Första året avklarat, vad välja nu?

Permalänk
Medlem

Första året avklarat, vad välja nu?

Det är så att jag har klarat av det första året med linux och då disten Ubuntu. Nu känner jag att jag vill ta mig på mer ansvar, men inte alltförmycket.

Vilken dist tycker ni jag skall välja nu? Det som står mig närmst till hand är Arch, Gentoo eller Slackware. Vilken skulle ni välja?

Mina användningsområden är programmera, surfa, ladda hem, chatta... det vanliga, typ.

Gör er röst hörd och hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Slackware!

Permalänk
Medlem

Arch definitivt, mycket användarvänligare än gentoo, innehåller inte lika mycket skit som slack.

Permalänk
Medlem

Utav de tre du nämnde skulle jag antagligen välja Arch eller Gentoo. Mest troligtvis Arch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Utav de tre du nämnde skulle jag antagligen välja Arch eller Gentoo. Mest troligtvis Arch.

Jag försökte installera Arch för ett par veckor sedan, men gick inge vidare bra. Vilken .iso fil är det jag skall använda? Finns väl typ två man kan välja på, eller har jag fel?

Och sedan, varför Arch istället för Gentoo? Vad skiljer dessa sig imellan?

Kan även tänka mig Slackware, men är inte Slack anpassat för sevrar, eller?

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/slackware/ <-- vilken skall jag tanka?

Permalänk
Medlem

Om du orkar med kompilering, Gentoo helt klart.
Annars är Arch jävligt fint om du inte orkar vänta på kompilering så fort du ska installera ett nytt progge.

Archs installation suger dock, gentoos installation är seg (men rätt trevlig, man får en fot in i systemet på ett fiffigt sätt)

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Tycker Arch installation är helt ok, man slipper ju bränna några skivor iaf.

kapucha: Vilken iso fil använde du?
Gentoo är source vilket betyder att det tar rätt lång tid att bygga ditt system.
Arch har binära paket vilket snabbar upp installationer, sen är Arch inte lika komplicerat det är mer simpelt än Gentoo.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Finns det live-cd till Gentoo, Arch och Slackware?

Permalänk
Avstängd

Gentoo har ingen installations-CD. Du får en LiveCD och en manual typ. Sen drar du ner systemet från internet osv. Det tar tid, men du får bestämma precis allt själv.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Gentoo har ingen installations-CD. Du får en LiveCD och en manual typ. Sen drar du ner systemet från internet osv. Det tar tid, men du får bestämma precis allt själv.

Måste man vara uber-elit på linux för att kunna genomföra den? Ingår det någon fönsterhanterare?

Permalänk

Om du inte vill begränsa dig till Linux så finns ju alltid FreeBSD.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Mm, kan vara läge att prova någon BSD-variant..

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera slackware. Det finns ett sorts slackware som heter Slax som är en live-cd av slackware typ.
Man får faktiskt kompilera en del på slackware också eftersom det inte finns så jäätte många program som har Slackwares paket, .tgz.
Men det har inte varit några problem för mig och det är mest småprogram och sånt man behöver kompilera.

Gentoo ska du nog bara ta om du har mycket tid att sitta framför datorn. Arch verkar trevligt det med, men jag kör iaf med slack och kunde inte vara mer nöjd.

EDIT: Ville bara säga att min dator har aldrig varit så stabil som den är nu när jag har slackware på den.
Hade Ubuntu innan, men man fick ändå starta om den lite då och då.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapucha
Måste man vara uber-elit på linux för att kunna genomföra den? Ingår det någon fönsterhanterare?

Ingenting ingår, det är det som är det fina. Och du måste inte vara elit på något sätt, det finns en manual till hjälp just därför. Utan manual däremot finns det nog inte många som hade klarat det. Däremot tar det tid att installera Gentoo, räkna med åtminstone ett dygn för att ha en fönsterhanterare uppe osv.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Någon som kör Slackware? Jag har en bärbar och undrar om det är mycket pill för att få igång det trådlösa nätverkskortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapucha

jag installerade gentoo (pga smidig pakethanterare vilket ja inte tror nån annan dist hade då) efter att ha gjort nått försök med redhat för nått år sedan. Jag var rätt grön på det mesta vad gäller linux men ändock fastnade jag och även då jag har försökt lite smått att prova nån annan dist så har ja återvänt till gentoo inom kort. Arch har ja försökt installera men installationen var skum tyckte ja(misslyckades ett par ggr, har för mej att det var nått med partitionerna) och gav upp innan det var installerat. Gentoo installeras genom att följa installationsmanualen som är helt ypperlig

gör ett försök, du kommer inte att ångra dej!

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave

Vad är detta;
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/gentoo/releases/x8...
?

Permalänk

Kör slackware, det känns enklare uppbyggt än gentoo.
Gentoo tar en jädra tid.
Man lär sig väldigt mycket av båda, men även om man lär sig väldigt mycket av installationen av gentoo så lärde jag mig mycket mer av slackware.

det finns ett berömt ordspråk: "When you know Slackware, you know Linux... when you know Red Hat, all you know is Red hat" och det är väldigt sant. Kan man hantera slackware på ett bra sätt så kan man hantera alla distar. Slackware strävar efter att vara så likt Unix som möjligt.

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Debian , och FreeBSD om om inte bara menar Linux, dom 2 är sköna

Permalänk
Medlem

det är två av skivorna till gentoo med tillhörande asc och md5 hash. Det är minimal som inte innhåller mer än vad du just behöver för att installera (ok lite mer...), medan universal innehåller en hel del paket som du kan installera från skivan istället för att hämta dem från internet. Minimal är att rekommendera om du inte har jättekass uppkoppling då du ändå installerar paketen från cden manuellt. De där två skivorna är till x86 processorer (passar alltså 386-686).

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Varför fixa nåt som inte är trasigt? Om du ändå vill prova på nåt nytt, varför inte FreeBSD?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
det är två av skivorna till gentoo med tillhörande asc och md5 hash. Det är minimal som inte innhåller mer än vad du just behöver för att installera (ok lite mer...), medan universal innehåller en hel del paket som du kan installera från skivan istället för att hämta dem från internet. Minimal är att rekommendera om du inte har jättekass uppkoppling då du ändå installerar paketen från cden manuellt. De där två skivorna är till x86 processorer (passar alltså 386-686).

Hmmf, jag har mycket bra uppkoppling, så det är inga problem. Tack för att du k largjorde vad som är vad.
Det återstår dock en fundering. Det är denna partrionering, är den avancerad? Jag har inget som jag vill ha kvar, har jag aldrig haft.
Då jag körde ubuntu installen var det bara att välja vilken hårddisk som skulle formateras. Varför är det inte så här?

Permalänk
Medlem

Om du ska installera gentoo och inte vill ge dig in alldeles för djupt så kan du alltid ta en Stage3 installation, vilket betyder att du har bassystemet redan kompilerat och klart. Kommer ändå att ta lite längre tid än att installera tex debian eller någon liknande dist.

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Varför fixa nåt som inte är trasigt? Om du ändå vill prova på nåt nytt, varför inte FreeBSD?

"Om nåt är trasigt, prova nåt nytt"

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TSSJ
Om du ska installera gentoo och inte vill ge dig in alldeles för djupt så kan du alltid ta en Stage3 installation, vilket betyder att du har bassystemet redan kompilerat och klart. Kommer ändå att ta lite längre tid än att installera tex debian eller någon liknande dist.

Stage 3 är standard nuförtiden, så han får leta lite bland dokumentationen om han vill göra en stage 1- eller 2-installation.

Permalänk
Medlem

NetBSD såklart.. eller Root Linux

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Stage 3 är standard nuförtiden, så han får leta lite bland dokumentationen om han vill göra en stage 1- eller 2-installation.

Japp funderar på att testa den för min nästa installation.

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

Har precis installerat Arch på en av mina burkar, och jag tycker det verkar helt okej hittills (visserligen inte gjort så mycket, förutom installerat )

Ska bara kolla upp pakethanteraren lite and off I go into the world of Arch:)

Permalänk

Vad är det som är så speciellt med Arch egentligen?

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka till den rätta .iso filen för Arch man skall bränna ner? Vad händer om jag drar ner den andra istället för .iso base? Vad är skillnaderna?