Bootproblem med Asrock Dual-SATA2 och OCW Beta2 Bios?

Permalänk

Bootproblem med Asrock Dual-SATA2 och OCW Beta2 Bios?

Har en Opteron 144 på ett Asrock Dual-SataII moderkort och kör för tillfället OCW Beta 2 Bioset. Processorn tuffar på i 2,4GHz och är Primestabil i minst 8 timmar.

Men ibland när man skall starta upp datorn så vill den inte utan visar bara svart skärm, och man får försöka ett par gånger innan den startar och har då oftast tappat BIOS-inställningarna.

Körde med original BIOS tidigare och märkte då inte av dessa problem, bytte bios för att kunna komma över HTT spärren på 274 MHz.

Tempen ligger på strax över 40 grader enligt bios och spänningen på 1,375V

Någon mer som har boot-problem med detta kort?

Permalänk
Medlem

Nä, kör med 04.xx och har inte märkt några probl. direkt.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Inaktiv

Det bioset är väl inte så stabilt, själv kör jag med 1.50 men då 274x10 endast...

Permalänk

Jag har samma problem fast jag kör med ocw beta 1 biosen.
Min dator tappar oxå bios inställningarna ibland när den har varit avstängd, det är as jobbigt.
Finns det nån lösning? Vill helst inte byta bios.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hungrywolf
Det bioset är väl inte så stabilt, själv kör jag med 1.50 men då 274x10 endast...

1.50 tyckte jag var skit! Som jag skrev tidigare så stämde inte klocken på BIOS och CPU-Z och HTT:n föll med tiden !?! Jag bytte från 1.50 till 04.xx som jag upplever som bättre.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

då du tappar BIOS inställnigar för det mina tankar till 3.3 V batteriet.. är det som det ska?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
då du tappar BIOS inställnigar för det mina tankar till 3.3 V batteriet.. är det som det ska?

Är inget problem med batteriet. Den tappar inställningarna för att den inte vill/kan starta på ett par försök. Det blir samma fenomen som när man överklockar för högt och datorn inte vill boota upp, efter ett par försök så startar datorn och inställningarna i BIOS har ändrats.

Vart hittar man detta BIOS? Är det det Tyska BIOSET?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolibompa
Är inget problem med batteriet. Den tappar inställningarna för att den inte vill/kan starta på ett par försök. Det blir samma fenomen som när man överklockar för högt och datorn inte vill boota upp, efter ett par försök så startar datorn och inställningarna i BIOS har ändrats.

Vart hittar man detta BIOS? Är det det Tyska BIOSET?

Yepp, det tyska BIOS:et. Det finns här:

http://www.pc-treiber.net/download-file-255.html

(Läser du på OCW så säger de som använt OCW Beta 2 Bioset att det tappar inställningarna varje 1,5 vecka ungefär. Nyrostad här på forumet hade också problem med det. Han har nu gått över till 04.xx också. Jag vet inte riktigt vad han tycker om det än så länge. Jag såg någon tråd där han hade problem med blåskärmar (troligen minnena) Min startar så snällt när man trycker på knappen. Någon gång när jag klockat så har den strulat lite men nu är mitt system optimerat och stabilt och tuffar på. Lycka till! )

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Att döma på datumet på det där tyska bioset så är det väl knappast baserat varken på 1.40 eller 1.50? Lazy 20.10.2005, 17:42 h
Det är dom enda biosen jag kan köra med 1T på nämligen.
Någon som kan bekräfta detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hungrywolf
Att döma på datumet på det där tyska bioset så är det väl knappast baserat varken på 1.40 eller 1.50? Lazy 20.10.2005, 17:42 h
Det är dom enda biosen jag kan köra med 1T på nämligen.
Någon som kan bekräfta detta?

http://www.asrock.com/support/download.asp?Model=939Dual-SATA...

Den bör inte vara baserad på 1.40 eller 1.50, nej.

Vad har du för minnen och processor om du kan köra med 1T med 1.40 eller 1.50 (fixa en sign. kanske) ?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har det bioset, OCW beta2.. funkar kanon, dock får jag köra volten på högsta när jag klockar 2.5, hade också problem som ni har men höjde som sagt volten och då funkade allt prima.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
http://www.asrock.com/support/download.asp?Model=939Dual-SATA...

Den bör inte vara baserad på 1.40 eller 1.50, nej.

Vad har du för minnen och processor om du kan köra med 1T med 1.40 eller 1.50 (fixa en sign. kanske) ?

Mvh

Har fixat min sign nu
Jag kör på 2st "value" minnen. MDT heter dom cas2 i 400mhz. Kör dom med 166 divider så dom ligger o trycker i 228mhz 2,5-3-3-8 1T.
Hade problem med reboots o liknande innan jag började med 1.40. Var alltså tvugnen att köra 2T med ocwbios 1 o 2. Idag kör jag med 1.50 då i denna kan jag köra med 1.35v på prollen, med 1.40 gick det ej att ändra från 1.425v.

Har som sagt inga problem att köra i 1T, det enda problemet jag har är nån form av kallstart. Alltså datorn startar varenda gång o den kommer in i windows fort. Men om datorn stått avstängt en natt t ex och jag sätter igång den så går den in i windows sen efter ca 3-4 minuter fryser datorn. Då trycker jag reset o sen funkar datorn prima. Ett annat sätt att rundgå detta är att först sätta igång datorn o sen trycka på reset nästan direkt(jag brukar vänta tills den visar cpu osv). Så här stabil som denna datorn är överklockad har inte någon av mina förra datorer varit, det enda som behövs är en reset tryckningen när man startar den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Yepp, det tyska BIOS:et. Det finns här:

http://www.pc-treiber.net/download-file-255.html

(Läser du på OCW så säger de som använt OCW Beta 2 Bioset att det tappar inställningarna varje 1,5 vecka ungefär. Nyrostad här på forumet hade också problem med det. Han har nu gått över till 04.xx också. Jag vet inte riktigt vad han tycker om det än så länge. Jag såg någon tråd där han hade problem med blåskärmar (troligen minnena) Min startar så snällt när man trycker på knappen. Någon gång när jag klockat så har den strulat lite men nu är mitt system optimerat och stabilt och tuffar på. Lycka till! )

Tackar för tips och länken!

Håller just på och provar bioset nu och det verkar fungera bra hittillls, kör just nu min 144:a i 2,6GHz (9*289Mhz) och mina Geil Value minnen i 236Mhz med inställning 2.5-5-5-8. Kanske inte de bästa timings. Har gjort ett par omstarter och då har det fungerat.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolibompa
Tackar för tips och länken!

Håller just på och provar bioset nu och det verkar fungera bra hittillls, kör just nu min 144:a i 2,6GHz (9*289Mhz) och mina Geil Value minnen i 236Mhz med inställning 2.5-5-5-8. Kanske inte de bästa timings. Har gjort ett par omstarter och då har det fungerat.

1T eller 2T?

Permalänk
Medlem

Som ElWeed säger så hade jag rejäla bootproblem med OCW2, varje morgon (sover helst inte med datorn på då den är i samma rum) när den skulle igång så fick jag sätta av och på den runt 10 ggr för att sedan mötas av "CMOS Checksum bad, loading defaults", ganska irriterande när man ändrat de flesta inställningarna..

Nu kör jag 04XX på ElWeeds inrådan och har inga som helst problem med att starta. Har dock haft en och annan blåskärm som uppkommit när den läst från HDD:n till minnet, men lite omändringar i BIOS kan nu ha avhjälpt det (har inte hunnit testa så mycket, men inget har hänt sen dess iaf).

Hur som helst: 04XX fungerar utmärkt om man vill ha ett stabilt BIOS som kommer över 274 HTT, mitt ligger i 280 utan problem.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Som ElWeed säger så hade jag rejäla bootproblem med OCW2, varje morgon (sover helst inte med datorn på då den är i samma rum) när den skulle igång så fick jag sätta av och på den runt 10 ggr för att sedan mötas av "CMOS Checksum bad, loading defaults", ganska irriterande när man ändrat de flesta inställningarna..

Nu kör jag 04XX på ElWeeds inrådan och har inga som helst problem med att starta. Har dock haft en och annan blåskärm som uppkommit när den läst från HDD:n till minnet, men lite omändringar i BIOS kan nu ha avhjälpt det (har inte hunnit testa så mycket, men inget har hänt sen dess iaf).

Hur som helst: 04XX fungerar utmärkt om man vill ha ett stabilt BIOS som kommer över 274 HTT, mitt ligger i 280 utan problem.

Vad kör du exakt för inställningar i bios för att slippa dessa problem?
Var hittar jag den Bios versionen du kör med?

Hur som helst så har jag nu beställt ASRock 939dual + AMD 64 3700+ san diego.
Hmm, vad är det för drivrutiner som gäller när man andvänder AMD 64 med 64bitar??
Vad tippar ni på för poäng i 3mark 03 och 05 med systemet i sign?

Hade gött!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Då ska vi se Neonmazter

För att slippa bluescreen? Förmodligen var det bara jag som hade otur med någonting, du slipper det nog.. Jag bara inaktiverade alla PATA och SATA kontrollers som inte användes och så.

Jag kör med det tyska 04XX Bioset som hittas på http://www.pc-treiber.net/download-file-255.html, som vid flashning kombineras med asrflash.exe på en bootbar diskett.

Då jag med mitt system får runt 6000p i 05 klockat borde du rimligtvis få runt 5500, eller däromkring. I 03 får jag runt 13500, så då borde du väl få en 12000 eller nåt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Thnx Nyrostad, kanske tycker att jag tjatar eller något men den som inte frågar får inget veta!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Hehe, ingen fara, för nån månad sen var det jag som stod för fråge-terrorismen här på SweC, så det är bara att börja betala tillbaka

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hehe, ingen fara, för nån månad sen var det jag som stod för fråge-terrorismen här på SweC, så det är bara att börja betala tillbaka

Its payback time

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem

jag tappar bioset ibland jag oxå och den är lite pillrig ibland.. men bara ibland när ja startar om den eller om den måste stängas av nån gng.. lite småsegit..

men ja kör den stabilt i 300fsb och har just nu 2T på men ska ändra till 1T snarast för det gick lika stabilt för mig det också
minnena är ett par Corsair CMX 3200 2gb som körs i 194 mhz och 2-3-2-5 (Snart 1T)

ska nog klocka lite till om det går annars blir voltmodd..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Då ska vi se Neonmazter

För att slippa bluescreen? Förmodligen var det bara jag som hade otur med någonting, du slipper det nog.. Jag bara inaktiverade alla PATA och SATA kontrollers som inte användes och så.

Jag kör med det tyska 04XX Bioset som hittas på http://www.pc-treiber.net/download-file-255.html, som vid flashning kombineras med asrflash.exe på en bootbar diskett.

Då jag med mitt system får runt 6000p i 05 klockat borde du rimligtvis få runt 5500, eller däromkring. I 03 får jag runt 13500, så då borde du väl få en 12000 eller nåt

Var i hellskotta hittar jag asrflash.exe ????

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På deras hemsida. Tanka hem en gammal bios version bara. Inte 1.4 den kan man lägga in via windows nämligen.
Surt moderkort faktiskt, jag var nöjd med det i början men nu börjar skiten verkligen gå mig på nerverna. Kan inte köra i Dual Channel om jag vill klocka. Datorn bootar inte med dom rätta timingarna på mina minnen. Kan inte köra 1T. Har problem med att få den att botta vid OC. Kan inte ändra Vcore längre. Biosen blir av någon anledning sämre med tiden så man måste lägga in ny eller något. För det mesta fungerade i början men inte nu längre. Vill jag över 300FSB nu funkar inte det heller. Max är 300, innan var 340 inga problem.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra