Knäcka moderkortet pga tung CPU kylare - myt?

Permalänk

Knäcka moderkortet pga tung CPU kylare - myt?

Jag har sett väldigt många som skrivit att en tung CPU kylare, som TT Big Typhoon, knäcker/förstör moderkortet pga tyngden om man tex åker på lan.
(Ja, även om man hanterar datorn varsamt!)

Hur mycket sanning ligger det i detta egentligen?
Är det någon som har råkat ut för det / känner ni någon som har råkat ut för det?
Brukar ni kånka runt på datorn ändå?

Edit: Sök lite på forumet så hittar ni x antal trådar där folk påstår det.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55843...

Permalänk
Medlem

Har man en kylare som väger uppemot ett kilo är det väl inte så konstigt om det kan uppstå sprickor i moderkortet vid påfrestningar, som tex. sker vid rotation av chassit då man förflyttar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Den största faran är att processorkärnan skadas, men det hotet är borta nu när processorerna har IHS. Men det är ändå inte bra att belasta moderkortet för mycket, dock vet jag inte hur vanligt det är att man får problem.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

det kanske inte är ren myt, men det e heller ingen ren sanning.

jag har aldrig stött på någon på något forum som lyckats knäcka sitt moderkort pga processorkylaren.

personligen kör jag en scythe ninja på min processor, och jag har dessutom tagit bort IHS på den så den går direkt mot kärnan.
den väger 665g utan fläkt, och det funkar utmärkt.

sannolikheten att man skulle knäcka moderkortet pga kylarens tyngd e nog inte så stor...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det....inte knäckt men det blev glapp i moderkortet så att datorn inte startade.
Var en Hyper 6 kylare och jag slängde inte omkring datorn, dock flyttade jag runt den försiktigt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyProx
Jag har gjort det....inte knäckt men det blev glapp i moderkortet så att datorn inte startade.
Var en Hyper 6 kylare och jag slängde inte omkring datorn, dock flyttade jag runt den försiktigt

Men Hyper 6 väger 950g och har pga att den är helt i koppar inte alls den låga tyngdpunkt som Ninjan har. Tror det finns få kylare som har en sån extrem vikt och utformning som Hyper 6. Den kylaren skulle jag undvika oavsett om jag brukar ta med burken på LAN eller inte.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Om man lägger datorn ner så är risken inte särsillt stor. Detta bör man alltid göra vid transport.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Intressant, jag kan ju förstå att det blir bättre om datorn ligger horisontellt.
Hur är det med Big typhoon, CNPS 7700 alcu/cu och XP-120 då?

Permalänk
Medlem

Nån som har lust att ringa till Mythbusters?

Visa signatur

Foxconn BloodRage X58

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att det finns en viss risk. Det är därför jag ska slänga ut Fatal1tyn och köpa XP120 på fredag.

Permalänk

ask myth busters ??? :D:D

Visa signatur

Prescott 3.0Ghz@3.4(CNPS-9500LED), Corsair 2x512 TWINX 3200C2 (2.5-3-3-6), XFX6600GT@560/1200, M-Audio Delta Audiophile, WDC-250GB.

Permalänk

jag tror att det skit snack med att moderkortet kan knäckas men jag har 0 erfarenhet om hyper 6 men typ alla andra kylare tror jag knappt är något fara, sålänge man har sättit fast moderkortet i alla hål ordentligt. orsaken till att jag säger detta.. jo jag har fan aldrig sett/hörtalats om att någon har lykats knäka skiten..

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem

Kanske är för att alla som köper såpass tunga kylare är försiktiga? Är ju inte direkt så att man kastar omkring på datorn.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har ju skruvar överallt så det är nog omöjligt att det ska kunna knäckas av en tung kylare. Det som jag har råkat ut för är att intels orginalkylare böjer moderkortet för den spänns så hårt och sockeln trycks ner och buktar ut på baksidan.

Permalänk
Medlem

Det enda jag råkat göra i knäck-väg är att knäckt kärnan på en gammal duron, detta var dock vid montering, inte vid använding.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt på detta och vore det inte ett alernativ om man tog och borrade hål för moderkortsdistancer precis ovanför de hål man skruvar fast kylningen i? Och sen skruvar man fast kylaren i dem istället, det bör ju funka eller?

Permalänk
Medlem

har en zalman 7700cu är på lan 2 ggr månaden inga prob!

Permalänk
Medlem

Mitt mobo buktar lite utåt där kylarn sitter!

Visa signatur

System: AMD 3500+ @2409Mhz . Asus A8N SLI . Club 3D Geforce 6600GT . 1024 MB Kingmax . Raptor 74Gb + WD 160Gb . Chieftec Mesh Fulltower .
Kylning: Zalman 7000Alcu . Zalman VF700Alcu . Zalman NB47J . Zalman HDDCooler x 2 . Coolermaster 120mm x 2 . Titan 120mm x2
Mods: ChieftecBTX-Layout - Routen Yrke: Elektriker

Permalänk
Avstängd

Minns när jag hade min P3-Tualatin 1266:)
Skulle till ett LAN och parkerade datorn på LANET,
Startade datorn,stendött bara några pip som lät om och om igen:-(
Rev ner chassisidan och såg att min cpufläkt hade ramlat ner på graffekortet(antagligen på grund av att jag hade monterat den dåligt från början).

Testade att montera den igen igen och halleluja,både grafffet och cpun hade klarat sig:-))

Sen spelade vi unreal tournament deatchmatch hela natten lång:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

har för mig som någon sa förut iaf. att moderkortstillverkaren rekommenderar en maxvikt.. oftast så går det att ha en bit över den.. jag har en big typhoon och den har fungerat fin fint. har dock fästit 2 schnygga snören i den för att vara 100% säker då man far på lan osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mental_turkey
har för mig som någon sa förut iaf. att moderkortstillverkaren rekommenderar en maxvikt.. oftast så går det att ha en bit över den.. jag har en big typhoon och den har fungerat fin fint. har dock fästit 2 schnygga snören i den för att vara 100% säker då man far på lan osv..

Det kan ju vara en bra ide, att fästa två buntband eller liknande mellan kylaren och något ovanför, typ nätagget. Det lär ju vara en bra livsförsäkring, typ som bilbälte

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Testa ta ett gammalt mobo och knäck det över knät med båda händerna. Det är riktigt palligt. Moderkorten är konstruerade nästan som en lamminatskiva. Mycket sega att bryta. Alltså sanolikheten att ni ska knäcka plankan är mycket liten.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

Att moderkortet går av är väldigt osanorligt. Däremot kan det böja sig så det går sönder.

Visa signatur

Foxconn BloodRage X58

Permalänk
Medlem

vi kan väl konstatera att det är endast de oförsiktiga som kanske kan lyckas knäcka ett mobo, dock inte utan ganska stor smula våld....

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk

om man har ett chassi som ligger ner, då behöver man väl inte bry sej om vikt alls. elr? e man stark så e ju inte lan ngt prob..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo
har en zalman 7700cu är på lan 2 ggr månaden inga prob!

jag med!!!

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Medlem

någon som är duktig på eng?

http://community.discovery.com/1/OpenTopic?a=frm&cdra=Y&s=694...

säg att det är ett helt forum som är nyfiken

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk

jag tror aldrig myten har varigt att man knäcker hela moderkortet, däremot så var det inte standard med dom 4 hålen när det började komma tunga kylare så det fanns en del som monterades i plast piggarna på processor sockeln. Jag har jobbat med returhantering och fått in ett par moderkort där dom piggarna gått av men det var väldigt få som råkade ut för det.

Permalänk
Medlem

moderkorten är väl gjorda i samma material som grafikkort?

är dom de så e de redigt svårt att knäcka de jag som klassas som rätt stark av mina kompisar hade jävligt svårt att bryta ett fx5500 på mitten

iofs så e de inte omöjligt men ändå

tycker idén om att fästa buntband eller likande var väldigt smart tror ja ska köra på de när ja beställer hem min TT BT

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man lyckas bryta moderkortet på mitten, utan problemet är snarare att det går ledningar i moderkortet som kanke böjs till de går av.

Dock vet jag ingen som har varit med om det, men det är säkert möjligt om man har en tung kylare samt är riktigt oförsiktig vid ev transport av dator.

MikeC på SPCR skickade en färdigbyggd dator med en Scythe NCU-2005-kylare från USA till Thailand. Den kom fram helskinnad så vitt jag vet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.