2048MB Value minnen, är det någon som helst skillnad?

Permalänk
Medlem

2048MB Value minnen, är det någon som helst skillnad?

Hallå,

Jag ska köpa minnen till en ny dator. Datorn jag tänkt mig är en A64 3700, Abit KN8 sli och ett ATi x850xt. Jag har tänkt mig 2Gig av någon billig sort. Finns det några för respektive nackdelar med nedanstående minnen?!

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309659&cks=PRL
1795:-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301825&cks=PRL
1799:-

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched ValueRAM 1024MB
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310789&cks=PRL
1849:-

Eller är det värt att köpa någon dyrare sort?! Jag har inte tänkt att överklocka.

Vänliga hälsningar
Tomas

Permalänk

Jag köpte det översta alternativet, och på dem sitter dessutom samma chips som dom dyraste och bästa 1Gb-modulerna. Så är det värt att betala mer för samma sak?? NJa...

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Ja då blir det nog dom i så fall.

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
Jag köpte det översta alternativet, och på dem sitter dessutom samma chips som dom dyraste och bästa 1Gb-modulerna. Så är det värt att betala mer för samma sak?? NJa...

är de bara det att de sitter flänsar på dom dyrare ??

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Medlem

Kanske är finare exemplar också. I många fall så är ju tex den dyraste processorn precis samma processor som dom sämre varianterna, men att finaste exemplaren går till den dyrare varianten.

Permalänk

Jo såklart, lovar dom vissa timings så måste ju modulerna hålla det. Men man kan ju ha tur oxo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut, och ofta är det nog snarare så att tillverkarna ofta i slutet av en produktcykel har förfinat tillverkningstekniken så mycket att dom får fler finare exemplar än dom kan sälja och får helt enkelt leva med att dra in mindre pengar på dom och sälja dom som billigare enheter.

EDIT: Bör tilläggas att detta endast är spekulationer från min sida.

Permalänk
Medlem

kör på de billigaste. dyrare minnen brukar ha BH-05 (tror jag de heter) chip som man brukar kunna klocka grymt högt och även mata med höga spänningar utan att de brinner upp.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Jo BH-5 är fina men dinosaurie nu och finns dessutom som mest till 512 Mb moduler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur klockar de? Vilka timings är det på dem?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar att det är TCCD/TCCC chip på de där minnena?

No offence, men det tar jag som bs. Har du några konkreta bevis?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Så du menar att det är TCCD/TCCC chip på de där minnena?

No offence, men det tar jag som bs. Har du några konkreta bevis?

1. TCCC är knappast några megaklockare. Klockar bra för att vara value men kan inte jämföras med TCCD/BH-5

2. Står i hans sign UCCC

Citat:

3. Vem har sagt att UCCC är dom bästa på marknaden? Bra, och Samsungs hittils bästa i 1GB javisst, men dom klockar knappast bra i 2-2-2-5 eller ens 2-x-x-x eller 2,5-x-x-x har jag för mig. Däremot klockar dom bra i 3-4-4-x. Är man ute efter minnen som klarar låga latencys är UCCC itne bra. Bra för att varar value, bättre än ganska många men inte jättebra.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
1. TCCC är knappast några megaklockare. Klockar bra för att vara value men kan inte jämföras med TCCD/BH-5

2. Står i hans sign UCCC

3. Vem har sagt att UCCC är dom bästa på marknaden? Bra, och Samsungs hittils bästa i 1GB javisst, men dom klockar knappast bra i 2-2-2-5 eller ens 2-x-x-x eller 2,5-x-x-x har jag för mig. Däremot klockar dom bra i 3-4-4-x. Är man ute efter minnen som klarar låga latencys är UCCC itne bra. Bra för att varar value, bättre än ganska många men inte jättebra.

åh. Någon som kan

Jag vet inte exakt vilka chip som sitter i t.ex. Ballistix, därför skrev jag TCCC/TCCD.
Men TCCC är väl inte budget? Polarn har det i sina OCZ Rev2or (dock 512mbor).

Angående 3 så klockar väl INGET 1GB minnen bra i 2-2-2-5 eller så. Klockar du 1GB minnen så kör du 3-4-4-8 typ och med så hög FSB som möjligt.
Crucial Ballistic Tracers har väl rekordet på 3-4-4-8 300Mhz 1:1 eller något sånt på XS.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
åh. Någon som kan

Jag vet inte exakt vilka chip som sitter i t.ex. Ballistix, därför skrev jag TCCC/TCCD.
Men TCCC är väl inte budget? Polarn har det i sina OCZ Rev2or (dock 512mbor).

Angående 3 så klockar väl INGET 1GB minnen bra i 2-2-2-5 eller så. Klockar du 1GB minnen så kör du 3-4-4-8 typ och med så hög FSB som möjligt.
Crucial Ballistic Tracers har väl rekordet på 3-4-4-8 300Mhz 1:1 eller något sånt på XS.

Har inte kommit några megaminnen än till 1GB tycker jag. Vet inte om det kommer heller men jag tror det.

BallisiX/Tracer kör Micron minnen. Och dom bsäta kommer till 300 med 3-3-3-8. Det är sant att inga 1GB-minnen klockar bra med 2-2-2-5. En del klockar till ~220 med 2-x-x-x. Men G.Skill har några som man kan komma upp i ~230 med ändå hyffsade timings (typ 3-3-2-5).

Angående TCCC: Vet inte riktigt hur det står till med dom (trots att jag har ett par själv ). Dom klockar faktiskt rätt bra, och med låg vdimm. Dessutom så verkar dom svara bra på inbränning också. Körde mina i 216 med 2-3-3-5 och fick fel i torture test i prime efter 10 min. Körde lite memtest i windows (egentligen för att testa där) i typ en halvtimma kanske och nu fick jag inte fel förräns efter 29min. Det är inte omöjligt att dom här faktiskt klockar bra, jag är lite hårdvarubegränsad med en P4:a med multi 18. Har inte testat så ingående vad dom pallar med olika vdimm och timings. Det jag har märkt är att jag tyror att dom inte gillar så hög vdimm (över 2,7 typ)

EDIT: Har tittat lite och vad jag har märkt sdå är enda skillnaden mellan UCCC och TCCC att UCCC är blyfri medans TCCC har det.

EDIT II: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=67762 Är en bra bas över 1GB minnen.

EDIT III: Tittat lite och TCCC finns i en del "bra" minnen också. Men då bara i PC4000(och en 3700) med 3-4-4-8. Lite konstigt med tanke på att dom är hyffsade med låga timings också (iaf mina 2*256MB).

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Har inte kommit några megaminnen än till 1GB tycker jag. Vet inte om det kommer heller men jag tror det.

BallisiX/Tracer kör Micron minnen. Och dom bsäta kommer till 300 med 3-3-3-8. Det är sant att inga 1GB-minnen klockar bra med 2-2-2-5. En del klockar till ~220 med 2-x-x-x. Men G.Skill har några som man kan komma upp i ~230 med ändå hyffsade timings (typ 3-3-2-5).

Angående TCCC: Vet inte riktigt hur det står till med dom (trots att jag har ett par själv ). Dom klockar faktiskt rätt bra, och med låg vdimm. Dessutom så verkar dom svara bra på inbränning också. Körde mina i 216 med 2-3-3-5 och fick fel i torture test i prime efter 10 min. Körde lite memtest i windows (egentligen för att testa där) i typ en halvtimma kanske och nu fick jag inte fel förräns efter 29min. Det är inte omöjligt att dom här faktiskt klockar bra, jag är lite hårdvarubegränsad med en P4:a med multi 18. Har inte testat så ingående vad dom pallar med olika vdimm och timings. Det jag har märkt är att jag tyror att dom inte gillar så hög vdimm (över 2,7 typ)

EDIT: Har tittat lite och vad jag har märkt sdå är enda skillnaden mellan UCCC och TCCC att UCCC är blyfri medans TCCC har det.

EDIT II: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=67762 Är en bra bas över 1GB minnen.

EDIT III: Tittat lite och TCCC finns i en del "bra" minnen också. Men då bara i PC4000(och en 3700) med 3-4-4-8. Lite konstigt med tanke på att dom är hyffsade med låga timings också (iaf mina 2*256MB).

Det e väl så att det har väl aldrig riktigt varit någon press på 1GB minnen, förutom i servrar där timeings och sånt inte spelar så stor roll.

Och nu när alla vill ha 1GB minnen så håller DDRteckningen på att avvecklas (AMD går ju över till DDR2 snart). Men 3-3-3-8 e i 280-290FSB e ju endå rätt gött, det är väl inte alla TCCCD som OCZ Rev2/etc som klarar det?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.