Projekt: Kompressor/Vattenkylning, Av Dricksfontän Till Server :)

Permalänk
Medlem

Projekt: Kompressor/Vattenkylning, Av Dricksfontän Till Server :)

Drar igång ett till projekt i väntan på att man skall orka göra klart C-box projektet (dock borde det ta fart i nästa vecka igen).

Jag fick ärva en gamal dricksfontän vi hade ståendes på jobbet. Efter en provkörning av den dock utan vatten så lastade jag in den i bilen och körde hem

Här är lite bilder på den när jag precis lastat in den hemma Skitig och äcklig men det ska man nog råda bot på. (det gröna i botten är bara lite diskmedel inget läckage )

Planen är som följer, att använda mittendelen av "chassit" för två stycken datorer. Dels min Webserver och dels min Filserver. En stor moderkortsplåt kommer att tillverkas med plats för båda korten. Samt ett hårddiskrack skall konstrueras.

Båda dessa datorer skall kylas med vatten. Vattnet i sin tur skall kylas av kompressorn som sitter i dricksfontänen.

Fontänen är konstruerad på så sätt att man matar in vatten från "väggen" och det går igenom ett rör till en "vattenbrytare" som i sin tur påverkas av tryckknappen på ovansidan. Denna brytare skall kopplas förbi. Vattnet går sen vidare via kopparrör in i en stor spiral (syns inte på bilden eftersom den är isolerad med frigolit ) I samma spiral går även kylrören från kompressorn. Så vattenrören och kylrören är lindade tillsammans i denna spiral och när vattnet går ut ur spiralen så sitter det en termostat vilken jag förmodar är inställd på lämplig dricks-vattentemperatur. Jag tänker använda en termostat som gör så att vattnet hamnar så nära fryspunkten utan att frysa

Eftersom fontänen inte har någon tank så tänker jag (för att testa) använda min gamla plexitank som ni ser på bilden nedan.

Kopplingsschemat kommer altså att se ut såhär:

Pump -> Tank -> kylspiralen -> vattenblock 1 -> vattenblock 2 -> Pump

Pumpen är en eheim 1048? har jag för mig

På bilden nedan så ser ni vatten-in (kopparröret med svarta kopplingen) samt vatten-ut (slangen med svart isolering och vit koppling ovanför tanken)

Men, steg 1 är som följer:

*Kontrollera kylförmåga ( vattentemp ) utan några vattenblock inkopplade

*Kontrollera flöde.

Nu ska jag ner på Clas Ohlsson o handla lite slang och kopplingar så hoppas jag på att kunna provköra senare ikväll

Hejs!

EDIT: Tydligen bara jag som inte fattat det där med projektlogg delen Men men orkar inte lägga de där nu De får bli såhär.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk

fattar nada änsålänge.. men man får vänta o se

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Meningen att altså att med hjälp av kompressorn kyla vattnet i systemet. Och med vattnet skall jag kyla processorerna Trodde det var glasklart

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Nice perfa chassie! Ska bli kul aatt se resultatet!

Visa signatur
Permalänk

nice

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

hmm.. Kan nog bli bra. ^^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

kompressorkylning ala vatten, kan bli lite najs ..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Varför inte kyla gpu och nordbrygga också ?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

ser riktigt trevligt ut.
Väntar på update.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Varför inte kyla gpu och nordbrygga också ?

För att det sitter ATi Rage 128 utan fläkt i båda burkarna Nordbryggan har inte heller nån fläkt i någon av burkarna så det verkar overkill

Gör bara detta för att jag kom över den här prylen gratis och att det är kul att prova

Funkar det bra kanske man gör nått liknande till "main-burken" också.

Slutsats efter dagens tester:

Pumpen är för klen. Krävs mer tryck för att få bra cirkulation i systemet på grund av de tunna ledningarna.

Lösning:
Fetare pump skall skaffas.
Hoppas att jag kommer över en under veckan till vettiga pengar

Lite bilder på ghetto-testandet: (notera de oerhört vackra trädgårdsslangarna )

Notera webserverns nuvarande boende uppe till höger

Over and out!

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

sweet ..:) slangarna ser frostiga ut iaf

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Medlem

Nice och mycket kreativt?

Vill inte vara elak, men vad ska du göra med värmen kompressorn alstrar? Om vattnet ska vara nära fryspukten borde det vara rätt så mkt...ska du ha en dunderfläkt där?

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

ser du inte fläkten som är där redan? den heter fan duga

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Möjligen...studerade den först efter mitt inlägg... :$
Men räcker den verkligen...och klarar kompressorn att kyla ner det så mkt? Det är ju byggt för att kyla ner vatten till drick-temperatur som ju borde ligga vid 7 grader eller nått...

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk

När du ändå är igång. Slit bort all frigolit och skippa ledningarna gjorda för dricksvattnet. Dom ser ganska tunna ut.
Eftersom det är kopparör så borde det inte vara några problem att knöla ner dom direkt i en vattentank. Kanske inte i den lilla du hade. Då borde du få bättre verkan på överförningen av värme från datorns vattensystem till kompressorn.

Kul projekt!

//TS

Visa signatur

[ Gigabyte GA-7N400 Pro2 Rev 2.0 ][ AMD Athlon XP 3200+ @ 2490Mhz ][ Corsair TWINX512-4000 ][ HIS Radeon IceQ 9800 Pro 256Mb ][ 2x200 SATA 1x120 ATA ][ DangerDen TDX, okänt NB-block, Hydor L30II, Saabkylare ][ TT Tsunami Dream ]

Permalänk

ser mycket lovande ut, sitter på ett gamalt kylskåp, skulle det kunna bli något kanske ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

jag funderade själv på att göra liknande att ta en kylskåpskompressor o kyla ner vattnet i mitt system för jag kunde få tag på en hel del gamla kylar gratis och lätt men de visade sig att dom va från freon tiden.. vilket inte är så skoj i leka med

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Har också funderat på att göra något liknande men då har jag tänkt att kyla alla komonenter i datorn...

Men skulle en kylskåps processor kunna kyla ner vattnet till en vettig temperatur? som tex 15-20 grader?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Har också funderat på att göra något liknande men då har jag tänkt att kyla alla komonenter i datorn...

Men skulle en kylskåps processor kunna kyla ner vattnet till en vettig temperatur? som tex 15-20 grader?

Menar du en kylskåpskompressor eller en processor?? Hi-techkyl

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Menar du en kylskåpskompressor eller en processor?? Hi-techkyl

Jag menar en kylskåps kompressor Vart lite fel där

Men skulle det gå tror du?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Varför inte? Den kyler ner kylen till vad är det? 7 grader?

EDIT
fast då låter det ju en hel del oxå...

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

Men kompressorn i ett kylskåp är inte gjort för att gå 24/7. Så troligen skulle du bränna kompressorn ganska
snabbt faktiskt. Men om du får tag i ett kvalités-kylskåp så är väl chansen större att det är ett bra märke på
kompressorn.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan vara smart att ha en ganska stor vattentank på typ 5 liter. I tanken lägger du två slingor med kopparrör, en som kyler från kompressorn och en med kylvattnet till datorerna. På så sätt kan du lagra upp en ganska stor mängd "kyla" i vattnet och får en mycket stabilare temperatur.

Värmeöverföringen rör->vatten->rör är dessutom effektivare än rör->rör.

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera
Nice och mycket kreativt?

Vill inte vara elak, men vad ska du göra med värmen kompressorn alstrar? Om vattnet ska vara nära fryspukten borde det vara rätt så mkt...ska du ha en dunderfläkt där?

Sitter som sagt en dunderfläkt som borde räcka till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera
Möjligen...studerade den först efter mitt inlägg... :$
Men räcker den verkligen...och klarar kompressorn att kyla ner det så mkt? Det är ju byggt för att kyla ner vatten till drick-temperatur som ju borde ligga vid 7 grader eller nått...

Japp den är gjord för att kyla ner till ca 5 grader. Skulle räcka för mig. Då detta är mest för skojs skull och inte nått hyper-prestanda-projekt Men vi får se hur mycket den orkar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSilencer
När du ändå är igång. Slit bort all frigolit och skippa ledningarna gjorda för dricksvattnet. Dom ser ganska tunna ut.
Eftersom det är kopparör så borde det inte vara några problem att knöla ner dom direkt i en vattentank. Kanske inte i den lilla du hade. Då borde du få bättre verkan på överförningen av värme från datorns vattensystem till kompressorn.

Kul projekt!

//TS

Låter helt klart vettigt. Då slipper jag problemet med att pumpen inte orkar driva runt vattnet som det är nu. Hade en plan på att idag limma impellern på axeln då det lät som att den "slirade" igår.

Hmm, man kanske skulle ta o testa detta ikväll. Funkar det bra är det inga problem att bygga en större tank i rostfritt på jobbet och isolera denna.

(Har ju en "fontän" till att tillgå om det skulle gå åt skogen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera
Varför inte? Den kyler ner kylen till vad är det? 7 grader?

EDIT
fast då låter det ju en hel del oxå...

Låter inte alls mycket faktiskt. Mindre än väntat. Susar självklart om fläkten men burken kommer stå i en garderob så det har mindre betydelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunne
Jag tror att det kan vara smart att ha en ganska stor vattentank på typ 5 liter. I tanken lägger du två slingor med kopparrör, en som kyler från kompressorn och en med kylvattnet till datorerna. På så sätt kan du lagra upp en ganska stor mängd "kyla" i vattnet och får en mycket stabilare temperatur.

Värmeöverföringen rör->vatten->rör är dessutom effektivare än rör->rör.

Planen är att köra med en större tank självklart. Det var bara på test-stadiet igår.
Men efter idéer här så tror jag att det blir att köra en större tank (säg 5L) med kylrören i denna. Sen pumpa runt vattnet i datorkylsystemet. På så vis slipper jag trasslet med kopparrör. Det blir att köra med isolerade plast-slangar istället. Samt att det går att bygga smidigare i lådan

Får då överföringen Rör -> vatten Vilket borde vara mest optimalt.

Hmm ikväll skall det testas, hoppas på en update runt 20.00-20.30

I´ll be back!

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut :).

Keep it up..

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

Update:

Provkör för tillfället hela "kylspiralen" i en skurhink med vatten.

När jag började lägga in bilderna så stod termometern på drygt 28 grader.

Nu när jag postar är tempen nere på 8,9 grader

"Riggen" :

Temp:

Så vi får väl se vart det hamnar Återkommer med mer temperaturer strax

EDIT1: 20.58 temp = 7,0

EDIT2: 21.00 = 6,3

EDIT3: 21.02 = 5,9

EDIT4: 21.05 = 4,1

EDIT5: 21.12 = 3,7 där den verkar ha stannat av. Med andra ord, den kyler tillräckligt och jag är mycket nöjd med resultatet

EDIT6: 21.35, kompressorn har varit avstängd sedan 21.12 och tempen är 3,9 mycket bra

Notera att det är i en helt oisolerad plasthink med öppet lock i rumstemp.

Kommande steg:

* Tillverka en tank i rostfritt stål och isolera denna.
* Mäta temperatur med den tanken.
* Montera kylningsriggen för datorn -> Pump och block.
* Mäta temp på processor.
* Installera en Termostat i vattentanken för att slå av kompressorn när vattnet är nere i lagom temp så den inte går hela tiden.

I´ll be back.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Det här kan nog bli riktigt bra asså..

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

Det gör väll inget om du råkar få minusgrader? Bara att hälla i lite glykol.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
Det gör väll inget om du råkar få minusgrader? Bara att hälla i lite glykol.

Nej Minusgrader är bra...

Men om du tänkte på det med termostaten så är det mest för att spara ström. Den lär dra endel.

Tempen i hinken är fortfarande 3,8grader så man lär inte behöva köra kompressorn särskilt ofta sen vilket är bra i både energisnålhet och ljudnivå..

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Ritktigt häftigt alltså...

Ska bli kul att se hur detta blir

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128