Hej. Skulle behöva lite hjälp med min dator.
Det är så att jag köpte en ny dator som jag fick i tisdags. Hiper Type-R ATX 480W, Athlon 64 3700+, Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit, MSI K8N NEO4-F, Sapphire Radeon X800GTO 256MB GDDR3 http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316102&cks=SPK. Det var ett paketerbjudande från komplett som ska vara testat att det ska vara kompatibelt, mycket därför jag köpte det, för att slippa problem.
I alla fall, när jag hade satt ihop den så hade jag problem med att få bild på skärmen. Men sen funkade det plötsligt och då installerade jag windows. Allt funkade som det skulle. Sen på torsdagen så slocknade skärmen när jag spelade wow, men efter några sekunder fick jag tillbaka bilden. Då fick jag ett meddelande där det stod "VPU Recover has reset your graphics accelerator as it was no longer responding to the graphics driver commands. Några timmar senare hände samma sak fast då startade datorn om sig också. Men efter det spelade jag wow hela fredagen utan problem.
Sent på fredagsnatt så höll jag på att tanka lite med azureus då plötsligt hela skärmen blev grå-randig och då tänkte jag att grafikkortet säkert hade dött, men då fick jag samma meddelande från VPU recover att graphics accelerator hade blivit resetad. Jag tänkte väl att det var lugnt eftersom allt funkade, sen gick jag och la mig och lät datorn stå på. När jag vaknade på morgonen så var den avstängd. Jag fick dra ut strömkabeln ur nätagget och vänta ett tag innan jag kunde starta datorn igen. Och idag har datorn stängt av sig själv snart 10 ggr under olika förhållanden. Både när jag har haft spel igång och när jag bara har varit i windows och inte gjort något speciellt. Senaste gången datorn stängde av sig var när jag spelade wow, då slocknade skärmen först och datorn var fortfarande igång, efter några sekunder så stängdes den av.
När datorn har stängt av sig så måste man koppla ur kabeln ur nätagget och vänta för att kunna starta datorn igen. Ibland när jag försöker starta datorn så snurrar endast chassifläkten. Men efter några försök så startar datorn som den ska.
Jag vet inte vad detta beror på. Men jag misstänker grafikkortet eller möjligtvis nätaggregatet.
Jag tror inte det rör sig om nån överhettning, alla fläktar snurrar och jag har ingen dörr på chassit för tillfället. Tycker hursomhelst att det är konstigt att datorn strular så mycket just idag när den har funkat nästan felfritt föregående dagar.
Har tyvärr inget annat gfx eller nätagg att testa med så jag kan kolla om det är problemet, tänkte om ni kanske kunde upptäcka nåt sympton som tyder på vilken del som är trasig. För jag kommer nog bli tvungen att skicka tillbaka den till komplett för utbyte isåfall.
Skulle vara tacksam för hjälp!
Tack på förhand.