Permalänk
Medlem

Projekt: Överclocka bärbar

Tjena innan ikväll började överclockningen, alla säger att de är vansinigt att clocka sin bärbara dator men de bryr jag mig inte om.

Dator: Köpt på DataPrince och jag har ingen aning om vad de e för en, är nämligen andra ägare och de står inte på kvittot...

Spec:
Intel Pentium M 725 1,6GHZ/2mb cache
Fujutsi 80GB IDE 4200 rpm 8mb cache
2 st 512DDR PC333 SoDimm Kingston el Samsung
15,4" widescreen
AC 97 ljudkort
Kortläsare 4 i 1 (tror jag)
Wireless
3xUSB 2.0
Firewire
Tv-UT
Video-in
Inbyggt modem
Lan 10/100
Chipset i855PM
Ati mobile 9700 256mb DDR

Har som sagt ingen aning om märket men lägger upp lite bilder:

Någon son har en aning vad de e för dator eller bygger DataPrince sina egna datorer?

Till själva överclockningen:
Som bench används 3dmark 05 och som clockning på Grafikort används ATI tray Tools. På Cpu är de bara en ändring i bios.

Cpu orginal: 1600mhz OC 1760mhz
Grafikkort orginal: 400/216 MaxOC 480/232

BenchmarkResult:
Allting Orginal med ATI 5.13 Drivers
1588 poäng

Allting Orginal med Omega Drivers
1596 poäng
(Nu när jag konstaterat att Omegas drivers blir bättre så fortsätter testerna med dessa.)

Cpu Clock: 1600@1760mhz Grafikkort: Orginal (400/216)
1632 Poäng
36 Poängs Ökning

Cpu Clock: 1600@1760mhz Grafikkort: 400/216@480/216
1760 Poäng
128 Poängs Ökning (ej räknat Cpu clock)

Cpu Clock: 1600@1760mhz Grafikkort: 400/216@400/232
1683 Poäng
51 Poängs Ökning (ej räknat Cpu clock)

Cpu Clock: 1600@1760mhz Grafikkort: 400/216@480/232
1833Poäng
201 Poängs Ökning (ej räknat Cpu clock)

Orginal: 1596 Nu: 1833 Poäng
Bild: http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/bench_cpu_gpu_o_me...

Frågor:
Någon som har ett program som man kan clocka Cpu till detta chipsetet?

Någon som har en tempmätare som funkar till detta chipsetet?

Någon som vet något program man kan ändra minnestimings på grafikkortets minnen?

Slutsats:
Datorn funkar perfekt på denna överclockning, och det blir skillnad i spel. Väldigt tråkigt att inte minnena går högre då dom ger 81% mer prestandaökning per mhz äv vad GPU gör.

Tack för mig.

Permalänk

varför drar du inte en pinnmod istället ?

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren
varför drar du inte en pinnmod istället ?

Det har jag aldrig hört talas om vad e de?

Permalänk

Vissa av SHG datrerna har det där "notebook" märket tror jag, kan ju va en sån!?

Permalänk
Permalänk
Medlem

De går inte med pinnmod på mitt chipset

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZiM89
De går inte med pinnmod på mitt chipset

Va snackar du om : ) har du en 400Mhz fsb prolle kan du göra det, om processorn inte får tillräckligt med ström så ta bort pinnmoden igen.

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

men det är så att mitt chipset bara stödjer 400 mhz fsb...

Permalänk
Medlem

funkar datorn bra i övrigt eller? såg att de hade rätt schyssta priser...

Permalänk
Medlem

Datorn funkar helt utmärkt... Denna är då köpt på DataPrince men ja... men den funkar skitbra.. kör BF2 på 1024x768 och allt på högsta flyter som en dröm, med clocken då såklart

Permalänk
Medlem

OT:

2 frågor

Hur mycket kostade den?
Hur får du windows så där snyggt? Är det nått theme? Isåfall vilket

Permalänk

Har inte D.P. fått väldigt mycket klagomål för väldigt dålig service?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Det är såhär att jag är tyvärr andra ägare till den och jag bytte den rakt av mot min stationära. På kvittot står de att den kostar 12 999 kr tror tyvärr att den har utgått från deras sortiment.

Rosa Rebell
Har också hört att dom har dålig service

Zmec
Windows e nån slags Vistamod... kommer inte ihåg riktigt. Men datorn funkar prima

Permalänk

Vilka mer här har clockat? själv har jag bara clockat grafikkortet, för processorn går varken att klocka eller undervolta

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt som sagt varit roligt att se andra som har clockat. Speciellt dom med 9700.

Permalänk
Medlem

Har i princip nästan exakt samma dator, du har 512 mer i minne och jag har 5400rpm hd. Min orginalklock är också exakt samma, har testat clocka och lyckas inte alltför bra 235 på mem och 405 på gpu.

Sen verkar det skita sig enligt mitt program, förresten vad kör du för grafikkortsdrivrutiner? Verkar inte som normala ATI drivrutiner stöds för mobile kort förutom de man får till datorn som är relativt gamla så jag använder någon hemmagjord. Har du testat F.E.A.R på den datorn, jag lyckas inte ens lira spelet på lägsta på allt vilket känns väldigt mysko. Pungade ut runt 8k för min dator ny för 5 månader sedan.

Permalänk
Medlem

Jag använder Omegas senaste drivrutiner, ATI:s funkade utmärkt för mitt grafikkort var tvungen att reeboota en extra gång bara sen funka de. Men med Omegas fick jag högre poäng i 3dmark, jag kan väll ta och installera F.E.A.R nudå, och testa.

Permalänk
Medlem

Detta är lite kul märker jag, kollade hur din dator ser ut, är exakt samma design samma knappar allting är likadant som min, märket på min är Averatec, finns dock inte att köpa i Sverige. Testade klocka än en gång nu, fick helt andra resultat vilket är mysko. Håller på att dra ner 3DMark05 nu för att testa hårdare, verkar för ögonblicket som den klarar av 480/235 vilket känns som en hygglig överklockning på core. För se om det hållar med lite hårdare tester. Skulle va kul om du lyckas överklocka processorn också, skulle vara trevligt

Edit: Trevligt får hoppas du lyckas bättre än mig då, undrar vad som kan vara felet egentligen om det är något. Eller finns det nån känd bugg i den första versionen?

Edit2: Gjorde nu ett test i 3dmark05 lyckades få 950 poäng, nåt är alltså jävligt galet, har du länken till grafikkortsdrivrutinerna? Inga problem med klockningen iaf, kanske kan kräma på lite till ^^

Också bör klocken funka på min dator också, fast jag kan inte ändra fsb i min bios, har du nån länk till biosdrivrutinerna eller nåt? Skulle vara lite kul att testa klocka min också

Permalänk
Medlem

Nice OC på graffet där lika fin som min Jag körde ATI tray tools och körde max oc på gpu och minnen och sänkte sedan några mhz, jag kan alltså köra högre på graffet men eftersom att de e bärbart e de så jävla tråkigt om något går sönder. Jag har ingen aning vad jag kör för bios eftersom att jag är andra ägare.

http://downloads.guru3d.com/downloadget.php?id=1303&file=4&ev...

Har inte dessa drivers för de hade visst kommit nya men ska testa med dom imorgon:

Permalänk
Medlem

Sådär har äntligen fått drivrutinerna att funka som de skall omega då. Hade stora problem med clone till min andra skärm förut men nu funkar det. Grafikkortet ligger nu på 480/235 och jag lyckas få 1812poäng i 3dmark05 nu, gött troligt lär F.E.A.R funka i alla fall, att du har lite mer beror nog på processorn. Men är riktigt glad över klockningen känns ganska stabil Kommer lite högre men programmet säger jag får ett fåtal artifacts även om jag inte märker av de i 3dmark osv.

Har uppstått ett småjobbigt problem nu, för en tid sedan bytte jag startscreenen från märket till ren text start och lyckas inte längre komma in i bios har testat typ alla knappar. Går det reseta bios på en bärbar på något smidigt sätt?

ZiM89 vad heter bios versionen du har, tror det står i bios kanske går att finna på nätet. Också en grej till, kan du bränna alla DVD skivor eller så? Jag får nåt problem varje gång jag försöker.

Permalänk
Medlem

Jag får allt ta och kolla upp de jävla bioset.... Man glömmer de så lätt tyvärr, testatde förresten med Omegas nya drivers men då fick jag 1811 poäng, man tänkte vafan och drog in dom gamla ch fick samma score som innan igen

Har ingen aning hur man resettar bios i en bärbar är helt ny på fronten.

Jag har testat att bränna två DVD skivor, en DVDR- och en DVDR+ båda funkade bra efteråt.

Permalänk
Medlem

Alright, har du kollat upp biosen ännu? Skulle vara kul att veta som sagt. De 1812 poäng jag får duger för mig, allt funkar gentemot förut så det får räcka.

Möjligt då att det är mina skivor som är sämst eller att brännarn är knas, tiden får avgöra ödet

Permalänk
Medlem

Kollat biosen nu de står verkligen inte mycket om den... är version 02.54