Farligt att köra med ett öppet nätagg??

Permalänk

kom ihåg att damm är kretskorts och elektronikkretsars stora fiende.. och t.om. i en helt stängd burk, samlas de damm... dock ett mindre problem, men som ovanstående 30+ användare har sagt.... ZAPP BBQ om dina klåfingrar är lite för aktiva.

Visa signatur

Sunt förnuft fick mig att köpa en iMac.
Gör det du med!

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte fattar: Om man inte har rätt elbehörigthet så bryter man mot lagen (har jag för mej, så flama mej inte) Men hur stor är chansen att stora stygga gestapo kommer för att kolla om min dator är laglig?

Permalänk

asså,, det rekomenderas inte,, böj lite plexi över istället snyggt o väldigt enkelt,,

Tro mig, du är död på en vecka,, hittade by the way myssli i honan till strömkabeln i nätagget för nån dag sedan, undra varför den inte vill starta?! hehe

//iller the one and only

Permalänk
Medlem

om du nu är så galen så du ska köra med öppet chassi så vill jag även påminna dig om att andra som inte är medvetna om det kan pilla på datorn. Nu vet jag inte hur gammal du är om du har något syskon och bor hemma hoss föräldrarna eller om du kanske är gift. Nåväl vad jag vill ha sagt är att det kan vara farliga för andra som inte vet om det!

Permalänk
Avstängd

är ni män eller möss ffs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nackdelen med att köra öppet nätagg är att man kan få störningar på andra komponenter på grund av EMI och så är det stööre riska att få stötar, men annars är det nog ingen fara.

Tycker att Svenska varningsskyltar för högspänning med mera är lite mesiga.
De Engelska är bättre. -> http://www.electricityineducation.co.uk/assets/images/danger_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
är ni män eller möss ffs!

Tror att man inte blir mycket till MAN när man är DÖD !

Har kört med öppet agg men det gick sönder relativt snabbt, varför det vet jag inte men troligen så var det massa skit som hammnade där.

Permalänk
Avstängd

risken att dö av ett nätagg som är öppet är lika stor som att dö av ett nätagg som är förslutet... Det är sådana som ni som även anlitar dyra elektriker när ni ska dra nya väggutag hemma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
[B]Tror att man inte blir mycket till MAN när man är DÖD !

Har kört med öppet agg men det gick sönder relativt snabbt, varför det vet jag inte men troligen så var det massa skit som hammnade där. B]

edit: om ni nu är så rädda för att köra utan PSU chassi så kan ni köra med 12 v dc nätagg

http://icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=981&Si=22&Sa=N%C3%84TAGG...
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=912

klarar dock inte driva ett värstingsystem..

Visa signatur
Permalänk

Men just nu ska jag dra och prova klippa ner ett hölje på ett skrotat nätagg och se hur det blir. Ifall det blir bra så ska jag antagligen göra samma sak med det som jag har i lådan.

Får se ifall det kommer lite bilder. Inte säker.

Tack för alla fina svar ^^

Permalänk
Medlem

På nätagreragtet fungerar höljet som en vindtunnel som får luften att passera de minimala kylflänsarna som oftast bara består av en aluminiumbit. Om du tar bort höljet kommer inte fläkten att ha någon funktion utan agregatet blir lätt överhettat med felaktig funktion som följd.
Ska du köra utan hölje måste du sätta dit en fläkt som kyler flänsarna och då kan du lika bra ha kvar höljet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
På nätagreragtet fungerar höljet som en vindtunnel som får luften att passera de minimala kylflänsarna som oftast bara består av en aluminiumbit. Om du tar bort höljet kommer inte fläkten att ha någon funktion utan agregatet blir lätt överhettat med felaktig funktion som följd.
Ska du köra utan hölje måste du sätta dit en fläkt som kyler flänsarna och då kan du lika bra ha kvar höljet.

Jo men det är så att lådan är 16cm hög invändigt och nätagget är 8,5cm högt. Då är det från botten på lådan till underdelen på atxen 7,5cm. Med diskanser och moderkort så kommer agpraisern bli 8cm högt. Dvs att din teori med att bara köra med skalent på "Orginal" inte funkar.. Men du menar kanske att jag ska försöka modda så skalet blir lite mindre så det får platts?

Permalänk

En annan sak man bör tänka på är följande:

Om det råkar sig så illa att någon råkar peta i agget och skadar sig/avlider, så gäller inga försäkringar om försäkringsbolaget sätter den sidan till.
Inte heller om det råkar sig så illa att nåt oväntat händer och hela huset/lägenheten brinner ner.

M.a.o. kan det bli dyrt, om inte för dig så för dina parents.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

Kör du det hela i en stängd låda, så spelar det ju ingen roll om lådan är höljet på apparaten (som din stereo, video, teve, annan leksak) eller det tidigare höljet på nätagget. Det tillhör normal vett att inte köra elektrisk utrustning med "högspänning" utan att ha höljet stängt. Går du el så borde du fått lära dig hur man jordar apparaten och kanske även "en-hand-i-fickan"-regeln (som du helst inte ska tillämpa).

Att du är skraj för magnetiska fält kring nätagget för hårddisken är väl ganska normalt. Jag rekommenderar minst 1mm avstånd! Kanske två om du känner dig osäker...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

230V likström bränner fint i fingertopparna.

(ett dator PSU likriktar direkt vid ingången)

Permalänk

finns inte 230V likström. Men 230V~ ->12V--

Jag har förresten klippt ner nätagget nu ca 1 cm och det blev ganska bra. Ska använda det nätagget jag har i datorn så detta "atxskalet" jag använde nu var bara en prototyp..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Nackdelen med att köra öppet nätagg är att man kan få störningar på andra komponenter på grund av EMI och så är det stööre riska att få stötar, men annars är det nog ingen fara.

Tycker att Svenska varningsskyltar för högspänning med mera är lite mesiga.
De Engelska är bättre. -> http://www.electricityineducation.co.uk/assets/images/danger_...

Ja vem skulle inte dö av att få en stor krokig pil på bröstet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Tror att man inte blir mycket till MAN när man är DÖD !

Har kört med öppet agg men det gick sönder relativt snabbt, varför det vet jag inte men troligen så var det massa skit som hammnade där.

du dör inte av det sålänge du inte är dum nog och håller kvar handen där i ungefär 5 min, se bara till o jorda det samt ge fan i att pilla på det så är det inget farligt

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Citat:

risken att dö av ett nätagg som är öppet är lika stor som att dö av ett nätagg som är förslutet... Det är sådana som ni som även anlitar dyra elektriker när ni ska dra nya väggutag hemma?

edit: om ni nu är så rädda för att köra utan PSU chassi så kan ni köra med 12 v dc nätagg

Missuppfattar jag dej eller mennar du att de är lika stor risk att dö av ett omodifierat nättag som ett med borttaget lock?

Hur som helst.. Jag tycker ett skyddande hölje är ett måste.. om du inte tänker va där å pilla själv så finns det säkert andra i din omgivning som kan göra de, småbarn djur med mera, eller har du aldrig polare som kommer på besökt?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Som vanligt dyker det upp en massa ovett är på forumet så snart någon knystar det minsta om el.

Citat:

kan folk utan kunskap sluta skriva i trådar???

PSU chassit i sig själv jordas genom jord.... så se bara till attt istgället jorda HTPC chassit så är det exakt lika ofarligt som att ha kvar den i standard utförande...

av samma anlednign som en åskblixt väljer att slå ned i högsta trädet väljer strömmen i ett nätagg att ta kortaste vägen = jord...

Jaa, tänk om folk kunde sluta skriva utan kunskaper!

När ska folk lära sig hur jord fungerar? Jag menar, det är ju så enkelt det bara kan bli! Jord är en potential. En potential bland andra. Jord är inte speciell på något sätt alls.
Har du jordat chassi, en jordfelsbrytare i huset, och kommer åt strömförande delar på nätsidan i aggregatet, så löser jordfelsbrytaren ut, under förutsättning att du också kommer åt jord. Du får en snabb stöt, men klarar dig nog undan med blotta förskräckelsen.

Har du inte jordat chassi/nätagg så händer just ingenting. Kommer du åt chassijord kan man månne tänka sig att strömmen går genom denna, via chassi/svart kabel tillbaka till aggregatet, och du får en ordentlig "oskyddad" stöt.

Jord i apparater är främst för att undvika kortslutning med brand som följd om ledande delar (p.g.a. t.ex. fabrikationsfel) kommer åt chassit, som är ledande (och då löser jordfelsbrytaren ut). Apparater utan ledande chassi har i allmänhet INTE jordanslutning, men är lika farliga/ofarliga att använda utan chassi.
Skyddsjorden, i sin tur, ser till att lösa ut i ett ojordat chassi om vederbörande själv kommer åt jord. Kommer du däremot åt fas och nolla så spelar det ingen roll om chassit är kopplat till jord eller till månen eller till inget alls. Har du då kontakt med jord så kanske, eller kanske inte, jordfelsbrytaren löser ut. Det beror helt på vart och hur strömmen går igenom dig.

Jord kan bara skydda om jord är inblandad i kretsen. Vidare kan jord i sig vara livsfarligt, om potentialen är en del av kretsen utan att fungera som en återledare. Det går alldeles utmärkt att "koppla upp" sig så, att jord är en del av kretsen utan att någon säkring eller jordfelsbrytare löser ut. Vanligen sker detta med andra, icke nätanslutna, potentialer. De behöver dock inte vara galvaniskt åtskillda.

Slutligen: Strömmen tar aldrig kortaste vägen. Har aldrig hänt, kommer inte att hända. Strömmen tar alla för tillfället möjliga vägar, och fördelar sig över vägarna helt i enlighet med Ohms och Kirchoffs 1800-talslagar som de flesta 2000-talsmänniskor inte tycks begripa. Man måste nämligen behärska de fyra räknesätten!

När exakt hade du tänkt dig att strömmen skulle ta jordsvängen? När den flottiga tummen slinter in mellan bena på en spänd kondensator? "Jahaja, dags att hoppa till jord, säger strömmen."

Om vi tar åska, så beter sig blixtar lite som de vill. Som du kanske har sett så är blixtar aldrig spikraka. De går i stället i sicksackmönster, och förgrenar sig ofta på vägen ner (upp). Nämligen är det så, att innan blixten löst ut, finns en enorm potentialdifferens som kan uppgå till tusentals volt per meter. Luften är än så länge en isolator. Detta leder till påfrestningar i luften, varvid den "ger vika" på sina håll och joniseras. De flesta blixtar går mellan molnen, men ungefär 1 på 100 slår i stället ner i backen. Inga isolatorer är ideala, och varje isolator har sin genomslagsspänning. Krypströmmar uppstår från markytan och successivt joniserar en lämplig "kanal", någon centimeter bred, samtidigt som krypströmmar från molnet succesivt joniserar sin "kanal". Dessa behöver inte gå emot varandra i sig, men om du tänker dig att potentialdifferensen mellan kanalera är ungefär lika stor som den mellan moln och jord, så inser du att ett överslag kommer ske mellan kanalerna om de är närmare varandra än vad de är nära respektive motpol (jord eller moln). När överslaget sker, "öppnas" kanalen och potentialerna utjämnas. Vi får alltså en blixt.

För att blixten ska slå ner i trädet (vilket är sannolikt - jag vill inte påstå något annat, bara klargöra att det inte är "lag") så måste en jonkanal öppnas från detta. Det förutsätter att spänningsskillnaden mellan topp och mark är något lägre än spänningsskillnaden mellan mark och ekvivalent höjd i luft. Alltså: Om fältstyrkan i luften är säg 10 kV/m, så måste det samma i trädet vara strax under 10 kV/m. Annars så är det sak samma. Vanligen är det ju just så, eftersom trädet leder ström, främst på grund av sitt vätske- och saltinnehåll. Det kan dock falla sig så att mindre blixtar skjuter ur trädet som aldrig får kontakt hela vägen upp, eftersom en urladdning redan har påbörjats någon annanstans där jonkanalerna har varit nära varanda (oavsätt vilken sträcka de tillryggalagt på vägen). I så fall kan man få ett fenomen som kallas för S:t Elmseld, vilket är typiskt för just höga och ledande föremål. Det kan innebära fara på färde - blixen har, kan eller kommer att, slå ner. Här eller där.

Hur och var blixten går är således inte helt lätt att veta på förhand. Det bästa är emellertid just en åskledare, som agerar hög plats med samma potential som jord. Och, ja, blixten slår ofta ner fler än två gånger på samma plats. Men då har man facit.

Citat:

Vad menar du, annat än att vara fullkomligt tendentiös och potentiellt villafarande?

Att ett nätagg inte dödar av sig självt förstår nog de flesta, och i den meningen är ett öppet nätagg inte farligare än ett korrekt förslutet.

Däremot är olycksrisken betydligt större, och de facto sker ju olyckor i samband med arbeten i strömförande delars absoluta närhet. Att ha ett öppet nätagg i ett förslutet chassi går väl an, även om det absolut inte är önskvärt. Däremot är ett öppet nätagg i ett öppet chassi givetvis en stor fara, dvs större än om det vore förslutet. Det finns säkert hundra sätt att dö av el, och de flesta är indirekta. Tappade föremål eller spillda saker kan orsaka brand. Den försvårade kylningen som uppstår när nätdeles chassi avlägsnas kan orsaka brand.

Nätdelens undersida, mönstersidan på PCBn, är särledes obehaglig och även på komponentsidan kan man komma åt strömförande detaljer. Vi talar inte nödvändigtvis om att folk ska dö, men för varje dödsfall av el sker hundratals, kanske tusentals "mindre" olyckor som förstörda komponenter, elektriska stötar och bränder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blippe
Kör du det hela i en stängd låda, så spelar det ju ingen roll om lådan är höljet på apparaten (som din stereo, video, teve, annan leksak) eller det tidigare höljet på nätagget. Det tillhör normal vett att inte köra elektrisk utrustning med "högspänning" utan att ha höljet stängt. Går du el så borde du fått lära dig hur man jordar apparaten och kanske även "en-hand-i-fickan"-regeln (som du helst inte ska tillämpa).

Vad menar du. "Hand-snarare-bakom-ryggen"-regeln är utmärkt. Fast du kanske menade att om man måste tillämpa denna, så vet man ju med sig att det finns spänning i det man meckar med - något som man givevis ska undvika. Således är ju "hand-bakom-ryggen-eller-i-fickan-varje-dag"-regeln tecken på att man inte har elsäkerhet på allvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blippe
Att du är skraj för magnetiska fält kring nätagget för hårddisken är väl ganska normalt. Jag rekommenderar minst 1mm avstånd! Kanske två om du känner dig osäker...

Hehe. Helt sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaGnaR_RattmuFF
finns inte 230V likström. Men 230V~ ->12V--

Jag har förresten klippt ner nätagget nu ca 1 cm och det blev ganska bra. Ska använda det nätagget jag har i datorn så detta "atxskalet" jag använde nu var bara en prototyp..

Men vad fan! Har du den blekaste om hur nätagget fungerar? Inte det, och du vill ändå mecka med det och köra utan kåpa? Det första som händer i ett nätagg är att nätspänningen likriktas och lagras på kondensatorer. I ett obelastat nätagg når spänningen över kondensatorerna (tillsammans med massvis med kopparledningar, mm) upp till nätspänningens toppspänning, vilken är SQRT(2)*230 = 325 volt. Ja, du har över 300 volt med präktig likspänning i kondensatorer, sändigt beredda att ladda ur sig på studs i dig. Denna spänning hänger kvar, även om nätaggets sladd dras ut.

Edit: Glömde ett inlägg!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi

du dör inte av det sålänge du inte är dum nog och håller kvar handen där i ungefär 5 min, se bara till o jorda det samt ge fan i att pilla på det så är det inget farligt

Jaha, det krävs fem minuter för att dö av el. Vilket tur då. Och ingen fara är det heller, bara man jordar [något-som-inte-framgår].

Jag skulle vilja se dig jordad dansa omkring med fas i munnen och nolla i ändan i 4:59 och sedan vara fullt kontaktbar.
Sensmoral: Gissa är fel, i vissa situationer. Att sätta siffror där inga sådana finns, är direkt lögnaktigt!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Det var inget dåligt inlägg :D.. Håller med dig om det du skriver... Går som sagt själv på andra året på gymnasieinriktnng el. Så jag kan inte annat än hålla med dig.

ps.. Är du elektriker själv eller?

Permalänk
Avstängd

Nej, jag är inte elektriker.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Okej okej.. Du pratade iaf som om du var en :P. Men antagligen så kommer jag köra med ett skal runt om. Kommer skära ner orginalhöljet och göra nya bockar och borra nya hål och gänga nya hål med en gängtapp och sedan skruva ihop det med förhoppningsvis bra resultat.

Permalänk
Medlem

MBY: Bra tallat. <3 ^-^

RaGnaR_RattmuFF: Glöm inte att ge oss bilder på bygget. ~.^

hmm.. Ganska onödigt inlägg men endå.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

MBY for president!

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem
Citat:

kan folk utan kunskap sluta skriva i trådar???

PSU chassit i sig själv jordas genom jord.... så se bara till attt istgället jorda HTPC chassit så är det exakt lika ofarligt som att ha kvar den i standard utförande...

av samma anlednign som en åskblixt väljer att slå ned i högsta trädet väljer strömmen i ett nätagg att ta kortaste vägen = jord...

Måste tyvärr meddela att kunskap är något som i väldigt liten utsträckning existrerar på sweclockers längre. Det är skrämmande att svar som kan besvaras med några rader av en kunnig, med ett inlägg, istället ska besvaras av en drös okunniga på 2 sidor eller mer. Har trådskaparen tur är ett av svaren rätt.

Tro mig.. Jag har många gånger önskat att swec skulle vara vad det var när jag började läsa här.

Förlåt för min negativa inställning, men jag tappar tron på mänskligheten ibland

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer du att ha ett skal på datorn, eller kommer det att vara öppet som på bilden? Om du har ett skal på datorn skulle det ju inte vara så farligt med ett öppet nätagg. – så länge man inte pillar inne i datorn. Om du kör med öppet nätagg så flyttas skyddskapslingen till att gälla hela datorlådan. Så fort du öppnar datorlådan är det, elsäkerhetsmässigt, liktydig med att öppna nätagget dvs potentiellt farligt. Att inte ha någon som helst kapsling till nätagget under drift skulle aldrig kunna godkännas.

Permalänk

Självklart ska det sitta plåtar på bygget. Men det är lite det jag tänker på när man väl ska i lådan och pilla pcj man råkar komma till nätagget som kanske är uppladdat av någon konding eller något. Sedan kommer grafikkortet lite ligga mer än någon mm från undersidan på kretskortet på atxen så jag tror jag ska försöka få ett skal på den iaf.

Permalänk
Medlem

Ja, ett skal är nog att rekommendera, annars måste man dra ur sladden och vänta LÄNGE innan kondingarna laddat ur och det är säkert att öppna lådan. Lycka till med bygget!

FÖ tycker jag att det är fascinerande/irriterande vilka horribla proportioner diskussionen om en ganska enkel fråga får här på forumet…

Permalänk

Jo det kan bli endel både bra och sämre svar.

Permalänk
Medlem

Så länge ingen pillar på det så är det väl inget farligt. Däremot är det klart olämpligt. Det är så himla lätt att vid något tnkspritt tillfälle råka lägga handen på fel ställe. Om någon annan skulle råka skada sig allvarligt så kan du anses skyldig. Man vet aldrig när man får oväntat besök. Små barn har en fantastisk förmåga att smyga sig på alla farliga och ömtåliga saker...

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.