Permalänk

När man pingar en dator eller server!

Hejsan !

Jag har kollat lite med att pinga ip nummer men jag förstår inte riktigt vad som är bra värden m.m !
Vad skall man ha för det skall vara bra ?
Typ byte skickade 65 är det bra eller dåligt ?
Sedan vad får man ut av att pinga en dator bara att den har kontakt med nätverket eller varför pingar man ?

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Du kollar om det finns kontakt mellan datorerna.

Svar från 10.3.xxx.xxx byte=32 tid<10ms TTL=128

Du får fram:
10.3.xxx.xxx Datorens IP
byte=32 data paketet som skickas
tid<10ms tiden till att du får ett svar
TTL=128 Hur länge frågan lever(TimeToLive)

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk
Sötast

En rolig fråga... varför pingade du om du inte vet varför man gör det?

Iallafall, det du kollar efter är MS = Millisekunder
Hur lång tid det tar att skicka en signal från din dator till mottagaren och tillbaka.

Vad som är "bra" eller "dåligt" beror alltid på situation.

Om du spelar CS t.ex så vill man hamna så lågt som möjligt, gärna mellan 5-40ms.

Men t.ex i MMORPG'S (Massive multiplayer online roleplaying game) så är inte dessa tider lika viktigt och då kan kanske 100-500ms vara helt ok!

Permalänk

Tänk på att ping inte är särskilt pålitligt eftersom det är ICMP som inte brukar ha direkt hög prioritet.

Mvh Magnus

Visa signatur

Unix brings the power.

Permalänk

Jo jag förstår det där med att ha kontakt mellan datorerna.
Men tex vissa spel kräver att man har en viss ping det förstod jag inte riktigt.
Har en kompis som håller på med cs och han måste ha en viss ping via routern annars laggar spelet på nätet. Och han får inte riktigt det att fungera. Någon som vet han har en dlink gaming router. Och i den skall man kunna prioritera trafiken men det verkar inte fungera så bra. Han har så mycket av kraften som möjligt till sitt interna ip nummer men pingen verkar inte räcka en då. han skall ha ping på 34 tror jag men han ligger på 123 typ. hur kommer detta sig ?
Det fungerar inte riktigt så som dom säger tror jag.