Permalänk

vafan! SLUTA BYGGA MINIKYLAR! Jag blir så jävla sugen på att göra en egen! Jag har en 226W pelt, en stor radiator från en bil och ett Maze2 Det jag saknar är nätagg som kan ge ~24A på 12V kontinuerligt och en pump, och jag har egentligen inte råd att köpa något av dem just nu, men det blir kanske det endå

Snygg kyl du fick till. Kanske är lite för biffigt med en 226W pelt, när jag kylde min med mitt vettenkylningssystem som jag också körde datorn på så fick jag en vattentemp på uppskattningsvis ~40C :/ Då har jag endå 2x Heatercore

Egentligen borde man använda sig av en termostat, då kan man ju använda en mycket kraftigare peltier som drar ner tempen fortare men endå inte behöver bli för kallt, jag menar, man vill ju inte ha frusen cola!

Helt klart inspirerande bygge, kanske snor några ideer till mitt bygge sen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Executor: tackar med tanke på att jag fick ner den till -0.9 när den va tom blev jag besviken när jag inte fick ner den till mera än runt 7 grader med 2 st colaburkar i, även om dom var inne där ett jääävla tag så vägrade den att bli kallare än 7.. när jag sen testade så va de ju kallt o gött, men inte tillräckligt.. 4-5 grader hade varit perfekt och att den även är tillräckligt kall att den kan stå framme en stund utan att bli varm o äcklig. Jag tycker det bara är skoj om folk "snor ideer" från en så länge dom sagt till en, får då vet man att den personen tyckte jag gjorde ett bra jobb visserligen fick jag en del ideer från andra byggloggar men jag är den första vad jag vet som monterar in den i 5.25" platser

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ett tips, som det inte ser ut som m nån givit dig, är att en tec ska monteras med bultförband. jag kommer inte ihåg exakt hur hög kraften ska vara, men tec's arbetar bättre med ett hårdare montage. Nästa tips är att du ska / bör ha hela ytan av tec'en täckt, och inte låta hörnen sticka utanför. Sista tipset, kan vara överflödigt, då en det tec's är förseglade från produktion, men för de som inte är det, är det ett smart drag att göra det, med tex silicon, så att man inte för kondens I sin tec... mellan de vita plattorna altså. Det leder till kortis, för eller senare.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

bultförband?

jag hörde ngn stans att de ska va runt 60 kg tryck på en peltier eller sånt.. jo de med hörnen e ju lätt o fixa men det är en kant som tar emot lite.. min peltier är isolerad på sidorna. men jag köper nog hellre en till/kraftigare peltier än att hålla påo bygga massa pressar ´för det är redan trångt i nedre delen av chassit som det är...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Trycket ligga mellan 10 & 24 kilo per cm², om jag inte minns fel.. Räknar vi på det blir det 24 kilo/cm², runt 380 kilo totalt, på en 40mm's tec. "bara 160 kilo totalt med en som tål 10kg/cm²

Bultförband, flera bultar runt om, som samverkar för att hålla trycket uppe. de ska monteras så nära tec'en som möjligt, så att godset har mindre möjlighet att flexa, och helt vara isolerade från kylsidans platta.

*pekar* siffrorna där uppe ska nog verifieras innan man hängivet följer dem, jag är lite svävande på hur exakta de är, då det beror mycket på tillverkare.
B!

Edit
När vi i alla fall är igång, tänkte jag dela med mig av en källa jag hittade på billiga element... Ebay. De rekomenderades varmt. Har själv inte provat, men jag kan lika gärna vidarebefodra det.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mr_B: Ok de va fan inte lite tryck det. Sjukt att den pallar för det asså. Jag får se om jag köper ny peltier igentligen. Jag har lite andra saker jag håller på att modda på datorn just nu som är lite mera högprioriterat. Denna kommer ju användas på lan bara o där e man ju inte varje dag liksom..

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Angående peltarna som Mr_B länkade till på ebay så kan jag meddela att jag har en sådan i mitt pågående minikylsbygge (som dessvärre har avstannat då jag inte hunnit klippa till plåt till ytterhöljet ännu).

Hur som helst ligger min på 170W med en yta av 50x50mm. Om den är bättre än andra peltiers kan jag inte svara på då det är den första jag ägt men den verkar prestera bra iaf. Får min kalla sida till -3 grader och då med ett hyffsat högt tryck tror jag. Har spännt med fyra st M4 bultar/muttrar, godset som ligger över flänsen har tom börjat svikta, finns nån bild på det inne på min projekt-logg.

Snyggt bygge iaf och hoppas du får ner tempen ytterligare lite, lycka till!

Permalänk

Grymt häftig ide.. du har använt många smarta lösningar!!

\\Diplomaten

Ps: bygg på!!

Visa signatur

Diplomaten

Permalänk
Medlem

tackar

jag håller på att bygga om den ny o att den ska vara stående för de e mkt lättare att ha. Jag börjar med att bygga om den gamla o blir de bra så ska jag göra en helt ny fast samma design o göra den mer profesionellt o köra med en riktig bockningsmaskin o sånt för vissa bockar blev sjukt fula liksom..

edit: de sket sig att göra om den gamla så de får bli till o köpa ny aluminium o sätta igång. jag ska även denna gången löda ihop den istället för att nita ihop den vilket kommer göra den tätare o snyggare

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

mer isolering!

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

den får inte plats då. Jag vill inte heller göra den smalare för då får man ju inte in speciellt mkt i den

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
sjysst, men det heter DATORN!

Det heter Schysst

Fint jobb ryderman!

Permalänk
Medlem

Var har du köpt din peltier? PM'a mig

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Elfa köpte jag den på. Artikelnummret är: 75-661-77

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

350:- för en 80watts peltier tycker iaf jag verkar vara ganska dyrt.
Följer det ens med grejer så du kan täta skiten så du inte får kondens över allt i datorn ? ;D

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

nej men så mkt kondens blir det inte... den e ju bara på 80 watt.. men jag visste inget annat ställe man kunde köpa peltiers på då, plus att jag samtidigt köpte andra saker där så fick bli det..

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

På ebay finns 130, 170 och 300w peltiers för under 30 dollar Frakten brukar ligga på ungefär 15 dollar vad jag vet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
På ebay finns 130, 170 och 300w peltiers för under 30 dollar Frakten brukar ligga på ungefär 15 dollar vad jag vet.

Dra helvete..

Hur mycket krävs det för att kyla dem? Alltså typ fläns/fläkt? Någon som är haj på termodynamik?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Dra helvete..

Hur mycket krävs det för att kyla dem? Alltså typ fläns/fläkt? Någon som är haj på termodynamik?

Det lär ju krävas en hel del ampere (30 eller nåt) på 12v-linan och en "ganska" bra vattenkylning för att driva en 300w peltier. Jag skulle nog satsat på stor radiator (3x 120mm el. större) och starka fläktar.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det lär ju krävas en hel del ampere (30 eller nåt) på 12v-linan och en "ganska" bra vattenkylning för att driva en 300w peltier. Jag skulle nog satsat på stor radiator (3x 120mm el. större) och starka fläktar.

Mhm, det lär krävas något sånt. Tänkte på att jag har nog ett gammalt agg som jag skulle kunna använda och så, sen har jag även en stor fläns som jag har tagit från en gammal receiver. Tänkte om det skulle vara tillräckligt.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Mhm, det lär krävas något sånt. Tänkte på att jag har nog ett gammalt agg som jag skulle kunna använda och så, sen har jag även en stor fläns som jag har tagit från en gammal receiver. Tänkte om det skulle vara tillräckligt.

Antagligen har ditt gamla agg inte tillräckligt med kräm, kanske duger åt en 80w pelt. Det beror på vad du menar med stor fläns, för en 80w pelt kan man använda t.ex scythe ninja, sonic tower och en massa såna trevliga kylare, för 150w+ rekommenderar jag nåt kraftigare, dvs vattenkylning.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Antagligen har ditt gamla agg inte tillräckligt med kräm, kanske duger åt en 80w pelt. Det beror på vad du menar med stor fläns, för en 80w pelt kan man använda t.ex scythe ninja, sonic tower och en massa såna trevliga kylare, för 150w+ rekommenderar jag nåt kraftigare, dvs vattenkylning.

Precis det jag tänkte. Får jag bara fråga, har du utbildning inom termodynamik?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Precis det jag tänkte. Får jag bara fråga, har du utbildning inom termodynamik?

Hehe, nej, jag är en liten pojkvasker som inte ens slutat grundskolan

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!