Permalänk
Medlem

Klocka Amd 2000+ ?

tjenare!

Jag har en dator på 1,67 GHz ( AMD Athlon XP 2000+ )

Vad ska man ha för program för att klocka processorn ?

Måste man ha några nya fläktar eller något för att processorn ska klara av det?

Hur mycket kan jag ungefär klocka den till?

Väldigt tacksam för svar!

Adda mig gärna på msn om ni kan nått om sånt här .. så jag inte bränner upp processorn eller nått

Moder kortet är frässten Asus A7V333 !

Permalänk

Du går in i BIOS, det gör du genom att trycka på en knapp (oftast DEL, F1 eller F2) vid uppstart. Där kan du klocka din processor. Läsläsläs innan du börjar pilla där.

Ladda ner ett program för att kolla temperaturen (Everest finns i filarkivet). Temperaturen ska inte överstiga 60 grader vid full belasting. Du kan belasta din processor genom att använda Prime95 (finns också i filarkivet). Om temperaturen överstiger 60 grader ska du inte klocka eller sluta klocka och införskaffa bättre CPU-fläkt alternativt chassi-fläkt.

Helst ska den ligga på runt 45 grader vid full belastning (load)
Ingen kan svara på vart gränsen går för att du ska sluta klocka, det beror på kylningen. Har du bra kylning kan du klocka upp den mycket, har du dålig kylning kan du kanske inte klocka någonting

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Att läsa denna är en bra början: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50050...

Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]