SweClockers drop!

AMD 64 X2 Nero problem med audio-cd

Permalänk

AMD 64 X2 Nero problem med audio-cd

Jag har fått problem med min nya dator som har AMD64 X2 4200+ med Nero.
Problemet är att mina audio CD blir hackigt brända, när man spelar upp låtarna på stereon/bilen så spelas låten upp men det händer några ggr per låt att det "hoppar" till, dvs det fattas några tiondelar av en sekund i låten. Detta händer på nästan samliga låtar, alla CD skivor jag bränner. Original filerna på hårddisken (MP3) är OK.
Jag provade bränna ned 2 olika versioner av Nero (6 och 7), med samma fel. Jag provade sedan att skapa en image fil som jag sedan brände på CD, med samma resultat!
Är det någon har erfarenhet av detta problem??

Permalänk
Medlem

Och det spelar ingen roll om du bränner i långsammare hastigheter så att spåren blir djupare på skivorna och därmed lättare att läsa för din cdspelare i bilen? Generellt sett så brukar ju bil-cdspelare vara lite känsligare speciellt med tanke på att det kan bli lite guppigt i en bil under färd.
Om du har provat att bränna i t.ex 2x och får samma resultat så bör du nog prova cdskivor utav ett annat märke.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Kan vara nVidias IDE-drivrutiner, haft samma problem själv samt läst en del om det.

Permalänk

Jag har precis samma fel och det driver mig till vansinne! Hur fan kan dom har ett sånt lamt problem i dagens läge? Jag skulle inte bli förvånad när tekniken var ny, men kom igen, det har ju bränts musikskivor i minst 10 år och sällan eller aldrig varit liknande problem.
Nu har vi brännare som pallar 52x eller mer, med stora buffertar och buffert underrun teknik som i princip är helt okänsliga för processor och hårddiskbelastningar och ändå dyker det upp sådana här fel?!

Man kan inte annat än bli förbaskad. Utöver detta problem stötte jag förra veckan på ett ytterligare problem. BSOD så fort jag startade Alcohol. Provade med Daemon istället, men det blev precis samma sak.
Sökte igenom halva internet och hittade massor med folk som råkat ut för samma sak, men ingen hade skrivit in lösningen på problemet. Till slut hittade jag ett inlägg där någon hade fått samma problem efter att ha installerat programvaran som medföljde en HP skrivare.
Efter att ha följt HPs råd tycks det nu äntligen fungera, men problemen uppkom efter att ha installerat nvidias raid drivrutiner, alltså var det egentligen nvidia som var boven.

Trots mina ilskna kommentarer gällande nvidia så måste jag ändå ge dom kredit för prestandan och alla smarta lösningar dom har. Under många år har jag retat mig på att datorn i det närmaste blivit obrukbar om det varit hög belastning på datorns nätverksanslutning. Med mitt senaste moderkort är dessa problem äntligen över.
Inga som helst problem att spela spel samtidigt som polarna lastar mitt nätverk/hårdiskar med 40 mb/s.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Testa utan nVidias IDE-drivrutiner då, jag kör utan och har precis samma prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Det GÅR inte att bränna music CD med min dator när man använder NERO.
Jag har en nyare modell FujistuSiemens, med AMDX2, Windows XP home.
Alla min music CD blir felaktiga.
Jag expremiterade lite med annan brännarprogram, Roxio WinOnCD6 , och problemet uppstår INTE. Alltså ligger felet antagligen i Neros konverteringsprogram som kodar om MP3 till Wave filer innan dessa brännes. Jag provade även att bränna en NERO Image fil som jag därefter brände som Music CD, men det hackar lika mycket för det, allstå är det inget fel på brännaren (GSA 4164B från LG).
Nu kör jag Roxio tills vidare. Nero går inte att använda för music CD.

Vad har NVidia IDE drivrutiner med detta problemet att göra?
Och hur stänger man av dem? (vill prova detta)

mvh, Mikael

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Testa utan nVidias IDE-drivrutiner då, jag kör utan och har precis samma prestanda.

Tveksam till att jag får mitt raid att funka då.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Tveksam till att jag får mitt raid att funka då.

Nope, det är ingen vidare bra idé att avinstallera nv-raid-drivrutinerna i efterhand såvida du inte gillar att få "unaccessible boot device"-blåskärmar vid boot

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD