vad diagnostikprogrammet gav mig för felkod skrivet på ett papper för utbyte mot en ny hd men av annat märke då Maxtor haft stora problem med sin 9-serie.

Har nu en WD och den bootar inte Windows om den är satt som något annat än CS så prova med att bygla din hd som CS för att se om det funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Prova med "Clear CMOS" men om det inte funkar så dra ner Ultimate Boot CD och kör diagnostikprogrammet för den hd som det gäller för att se om den är felaktig.

Kan nämna att jag själv lämnat tillbaks hd som jag köpt på MulitechData med resultatet av vad diagnostikprogrammet gav mig för felkod skrivet på ett papper för utbyte mot en ny hd men av annat märke då Maxtor haft stora problem med sin 9-serie.

Har nu en WD och den bootar inte Windows om den är satt som något annat än CS så prova med att bygla din hd som CS för att se om det funkar bättre.

Har kört diagnostikprogrammet nu och det slutade med att jag formaterade hela den disken och det verkar som att det inte finns dem där felen längre iaf.

Nästa problem kommer då att när man kommer in till inloggningen i windows så blir det bluescreen och datorn startar om.
Om jag plockar ur alla diskar utom systemdisken så startar datorn inte alls.
Man stannar där den letar efter 'CD-boot Disk'.

Spelar inte nån roll om jag försöker starta det installerade windows eller om jag startar med Windows installations-skiva.
Den stannar där iaf.

??

/M

Permalänk
Medlem

Har stött på liknande problem när OS ska installeras, dvs att den får blue screen vid inloggning. Provade en massa olika inställningar i BIOS och lyckades till slut komma förbi inloggningen. Men dessvärre så hängde datorn sig efter en stund igen. Tog en snabb titt på moderkortet och konstaterade då att en del av kondningarna var svällda. Lödde dit nya och sedan funkade det finfint igen!

/Dan

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Har stött på liknande problem när OS ska installeras, dvs att den får blue screen vid inloggning. Provade en massa olika inställningar i BIOS och lyckades till slut komma förbi inloggningen. Men dessvärre så hängde datorn sig efter en stund igen. Tog en snabb titt på moderkortet och konstaterade då att en del av kondningarna var svällda. Lödde dit nya och sedan funkade det finfint igen!

/Dan

Så om man inte sitter inne med kunskaper om hur man löder så ska man köpa ett nytt moderkort alltså?

Permalänk
Medlem

Jag hade inga kunskaper om lödning heller. Tänkte att det var värt att försöka eftersom kortet ändå var obrukbart. Kondningar kostar inte många kronor. Bara kolla upp vilka siffror som står och beställ från Elfa tex. Jag behövde inget lödtenn utan jag bara värmde loss de gamla kondningarna och satte dit de nya i det gamla tennet. Gick väldigt smärtfritt förutom ett brännmärke i golvet

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |