Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Hedersmedlem

Finns det något sätt att flytta statusbaren som ligger längst ner i Firefox?

En av fördelarna med Opera är att det går att få mer slimmat. Jag har en bar överst med allt jag behöver och resten av utrymmet till sidan som är uppe.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Firefox utan tvekan, har aldrig gillat opera. Har försökt många gånger men det bara suger. Kasst stöd för ajax osv.

Firefox har allt + ev det kommer behövas.
Och till alla Opera-evangelister här på forumet. Lägg ner; Slutna nämna opera så fort ni hör firefox. Firefox är bra nog, ni behöver inte pracka på folk opera som om ni fick betalt för varje övertygad person.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Firefox utan tvekan, har aldrig gillat opera. Har försökt många gånger men det bara suger. Kasst stöd för ajax osv.

Och till alla Opera-evangelister här på forumet. Lägg ner; Slutna nämna opera så fort ni hör firefox. Firefox är bra nog, om inte bäst.

Du har med din ädla argumentationskonst lyckats övertala mig. Grattis.

Jag ska aldrig mer nämna Opera i en tråd som heter "Firefox eller Opera".

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Du har med din ädla argumentationskonst lyckats övertala mig. Grattis.

Jag ska aldrig mer nämna Opera i en tråd som heter "Firefox eller Opera".

Det var inte bara nämt för just den här tråden utan för alla som dyrkar Opera och tvunget måste påminna folk om detta vare sig man vill eller ej.
Har man fastnat för firefox så har man! Det största anledningen för min del är extension-systemet. Fixar de detta i opera så kanske jag viker mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag föredrar Opera men har inga problem med att folk föredrar Firefox. Firefox är en bra browser men varken Firefox eller Opera är "bra nog". Alla kommer inte att avfärda Opera bara för att du tycker det suger. Jag tycker Opera är jättebra. Ändå installerar jag oftast Firefox på folks datorer som jag fixar, eftersom det känns mer "mainstream". Mer funktioner (adblock t.ex.) som funkar där utan att man behöver ner och manuellt rota i config-filer. Detta verkar dock bättra sig lite nu i version 9.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skriver inte i tråden för att försöka övertyga så många som möjligt att att just DEN webbläsaren är bäst. Utan jag skriver vilken JAG föredrar och varför, inte för att övertyga någon att byta. Jag skriver bara min åsikt, precis som man brukar göra på diskussionsforum, sen är det upp till var och en att avgöra helhetsintycket utav vad folk tycker.
Det jag stör mig på är just den här "jehovas-vittnen"-attityden som man ser när det gäller opera och vissa personers vilja att övertyga.

Just när det gäller firefox och opera så tycker jag gott och gott att opera suger, jag kan inte ge nån specifik förklaring, trots att jag har provat det flera gånger, men jag kanske är för van vid firefox, och det är bra nog för mig. Och bra nog för mig är väldigt bra.
Men som sagt jag skriver inte detta som argument att få någon att byta till firefox utan bara vad JAG tycker.

Permalänk
Hedersmedlem

När du säger "Slutna nämna opera så fort ni hör firefox. Firefox är bra nog" låter det inte som du enbart talar om vad just du tycker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

När du säger "Slutna nämna opera så fort ni hör firefox. Firefox är bra nog" låter det inte som du enbart talar om vad just du tycker.

Provat detta extension?
http://ftp.iasi.roedu.net/pub/mirrors/mozdev.org/statustop/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Provat detta extension?
http://ftp.iasi.roedu.net/pub/mirrors/mozdev.org/statustop/

Den är skriven till "firebird" och inte uppdaterats sen dess så jag tvivlar på att den funkar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Har andvänt både firef och opera men dock opera det senaste åren sen v5. Inte länge sen ja installera ff på prov här på jobbet.
Har svårt att förstå hur man kan tycka ff är bättre? Måste vara ren okunskap, viljan och övertygelse för opensource konseptet.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Och till alla Opera-evangelister här på forumet. Lägg ner; Slutna nämna opera så fort ni hör firefox. Firefox är bra nog, ni behöver inte pracka på folk opera som om ni fick betalt för varje övertygad person.

Nu är jag väl ingen perfekt Opera-evangelist då Opera inte fungerar för mig, men generellt sett verkar det mycket oftare vara Firefox-evangelister som nämner Firefox så fort de hör IE. Det finns trots allt folk som tycker att IE är bra nog. Nu är jag själv tvungen att använda Firefox men det betyder inte att jag kommer att sluta föreslå Opera för personer som söker ett alternativ till IE om det skulle fungera bra för dem. Då tanken bakom tråden var att jämföra Firefox med Opera känns ditt inlägg väldigt irrelevant.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Firefox har inte allt och är inte bra nog, så det är bara att lägga ner.

Får man fråga vilka extensions man inte kan leva utan?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Opera har på senare tid gått från tågvrak till att vara ett seriöst alternativ (iom att man tog bort reklamen, bland annat), men jag saknar fortfarande den valfrihet jag får av FFs extensions. Utan dem är man alldeles för utlämnad till Operafolkets underliga prioriteringar, BT och IRC klient istället för mass-nedladdare till exempel? Inte i min webbläsare.

http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=90198

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Firefox har inte allt och är inte bra nog

Precis, ungefär som alla webbläsare.

Citat:

Har testat Opera 9.00, build 8212 nu under dagen och avsaknaden av AdBlock gör ett byte till Opera otänkbart i nuläget.

Men i övrigt tycker jag om Opera eftersom den har många funktioner inbyggda från början som man måste ha extensions till i FF (t.ex. Mouse Gestures, Session Saver (typ), etc.). Samtidigt är mängden extensions till Firefox lite det som gör den charmig.

För egen del rangordnar jag Firefox som förstahandsval, Opera kommer på andra plats och IE vettifasen om jag ens vill ha med i listan :P. Isf 7.0 när den kommer. Betan är faktiskt ganska trevlig.

Ska testa köra Opera ett tag till bara för att.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz
Har testat Opera 9.00, build 8212 nu under dagen och avsaknaden av AdBlock gör ett byte till Opera otänkbart i nuläget.

Högerklick | Block content...

Permalänk
Medlem
Citat:

En av fördelarna med Opera är att det går att få mer slimmat. Jag har en bar överst med allt jag behöver och resten av utrymmet till sidan som är uppe.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/opera_single_bar_sm...

Hur fick du det så slimmat? najs

[löst]

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo sånna hack finns till FF också, fast inte fullt så primitiva. Externa nedladdare brukar ha problem med kakor, auth, https och liknande, om de inte bara är svåra att interfacea med eller fyllda med reklam.
Det finns många fördelar med att sköta nedladdningar inom webbläsaren. Websidespecifika extensions är en möjlighet t ex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel

En grej jag sitter och råstör mig på just nu är att jag inte kan hålla muspekaren över tabbarna och scrolla igenom dem snabbtsomfan med hjulet. helt oslagbart om man har tusen tabbar uppe och vill hitta rätt direkt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Högerklick | Block content...

Hoppsan, Kerstin. Det var ju en söt liten funktion. Fast jobbigt att man måste klicka manuellt på varje annons/bild man vill ha bort. Skönare när det händer automagiskt. AdBlock tar även bort Google-annonser (text). Har inte fått det att funka i Opera med Block-funktionen. Tips, någon?

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hoppsan, Kerstin. Det var ju en söt liten funktion. Fast jobbigt att man måste klicka manuellt på varje annons/bild man vill ha bort. Skönare när det händer automagiskt. AdBlock tar även bort Google-annonser (text). Har inte fått det att funka i Opera med Block-funktionen. Tips, någon?

AdMuncher

Permalänk
Medlem
Citat:

AdMuncher

Jo, jag har sett den. Men den kostar ju.

Registering allows you to continue using Ad Muncher after the free 30-day trial. Just a single payment of $24.95...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo, jag har sett den. Men den kostar ju.

Registering allows you to continue using Ad Muncher after the free 30-day trial. Just a single payment of $24.95...

Javisst, men inte speciellt mycket. Kraftfull är den också och blockar reklam i alla program.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Javisst, men inte speciellt mycket. Kraftfull är den också och blockar reklam i alla program.

Den kostar skjortan om alternativet är gratis valfrihet utan tredjepartspogram..
Varför inte implementera sådana här användbara och väldigt webbläsarrelaterade funktioner i browsern istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanske det kanske. Funktionaliteten uttalar jag mig inte om eftersom jag inte testat programmet. Dock har jag inga andra program som visar reklam och då är ju programmet överflödigt för min del. Ska dock bli spännande att se ifall kommande versioner av Opera innehåller automatisk reklam-blockering eftersom webbläsaren som sådan är trevlig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
har du nyaste versionen då?
http://www.mozilla.com/firefox/releases/1.5.0.1.html :

Enligt uppgift är minnesläckorna inte fixade än. Jag installerar inte en senare version av FF, då jag fastnat för Opera.

Att inte andra upplever att FF drar mycket minne beror på att ni kör en tabb i taget och stänger ner FF stup i kvarten. Det gör inte jag. Webbläsaren och en bunt andra program startas mha. en batchfil när jag loggar in och stängs inte av förrän jag loggar ut. Och som jag sagt tidigare kör jag 15-20 tabbar.

Någon tidigare i tråden trodde att jag satt på 256 MB RAM. Så är inte fallet. Jag har 1 GB RAM.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ska dock bli spännande att se ifall kommande versioner av Opera innehåller automatisk reklam-blockering eftersom webbläsaren som sådan är trevlig.

Jag tror aldrig att det kommer någon automatisk adblock i Opera, lika lite som det kommer finnas i IE eller Fx. Företagen som ligger bakom reklamen + de flesta siter är inte direkt förtjusta i det. Att det finns i Fx beror på att det är en tredjepartsplug-in, och såna finns som bekant inte i Opera => Opera A/S själva måste skriva koden, vilket de av nämnt skäl inte lär göra. Att det överhuvudtaget finns content blocking i Opera är ett enormt framsteg och funktionen kommer fungera ännu bättre (för ex. adblock) i kommande builds.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Att inte andra upplever att FF drar mycket minne beror på att ni kör en tabb i taget och stänger ner FF stup i kvarten. Det gör inte jag. Webbläsaren och en bunt andra program startas mha. en batchfil när jag loggar in och stängs inte av förrän jag loggar ut. Och som jag sagt tidigare kör jag 15-20 tabbar.

Någon tidigare i tråden trodde att jag satt på 256 MB RAM. Så är inte fallet. Jag har 1 GB RAM.

Firefox har varit igång i +24h och har något 20tal tabbar öppna.
Opera har varit igång kanske 6-10h och har nu efter lite kaosklickande ungefär samma mängd tabbar öppna.

Opera drar just nu 115Mb,
Firefox 167Mb.

Detta enligt process explorer.

Jag tycker inte det är så jäkla stor skillnad, särskilt inte om man tänker på att opera inte har några extensions (mitt FF har hur många som helst) och knappt någon history/cache från tidigare surfning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Opera till folket! njut..

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Alt 1: F11
Alt 2: Visa/statusfältet/bocka av...

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Alt 1: F11
Alt 2: Visa/statusfältet/bocka av...

Mvh

Jag vill flytta den, och ha den bredvid adressfältet som på bilden. Jag vill inte stänga av den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahaa, sorry.

Såhär blir Fx F11:ad iaf, snacka om slimmad. Jag brukar inte köra F11:at när jag surfar,
så jag slängde dit en "favoriter"-knapp för en printscreen för att du hade det.
"Dra & släpp" som gäller i Fox, det är trevligt, nu är stjärnan borta igen...

Dump:

Återkommer om 5 min när Foxen är fixad som du skulle gilla den...:)
Min Fx är btw skinnad med "Outlook 2003 Silver" ifall någon undrade.