Tips på äventyrsspel?

Permalänk

Tips på äventyrsspel?

Är sugen på att sitta o klura med ett äventyrsspel, men kan inte komma på något som jag inte spelat än... Så skulle uppskatta lite tips.

Har spelat alla de gamla klassikerna som Full Throttle, Monkey Island, Dott, Zack McCracken, Simon The Sorceror, Sam&Max, Broken Sword, Grim Fandango, Leisure Suit Larry...vet inte om jag glömt några nu eller inte.

Men på senare år så är det väl bara Broken Sword 3 och The Longest Journey som jag lyckats lägga vantarna på. Antingen så har äventyrsgenren avstannat något eller så har jag helt enkelt inte haft så bra koll på spelmarknaden.

Så...någon som känner till något spel jag bör ta en titt på? Gärna lite fantasy/scifi inspirerat, och humorn från gamla LA-spel vore inte heller fel.

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem

Syberia 1 och 2 kanske? JAg har spelat 1:an och det var stämningsfullt och snyggt.

Permalänk
Medlem

The Longest Journey 2 kommer relativt snart. Finns nån trailer ute på nätet nånstans. Det kom ut nåt agatha christie äventyrsspel som fick blandad kritik. Har inte spelat det själv så kan inte kommentera hur bra det är. Kommer ej ihåg titel på det spelet heller.

Annars vet jag icke förutom att Sverige tog just 2 olympiska guld! whohooo!=)

Permalänk
Medlem

Tyvärr kort, men Beyond Good & Evil är hur fantastiskt som helst i min mening. Sedan finns ju en av mina favoriter: Litte big Adventure och Gabriel Knight 2

Permalänk

Hur är det med de gamla kungarna Sierra On Line då? Finns många bra spelserier från dom, det som skiljer Sierra från Lucasarts är att man kan dö, kan inte komma på ett enda spel från Lucasarts där man kan det, och att man skriver istället för att använda sig av pek & klick.

Spel från Sierra:
King´s Quest serien
Police Quest serien
Space Quest serien
Hero Quest serien (fick byta namn till Quest for Glory)
Codename Iceman (äventyr i bondstil samt "befäl" över en ubåt)
Colonel´s Bequest serien (Lösa mord)
Gabriel Knight serien

Nästan alla av dessa fick senare pek & klick interface.

Andra spel som jag kan rekommendera:
Cruise for a corpse
Beneath a steel sky (finns idag att hämta gratis)
Indiana Jones 3 och 4
Queen of the Amazon (även detta gratis)
Future Wars
Operation Stealth (driver mycket med bond, mycket humor)
Syberia 1,2 (som nån redan nämt)

Finns mängder med andra äventyrspel men dessa tillhör helt klart de bästa.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

även om de är få tillfällen så kan man faktiskt dö i Indy 4
o det spelet är ju från lucasarts.

Permalänk
Medlem

Syberia & Syberia 2. Nibiru: Age of Secrets är inte helt dåligt det heller. Om inte annat så kommer Paradise ut den 3 April.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yellowfrog
även om de är få tillfällen så kan man faktiskt dö i Indy 4
o det spelet är ju från lucasarts.

Ja just det, samma var det med Indy 3 minns jag nu. Kan inte komma på några andra äventyrspel där man kan det annars inte efter Monkey Island i alla fall:). Det gick väl inte att dö i Zak McKracken va, däremot gick det att fastna vid labyrinterna:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag gått och blivit blind, men jag ser nyckelord som "Äventyrsspel", "gamla klassikerna" och till och med "Lucas Arts", men FORTFARANDE ser jag inte "The Dig" någonstans i tråden. Så enastående mystiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Jag vet inte om jag gått och blivit blind, men jag ser nyckelord som "Äventyrsspel", "gamla klassikerna" och till och med "Lucas Arts", men FORTFARANDE ser jag inte "The Dig" någonstans i tråden. Så enastående mystiskt.

Lucasarts tog över kronan från Sierra On Line och blev ävetyrsgenrens bästa utvecklare men The Dig fick mig att börja tveka om de verkligen fortfarande var värd den. The Dig tillhör deras sämsta spel nånsin enligt mig.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Lands of lore eller nåt har jag för mig är rätt kul men gammalt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuzze
Lands of lore eller nåt har jag för mig är rätt kul men gammalt

Första Lands of Lore var mer som Eye of the Beholder (som oxå är från Westwood) där man klickade på pilarna för att få sin karaktär att gå framåt emedan Lol 2 var mer i stil med Ultima Underworld (kan hända jag blandar ihop detta var ett tag sen jag spelade Lol 2).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Beneath a steal sky är en riktig klassiker, dessutom gratis nuförtiden, snabb google löser det om du vill testa.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

The Legend of Kyrandia, Book One: Fables & Fiends (1992)
The Legend of Kyrandia, Book Two: The Hand of Fate (1993)
The Legend of Kyrandia, Book Three: Malcolm's Revenge (1994)

Fantasy pek-och-klicka äventyr med härlig humor och bra story.

Gjorda av Westwood studios.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Myst och Schizm tycker jag du ska ge en rejäl chans om du är beredd för lite tyngre pussel.
De har inte lika utarbetad story, men känslan och problemen tycker jag är oslagbara.
Jag ser själv fram emot att köra Myst4-5 på en projektor med ett riktigt surroundsystem, det borde vara grejer

/Andreas

Permalänk
Medlem

Fable: The Lost Chapters är hyffsat roande äventyrsspel enligt min mening. Aningen kort och barnsligt, men riktigt roligt och fängslande

Visa signatur

E6300 @ 2.0ghz - 1024mb DD2 667mhz - Radeon x1950xt 256mb