Permalänk
Medlem

Förstärkare till Sub?

Hej!
har införskaffat mig en förstärkare och lite högtalare, nu när jag ska koppla in subban så ser jag på min förstärkare att den bara har en RCA utgång som heter SW Preout, medans subban har 2 st low level L/R RCA ingångar?

då till frågan:
Ska jag använda någon typ av Y-RCA kabel mellan förstärkaren och subban eller går det att lösa på annat sätt?

/MVH mats

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Beror ju på vad du har för subb. Om det inte är märkt något på den så prova att bara ansluta på L.

Permalänk
Medlem

jo den är märkt med L och R ingång, ska testa med att bara plugga in på ena och se, förresten förstår jag inte varför man ska ha både L och R ingång på en sub, hur fan ska man märka skiljnaden?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
jo den är märkt med L och R ingång, ska testa med att bara plugga in på ena och se, förresten förstår jag inte varför man ska ha både L och R ingång på en sub, hur fan ska man märka skiljnaden?

Vissa förstärkare saknar utgång för sub, då kan man istället ta pre-out vilket blir både höger och vänster.

Jag rekommenderar att köpa en y-kabel, kostar inte så många kronor men man har ett par extra decibel för det.

Mer om det finns att läsa på http://www.minhembio.nu/

Permalänk
Medlem

Om det inte är tydligt angivet att någon av ingångarna även fungerar som monoingång, bör du använda en Y-kabel eftersom sub-förstärkaren adderar de två ingångarna.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt efter Y-RCA kablar, och den ända jag hittar som har hanar i båda ändarna kostar över 400:- är jag blind eller finns det bara en som tillverkar dessa?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

woho letade efter en sådan men fann den aldrig tackar!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vid närmare eftertanke behöver du kanske inte en hane-hane-adapter. Du har väl en bit mellan stärkaren och subben? Vanlig kabel har ju hane i bägge ändarna.

Förstärkare -> kabel X m lång -> Y-kabel -> sub

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Det är fixat nu! var till BRL här i västerås och dom hade faktiskt en Y-RCA med hanar i alla ändarna! kostade förövrigt 78 kr för 3 m så där tjänade man en liten slant!

Visa signatur