Permalänk
Medlem

Ny bärbar för spel!

Är verkligen i köptankar nu efter att flickvännen fick sig en Dell Inspiron 9300 med 6800 Go grafikkortet. Vill ha en dator som jag i princip kan använda som ersättare för en stationär. Kollat lite på nya Inspiron 9400 och även lite på en del datorer från SHG.biz som verkar ha rätt så bra datorer. Några andra förslag någon kan komma med? Vill ha ett bra grafikkort iom att jag spelar mycket, samt ordentligt med minne. Hårddiskutrymme är mindre viktigt men hastigheten på den bör vara rätt så bra.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

DELL XPS M170 kan jag verkligen rekommendera!

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Enda problemet med den är väl egentligen kostnaden. Kostar mer än vad man får enligt mig, men du får gärna överbevisa mig

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk

Har själv beställt en Inspiron 9400 som jag hoppas få hem snart. Den är tänkt att ersätta min nuvarande stationära dator, vilket jag tror den kommer göra med bravur
Den kostar förresten ungefär 24500 kr.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Woha, vad har du satt i den då?

Visa signatur

Permalänk

Intel ® Core™ Duo Processor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive
17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife™
256MB NVIDIA® GeForce™ 7800 Go graphics card, PCI-Express x16
8X DVD+/-RW med Software (DVD/CD-brännare och DVD/CD-uppspelning)
Primärt 9-cell 80 WHr batteri
56.6k V.92 internt modem
Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors
Dell Wireless 350 Bluetooth 2.0 Module
Äkta Windows® XP Professional, SP2

Plus en Dell Foto All-In-One Skrivare 924

Visa signatur

Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk

fredrik.. du är ett svin hehe, hoppas du blir nöjd

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk

Hehe, tack tack Tror allt jag kommer bli nöjd, jag har ju datorn i sign. att jämföra med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikandersson
Hehe, tack tack Tror allt jag kommer bli nöjd, jag har ju datorn i sign. att jämföra med

Tjenare! Grattis till köpet! Datorn kommer nog äga ordentligt
Undrar bara.. det gick inte att få dit ett 7800GTX på den modellen?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
DELL XPS M170 kan jag verkligen rekommendera!

Synd att man inte kan få intel core duo på den (ännu). Tycker Dell snarast borde fixa det på sin top-of-the-line bärbara dator.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Tjenare! Grattis till köpet! Datorn kommer nog äga ordentligt
Undrar bara.. det gick inte att få dit ett 7800GTX på den modellen?

Tack tack, har ju dock inte fått hem den än tyvärr =/
Det går inte att välja GTX till 9400 på Dell, det går heller inte att byta i efterhand, det är vad jag hört iaf. Anledningen skulle vara att det i 9400 inte är samma moderkort som i XPSen, i 9300 ska det dock gå att byta till ett 7800GTX eftersom moderkortet är lika i XPS och 9300.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

shg Note 8600 Serie ser väldigt kraftfull ut...bra pris om man tycker att dells XPS M170 är lite dyr. Funderar själv på att köpa en Shg.!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kallbom
shg Note 8600 Serie ser väldigt kraftfull ut...bra pris om man tycker att dells XPS M170 är lite dyr. Funderar själv på att köpa en Shg.!

Den har ju även grafikkort i form av en MXMmodul = utbytbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är det för pris för en sådan?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tack tack, har ju dock inte fått hem den än tyvärr =/
Det går inte att välja GTX till 9400 på Dell, det går heller inte att byta i efterhand, det är vad jag hört iaf. Anledningen skulle vara att det i 9400 inte är samma moderkort som i XPSen, i 9300 ska det dock gå att byta till ett 7800GTX eftersom moderkortet är lika i XPS och 9300.

I.o.m. nya centrino-plattformen med Intel core-processorer så är det ju nu kretsuppsättning så att det är nytt moderkort stämmer nog.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Men samtidigt inte så avancerat grafikkort som jag önskar mig. Dock hade dom en del andra modeller som var väldigt intressanta.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Men samtidigt inte så avancerat grafikkort som jag önskar mig. Dock hade dom en del andra modeller som var väldigt intressanta.

Som sagt så är grafiken utbytbar iochmed MXM gränssnittet
Info från nVidia om MXM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt så är grafiken utbytbar iochmed MXM gränssnittet
Info från nVidia om MXM

Jo, har läst lite om det men när börjar det komma lite högre grafikchips då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Dell XPS M170, kostar mer än den är värd, tja lite men å andra sidan prestandan du får är enorm, där kan vi snacka bärbar speldator, har en själv

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad en dell Dell XPS M170 väger?
Shg väger enbart 2.6 kg...

Någon som vet vilka grafikkort som passar i bärbara(MXM) kanske får titta på de värsta modellerna av bärbara för att hitta grafikkort som man kan sätta i. Eller behöver de vara speciella för att passa MXM gränssnittet?

Permalänk
Medlem

3,9 kg väger M170. Vilken av SHG datorerna väger 2.6?
Jag tycker att vikten på dellen är kanon. Känns mer kompakt och robust än min 3kilos Amilo som kändes plastig och lite billig.
Perfekt vikt på M170 om man inte tänker springa omkring med datorn.. Men vem köper en 17 tummare om man inte tänker sig den som en Desktrop replacement?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart blir det en stationär ersättare. Men om nu Dell M170 kostar mer än vad man får varför ska jag då köpa den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

3,9 kg väger M170. Vilken av SHG datorerna väger 2.6?

shg Note 8600 serien...

http://www.shgcomputers.com/produkter/infobox.asp?mode=specs&...

Permalänk
Medlem

Nja.. det man betalar för med Dell är ju inte bara namnet
Det grymma är supporten och garantin. Bara det att om nåt händer så är dom hemma hos dig o lagar den nästa arbetsdag. Fungerar det inte att få den lagad får du en ny snabbt. Så man betalar ju lite för tryggheten.
Sen får man ju fundera över om det är värt det eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det är sant...vet inte hur det är med SHG när det gäller support?
Står ios 36 månader men vad som ingår där står inte.
Support och varumärket dell talar för att det blir en dell....tills man tittar på priset

Permalänk
Medlem

Men någon som vet när det kommer att börja komma bättre MXM grafikkort då? För då är ju faktiskt Note 8600 serien väldigt prisvärd!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men någon som vet när det kommer att börja komma bättre MXM grafikkort då? För då är ju faktiskt Note 8600 serien väldigt prisvärd!

Det kommer väl ut allteftersom, men frågan är om det är värt att köpa en dator bara för att den har MXM-modul. Korten lär ju inte vara särskilt billiga. Och det är bara nVidia som använder MXM-gränssnittet, ATI har sitt eget, AXIOM. Så även om man köper en med MXM så kan man bara använda sig av nVidias kommande kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för att det gör mig något Dock så kan det bli dyrt att hela tiden uppgradera kortet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Inte för att det gör mig något Dock så kan det bli dyrt att hela tiden uppgradera kortet.

Det är det jag menar, det spelar ingen roll om man kan byta eller inte, det kommer antagligen inte bli särskilt billigt. Antagligen bättre om det funnits EN standard som alla tillverkare skulle använda sig av, då skulle konkurrensen antagligen kunna göra att priserna blev bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så då är frågan om man ska ta en Dell Inspiron 9400 eller tex en SHG Note 5750 eller liknande. 7800GTX hade onekligen varit väääldigt trevligt eftersom jag spelar en hel del MMORPG där den måste rita upp mycket saker samtidigt.

Visa signatur