Permalänk
Medlem

Sager bärbara datorer

Tja,

någon som har någon erfarenhet av dessa datorer?

Permalänk
Medlem

en kille på notebookreview rekkomenderar dem, mer än så vet jag inte.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Sager säljs endast i USA, ingen leverantör till Sager för export är existerande ännu.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

alright..

Permalänk
Medlem

"We do ship to Sweden via UPS World-Wide Express. What model you looking
at? Several of them have international keyboard types. Taxes are
dependent on model/configuration.

Shaun Moen
PCTorque.com"

-fick jag som svar för ett tag sen iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ades
"We do ship to Sweden via UPS World-Wide Express. What model you looking
at? Several of them have international keyboard types. Taxes are
dependent on model/configuration.

Shaun Moen
PCTorque.com"

-fick jag som svar för ett tag sen iaf...

Det var något nytt, dom kanske har vågat sig fram med exportering. Men skatten från USA gäller väl endast då man köper därifrån? Här i Sverige så är det 25%, i USA så har jag för mig att det är 5%. Så kort sagt, måste man betala 25% eller skatten från USA?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

SHG 5700 serien är Sager

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med SHG. Deras 5700-serie är liksom Sager 5720 en "rebranded" Clevo M570a. SHG:n kan man "bara" få med WSXGA-skärm. Sager gör en variant med WUXGA.
Om man köper Sager från USA (t.ex pctorque.com) bör man nog räkna med moms dvs +25% på priset inkl frakt. Ingen tull vad jag vet. Summan av kardemumman.. Jag tror på SHG. Enda alternativet till DELL vad jag vet om man vill ha 7800GTX.. o det vill man väl?

Irriterande att det inte kommer ngn Sony, Fujitsu eller ASUS med 7800GTX..

//Fabian

Permalänk
Discokungen

lunee: Vilken adress mailade du till? Jag mailade support@shg.biz men har inte fått något svar.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Samma address.. frågade om deras maskin var en Sager.. Fick svar att det var det.. hela sanningen är ju dock at deg entligen är en Clevo. Enl ChazMan421 på Notebookreview.com, som verkar vara en klok människa..

//Fabian

Permalänk
Discokungen

Jag frågade när de skulle få in en liknande fast med Core Duo. Kanske lite mycket att fråga?
Tack för svaret!

Mvh

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är M570a/5720 en ganska ny modell.. vill man veta får man nog höra av sig till Clevo so är "orginal"-tillverkaren.

www.clevo.com.tw

Min gissning är att det tar lite tid.

//Fabian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunee
Jag har varit i kontakt med SHG. Deras 5700-serie är liksom Sager 5720 en "rebranded" Clevo M570a. SHG:n kan man "bara" få med WSXGA-skärm. Sager gör en variant med WUXGA.
Om man köper Sager från USA (t.ex pctorque.com) bör man nog räkna med moms dvs +25% på priset inkl frakt. Ingen tull vad jag vet. Summan av kardemumman.. Jag tror på SHG. Enda alternativet till DELL vad jag vet om man vill ha 7800GTX.. o det vill man väl?

Irriterande att det inte kommer ngn Sony, Fujitsu eller ASUS med 7800GTX..

//Fabian

Grafikkortet som sitter i dell, är det ett 7800 GTX? Stod då inte på hemsidan iaf, där stod det 7800 Go!

Permalänk
Discokungen

Argh, det finns som option att välja blåtand! Dumma SHG

Hoppas en sån värsting kommer om någon månad iaf. Vill ju ha en "laptop"...

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hej,
kan informera er om att när ni beställer Sager system från PC-torque så är det UPS som levererar. UPS deklarerar elektroniskt till tullverket så fort godset är mottaget, vilket betyder att det blir en tullsats (25% av godsets värde) som tillkommer.

Jag skrev om min upplevelse här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54303...

Grymt bra kvalité på de här systemen är min personliga åsikt.

Mvh / Z

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henke_hinken
Grafikkortet som sitter i dell, är det ett 7800 GTX? Stod då inte på hemsidan iaf, där stod det 7800 Go!

I XPS M170 kan man få ett 7800 GTX.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Tull måste man såklart betala. Även skatt (ingen USA skatt utan Sve skatt) + frakt.

Räknar på detta blir det mycket dyrare än priset du ser. Nåt att tänka på.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

var får man tag på SHG notebooks? de finns att få tag på från svensk sida eller? dålig koll

edit:

hittade det

någong som har erfarenhet av shg.biz?

Permalänk

funderar starkt på att köpa denna sager, tänkte lägga till så man får 2048MB ram minne.
pluggar i usa, så då behöver man ju inte betala svensk moms.
http://www.pctorque.com/sager-5720-gaming-computers.php

Visa signatur

Engineers aren't boring people; we just get excited over boring things.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph1l
funderar starkt på att köpa denna sager, tänkte lägga till så man får 2048MB ram minne.
pluggar i usa, så då behöver man ju inte betala svensk moms.
http://www.pctorque.com/sager-5720-gaming-computers.php

Mycket bra val av dator samt 2048MB ram, och när Du dessutom slipper svenska momsen så är det ett klipp. Jag övervägde denna modell innan jag bestämde mig för 9750 modellen, men tyckte att 5720 inte var lika tilltalande estetiskt sett. Dock har jag ändrat min uppfattning efter att ha sett följande tråd: http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=122418

Rött kanske inte är din favoritfärg, men jag tycker att den såg dö läcker ut

Mvh / Z

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeke82
Mycket bra val av dator samt 2048MB ram, och när Du dessutom slipper svenska momsen så är det ett klipp. Jag övervägde denna modell innan jag bestämde mig för 9750 modellen, men tyckte att 5720 inte var lika tilltalande estetiskt sett. Dock har jag ändrat min uppfattning efter att ha sett följande tråd: http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=122418

Rött kanske inte är din favoritfärg, men jag tycker att den såg dö läcker ut

Mvh / Z

jo den röda var jävligt läcker.
jag skulle också vilja slå till på den som du har köpt men det blir ju ganska så mkt dyrare, anledningen till att jag tar 5720 modellen är ju att man får ett riktigt bra grafikkort till den + plus att den inte är så dyr.
har du några fler rekomendationer hur man ska konfiga den förutom 2048 i ram?
jag har en extern hd så jag behöver ingen stor hd.

Zeke82 jag glömde fråga dig hur du fick ett svenkst tangentbord plus att jag glömde fråga om du fick med svensk adapter till strömmen?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

jo den röda var jävligt läcker.
jag skulle också vilja slå till på den som du har köpt men det blir ju ganska så mkt dyrare, anledningen till att jag tar 5720 modellen är ju att man får ett riktigt bra grafikkort till den + plus att den inte är så dyr.
har du några fler rekomendationer hur man ska konfiga den förutom 2048 i ram?
jag har en extern hd så jag behöver ingen stor hd.

Zeke82 jag glömde fråga dig hur du fick ett svenkst tangentbord plus att jag glömde fråga om du fick med svensk adapter till strömmen?

Hej,
ber om ursäkt för det sena svaret.

När du konfigurerar ditt system så finns det ett par saker att tänkta på som;
hårddisk (rpm samt storlek), skärm (WSXGA eller WUXGA) samt grafikkort etc.
Kika gärna på recensionen jag skrev där jag motiverar och förklarar mitt val av komponenter
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54303...

Jag vill dock nämna att valet mellan WSXGA och WUXGA är baserat på personliga åsikter, så läs gärna igenom länken till notebooks forumet jag angav där för att bilda din egna uppfattning.

Angående adapter och tangentbord.
AC adaptern som skeppades med min modell är en stor kloss med en fast och en löstagbar sladd (fasta sladden går till datorn medans den löstagbara sladden går till eluttaget).
Den löstagbara sladden är i detta fall samma typ av sladd som används till stationära datorer (alltså ej en vanlig s.k. aparatsladd) och finns bla på bild här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ELKAB

Tangentbordet är en lite tristare historia. När jag skickade min order till PC-Torque så hade jag i förväg skickat en förfrågan om de kunde förse mig med ett svenskt tangentbord, vilket de lät meddela mig om att detta ej skulle vara något problem så länge jag nämnde det i samband med orderplaceringen. Kort sagt, detta gjorde jag men tyvärr så skeppades datorn med standard teckenuppsättning. Jag kontaktade PC-Torque igen som den här gången bad mig att kontakta SAGER (tillverkaren av dessa datorer). I ett majl till dom så förklarade jag ärendet och de bad mig då att skicka in mitt serienummer på datorn (lokaliseras på datorns undersida) samt skicka en beställning till PC-Torque för tangentbordet. Priset skulle bli $100 + frakt.

Jag tänker att nån mer tusing betald för datorn inte spelar så stor roll när man ändå lagt ner så pass mycket redan + min önskan om perfektion som är drivkraft nog.

Kort och gott:
1. Om din AC adapter är densamma som min, så behöver du införskaffa dig en vanlig elkabel (se länk ovan).
2. Tala med SAGER innan du placerar din order hos PC-Torque och nämn för dom att du vill ha ett svenskt tangentbord. Deras emailadress är: TechSupport@SagerNotebook.com, så slipper du förhoppningsvis gå och vänta.

Ser fram emot din recension här senare med lite bilder

Mvh / Z

Permalänk

glömde fråga innan hur det är med drivrutiner.
har nämligen tänkt beställa den utan os.

får man med allt sånt på en cd eller?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

glömde fråga innan hur det är med drivrutiner.
har nämligen tänkt beställa den utan os.

får man med allt sånt på en cd eller?

Jag beställde med Win XP Pro SP2 Eng installerat, och med i paketet fick jag en recovery CD samt en drivers CD bland flera.

Drivers CDn borde följa med om du beställer utan OS skulle jag tro (dock ej 100% säker, så bäst vore nog kanske att skicka ett majl till admin@pctorque.com)

Annars har du alla drivrutiner på följande sida: http://www.sagernotebook.com/pages/tech_sfwrdls.html

Mvh / Z

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeke82
Jag beställde med Win XP Pro SP2 Eng installerat, och med i paketet fick jag en recovery CD samt en drivers CD bland flera.

Drivers CDn borde följa med om du beställer utan OS skulle jag tro (dock ej 100% säker, så bäst vore nog kanske att skicka ett majl till admin@pctorque.com)

Annars har du alla drivrutiner på följande sida: http://www.sagernotebook.com/pages/tech_sfwrdls.html

Mvh / Z

har tänkt att betsälla min sager 5720 nu.
har tänkt att betala med mitt svenksa visakort (så jag inte behöver föra över pengar till mitt amerikanska bankkonto) men om jag betalar med det måste jag betala svensk moms då på datorn? datorn ska skeppas till min adress i usa.

någon som vet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

har tänkt att betsälla min sager 5720 nu.
har tänkt att betala med mitt svenksa visakort (så jag inte behöver föra över pengar till mitt amerikanska bankkonto) men om jag betalar med det måste jag betala svensk moms då på datorn? datorn ska skeppas till min adress i usa.

någon som vet?

Du känner inte för att köpa en Sager 5720 åt mig i staterna och skicka den till mig här hemma i Sverige?

Hatar det faktum att det är 25% moms på allting utanför EU.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Du känner inte för att köpa en Sager 5720 åt mig i staterna och skicka den till mig här hemma i Sverige?

Hatar det faktum att det är 25% moms på allting utanför EU.

vet du om jag måste betala svensk moms om jag använder mitt svenska visakort och skickar den till min adress i usa?

hmm, det står i deras policy: "Reminder: As described in our policies, we cannot accept international credit cards at this time."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av det du skrev där så verkar det ju som att det inte skulle fungera :/

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Av det du skrev där så verkar det ju som att det inte skulle fungera :/

nope det funkar inte, fick svar från admin@pctorque.com, måste man föra över pengar tar det ju typ tre dagar till innan man kan beställa burken, men men.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

nope det funkar inte, fick svar från admin@pctorque.com, måste man föra över pengar tar det ju typ tre dagar till innan man kan beställa burken, men men.

Inte mycket man kan göra åt det antar jag tyvärr.

Visa signatur